Nekromanti "Vad är rollspel..?"

Om någon frågar vad rollspel är, vad ska man säga då?

Många av mina vänner och bekants som inte spelar rollspel har ofta ställt den frågan, och vad ska ja svara på den?

En gång sa ja något om att leva sig in i en annan person.. och då svarade hon som frågade:
"så du låtsas att du är nån av dom andra du spelar med?"
och ja bara tänkte, hjälp nej!

Jag spelar mest rollspel med hjälp av böcker och tärningar och en del fantasi, men de finns ju andra sortaers rollspel också, typ lajva och sånt.

så ja bara undrar lite lätt, vad ska ja svara på frågan vad är rollspel?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Film.

Jag har börjat använda mig av en analogi som får de jag berättar för att koppla vad det rör sig om rätt snabbt.

Rollspel är som film - bägge skildrar en story, men där filmen är passiv så är rollspel aktivt.
Skådespelare har ett manus att följa, spelarna får göra sina egna val och pvåerka storyn. Spelledaren är som manusförfattaren, regissören och de övriga skådespelarna i ett.

Johan K

Gammal & dryg
vad ska ja svara på frågan vad är rollspel?
Såhär försöker jag förkalra för de som inte lirar rollspel..
Att det är en slags teater, där resigören/sl:n är den som leder/förklarar/är allt runtomkring i världen medans aktörerna/spealrna är de som lirar sina karaktärer i denna värls om uppdiktas av sl:n

Basenanji

Postd20modernist
Mitt förslag:

Självgodheten känner inga gränser...men jag kan inte låta bli att re-posta mitt favvo-exempel, nu när chansen bjuds:

Men om du vill ge en juste förklaring till en person som verkligen är uppriktigt nyfiken, kan jag tipsa om min klassiker:

Säg till din nyfikne kompis att:
"...tänk dig att du är ensam hemma. Ingen finns i närheten, för du bor i ett hus långt ute på landet. Det är sent på kvällen och det börjar åska och blixtra. Då hör du på radion hur polisen varnar för en yxmördare som rymt från ett mentalsjukhus nära där du bor! Polisen uppmanar alla som bor i närheten av sjukhuset att låsa dörrar och fönster och inte släppa in någon främling, för yxmördaren brukar knacka på och be om hjälp. I samma stund hör du ett kraftigt brak från källaren till ditt hus som om någon slog in en dörr! Du hör konstiga ljud från källaren, kanske ljud från någon som går omkring därnere! Nu är frågan: Går du ner i källaren för att undersöka ljuden? Ringer du polisen? Eller gör du något annat?"

Förhoppningsvis svarar då din kompis att han/hon gör si eller så. Vips, har du visat på det som kan vara så spännande i rollspel, att man kan påverka en handling. Dessutom, med min exempelhistoria brukar det te sig klart för folk som inte vet vad rollspel är att de olika problem man ställs inför oftast är rationella och roliga att försöka hitta lösningar till!
För din kompis svarar väl inte "Jag går ner i källaren och undersöker det mystiska ljudet!" hoppas jag?

Isåfall kan du koppla ditt exempel till skräckfilms-klichén och förklara, att rollspel är som film, fast de som spelar kommer på bättre sätt att hantera spännande situationer än filmens förlagor.

Jag har kört det där exemplet i snart tjugo år och det duger gott än.
/Basse