Nekromanti "Vad är rollspel?"

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Nu när jag sitter och sammanställer Wolframfästet funderar jag på det meningsfulla i att sätta av två-tre sidor till att förklara vad rollspel är på det där standradmässiga sättet vi har sett sedan 1982. Slöseri med utrymme eller inte?

Lindenius

Swashbuckler
Boooring

//erik. = slöseri alltså. jag tror det räcker med att konstatera att det är ett rollspel.

Nightowl

Champion
Slöseri. Jag kan bara inte tro att någon kommer att köpa det som inte antingen redan vet vad rollspel är, eller är klyftig nog att ta reda på det själv.

Erik

Dimfrost

Special Circumstances
Det beror på. Hur ofta tänker du dig att boken hamnar i händerna på någon som inte har spelat rollspel förut, utan att någon annan i närheten kan förklara vad det handlar om? Jag skulle gissa att "inte så ofta" är svaret på den frågan.

Sedan är det skillnad på rollspel och rollspel. Om man har ett icke-traditionellt rollspel, som fungerar på ett mer eller mindre nytt sätt, som vårt Haragada, kan det vara motiverat med ett sådant avsnitt som en del av den text som förklarar hur man spelar spelet (och som då även vana spelare måste läsa).

Jag skippade den texten i Terone, däremot, just för att absolut ingen lär få tag i spelet om de inte redan vet hur rollspel funkar.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nu när jag sitter och sammanställer Wolframfästet funderar jag på det meningsfulla i att sätta av två-tre sidor till att förklara vad rollspel är på det där standradmässiga sättet vi har sett sedan 1982. Slöseri med utrymme eller inte?
Om texten skulle innehålla precis samma information som den gjorde 1982 är det rätt onödigt att ha med den. Om du däremot har några specifika idéer om hur man ska spela just Wolframfästet så tycker jag absolut att det ska finnas ett avsnitt som förklarar det.

/tobias

Mogger

Hipsteranka
"Vad är Wolframnästet"

Vad rollspel var 1982 är absolut slöseri. Om du inte tänker förnya något eller liknande, men annars så är ju "Vad är Wolframnästet?" ett klockrent kapitel. Hur traditionellt än ett spel är så bör det ju finnas något unikt och intressant med spelet som gör så att folk vill spela det istället för alla andra spel.

Så vad är Wolframnästet? Skulle det bara kunna vara en ny spelvärld till Drakar och Demoner eller Gondica? Om inte, berätta det i spelet.

Big Marco

Läskig
Kommer Wolframfästet att spelas på traditionellt sätt eller kommer det att pushas fram ett spelsätt, med regler och värld som stödjer just detta spelsätt?

Om det är ett traditionellt semi-simulerande spel där det finns en värld och spelarnas rollpersoner mest reagerar på vad som sker i spelvärlden (som de flesta rollspel från förr) så kan du nog skippa det. Om det är så att du vill visa upp en viss typ av spel via mekanismer och hur rollpersonerna förankras så tycker jag det är mycket viktigt att detta förklaras snabbt, så förväntningar och referensramar blir "rätt".

Mekanurg

Points taken

Så här blir det. Wolframfästet är spelvärld där spelarrollerna har den intressant utmaning att rädda mänskligheten från utrotning. De är proaktiva, inte reaktiva. Alltså ska jag förklara detta och inte "vad rollspel är" i allmänhet.

Brynolf

Dum fan
Re: Points taken

Rädda mänskligheten från utrotning tycker jag man gör var och varannan dag i de flesta rollspel, men du har förmodligen någon intressant twist på det hela. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Slöseri för alla oss vana rollspelare.
Om det däremot skulle vara en nybörjare som får tag i det - ja då är det liksom alltid nödvändigt tycker jag.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Points taken

Jag tycker att du gör rätt här. Jag skule gissa på att de flesata som kommera tt lira ditt spel redan vet vad rollsepl är. Så då skulle jag lägga mer krut åp att berätta vad just ditt spel är & inte förkalra vad rollspel är.

olaberg

Hero
För mig, som skriver ett retrorollspel som ska kännas 1982 är det jättenödvändigt med "Vad är rollspel?".

För alla andra borde det dock vara förbjudet.

solvebring

Superhero
Kort och gott , tror jag att du själv måste besvara en fråga först:
"Har du tänkt att nå ut till alla eller till rollspelare - alltså alla oss som redan är inne i hobbyn?"
Beroende på inriktningen där så tror jag att det av sig självt kommer att tala för Vad är rollspel eller inte...

Mekanurg

Re: What is a roleplaying game?

Tack. Där fanns detta kloka inlägg.

"What is a roleplaying game?": Instant skippable fluff.

"What is this game?": Possibly helpful.

"What is this game about/Why should you play this game?": Helpful.

"Example of play, written in dialogue form between the players at the table": Very helpful.

Mogger

Hipsteranka

Ja, fast jag vet inte om jag håller med om att alla de punkterna landar inom samma sfär. Jag köpte exempelvis Shock - Social Science Fiction på GothCon och det börjar med ett example of play. Jag läste igenom det men hängde inte riktigt med. Det var inte förrän jag läst hela boken och sedan gick tillbaka till exemplet som jag fattade. Och så är det väl nästa alltid med exempel? För att begripa måste du vara lite initierad.

Så jag skulle hellre säga att allt du vill säga om ditt spel som du tycker gör det intressant att spela är vettigt att ha med. Sedan kan du följa upp det med ett spelexempel.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Tack. Där fanns detta kloka inlägg.
Mycket bra!
Det är lite så jag själv tänkt när jag skrivit till Evolutionens Barn, så det känsn skönt att andra också tyckt likadant =)

Nässe

Myrmidon
Hej!

Jag tycker att Oktoberlandet har ett kanonbra första kapitel som etablerar fakta om världen, samtidigt som det ger en bild av vad spelet/ världen handlar om- och kapitlet gör en indirekt koppling mellan litteratur och rollspel (vilket i mina ögon är en huvudpoäng med just Oktoberlandet). Texten är skönlitteratur som så småningom övergår i ett rollspelsexempel.

Jag har låtit flera nybörjare läsa inledningskapitlet i Oktoberlandet , och upplevt att de sedan fattat precis vad rollspel handlar om....

Jag vill också säga att det för mig som erfaren spelare och läsare ändå betyder oerhört mycket att få konstruktörens bild av vad det här spelet handlar om. Det finns ju knappast ett sätt att spela rollspel. Det tog mig ett bra tag att fatta hur Dogs in the vineyard var tänkt att spelas. Jag skulle bli rätt lost om jag öppnade en rollspelsbok som saknade en "om-text". Jag har ju ingen aning om hur just den här konstruktören tänker sig sitt spel.

Lite tankar sådär på lunchrasten på jobbet...

Nils

Big Marco

Läskig

Där fanns detta kloka inlägg.

Fast det beror fortfarande vad för spel man beskriver. Spelexempel kan vara klockrena eller helt oförståeliga, så se det inte som en universiell sanning på något sätt.