Nekromanti Vad är rollspel?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Harry S;n121327 said:
Spelar du verkligen utan regeler? Med regler menar jag även regler för att skapa relationskartor, regler för hur spelarna kan påverka ståryn mm.
Det var väl kanske det där med att reglerna skulle stötta snarare än att styra. Jag har uppfattningen att ganska många rollspel har ganska strikta regler just för att styra spelet i rätt riktning.

Evil Peter

Hero
RasmusL;n121307 said:
Klart att det går att bredda definitionen men då blir gränsdragningen problematisk i andra riktningar. Klassar exempelvis "bokläsning" in i kategorin "spel" bara för att jag kan tävla i snabbläsning eller att jag ser njutningen av att läsa som en belöning som jag på förhand inte kan förutspå (slumpmässig)?
Då att läsa en bok varken brukar innebära varken strategiska val eller slumpmoment så lär det inte falla in i den definition jag skrev i all fall. Dessutom fungerar din fråga lika bra utan min bredare tolkning av att vinna, eftersom om du tävlar i snabbläsning kan du vinna enligt den mest grundläggande tolkningen av ordet.

RasmusL

Champion
Evil Peter;n121373 said:
Då att läsa en bok varken brukar innebära varken strategiska val eller slumpmoment så lär det inte falla in i den definition jag skrev i all fall. Dessutom fungerar din fråga lika bra utan min bredare tolkning av att vinna, eftersom om du tävlar i snabbläsning kan du vinna enligt den mest grundläggande tolkningen av ordet.

Om du gör din tolkning lika välvilligt som för rollspelsexemplet så kvalar både bokläsning, företagande, krig, dans, matlagning och TV-tittande in som "spel".

Evil Peter

Hero
RasmusL;n121384 said:
Om du gör din tolkning lika välvilligt som för rollspelsexemplet så kvalar både bokläsning, företagande, krig, dans, matlagning och TV-tittande in som "spel".
Man får naturligtvis försöka förtydliga definitionen med ytterligare tillägg om man ska definera vad ett spel är (vilket är svårt och har lett till olika definitioner från olika källor). Nu handlade diskussionen dock inte om det utan om huruvida rollspel kan vara ett spel. Min poäng var att inte ens de definitioner som pratar om vinst och förlust, som en annan postare tagit upp, inte behöver utesluta rollspel per automatik.

Eftersom det var vad som diskuterades tog jag också endast upp biten ur definitionen som relaterade just till vinst och förlust, bara för att göra en poäng kring detta. Det stod naturligtvis mer än så hos källan jag använde. Förhoppningvis är min avsikt tydligt nu.

Genesis

Ni dés ni maître
Evil Peter;n121392 said:
Min poäng var att inte ens de definitioner som pratar om vinst och förlust, som en annan postare tagit upp, inte behöver utesluta rollspel per automatik.
Fast en annan del av definitionen du citerade tog ju upp strategiska beslut eller slumpmässiga utfall, och då faller ju också en hel del av det vi brukar kalla "rollspel" bort.

Evil Peter

Hero
Genesis;n121396 said:
Fast en annan del av definitionen du citerade tog ju upp strategiska beslut eller slumpmässiga utfall, och då faller ju också en hel del av det vi brukar kalla "rollspel" bort.

Ja, att få in t ex friformsrollspel är en klart klurigare nöt att knäcka. Åtminstone om man ska försöka relatera till så många speldefinitioner som möjligt.