Frågan är: Vad krävs för att ett spel verkligen ska vara samberättande?
Jag har aldrig sett samberättande som en
kvalifikation, utan snarare som en riktning eller ett mål.
Jag har inget emot kvalifikationstermer; "spelledarlöst" och "konfliktresolution" är två sådana termer som man antingen kan uppfylla eller inte uppfylla. Men sådana kvalifikationstermer fungerar inte i en triangel - för det finns ju potentiellt oändligt många av dem. Om ett hörn skall vara "reaktionsregler" (a la skräcktabeller), ett annat hörn vara "konfliktresolution" och det tredje vara "taktiska stridssystem" då finns det ändå massor av spel som inte faller in under någon av riktningarna, och dels en massa andra kvalifikationer som är minst lika viktiga.
Så den inställningen till termen tycker jag är ointressant.
Jag ser samberättande mer som ett av tre ideal; ett av tre sätt att bli engagerad i rollspelets handling. Antingen försöker man styra den inifrån (=problemlösning), utifrån (=samberättande) eller bara leva ut den (=gestaltning). Men Samberättande i sig tycker jag verkligen inte ska behöva vara något konstigt.
- När de andra spelarna vill att jag ska gå med min rollperson till värdshuset där deras rollpersoner väntar, och jag försöker komma på en vettig anledning åt min rollperson för stämningen runt bordets skull, då samberättar jag.
- När jag, fastän jag slagit ett lyckat SAN-slag i ett dramatiskt slutskede i CoC-äventyret vi spelar, ändå väljer att bli galen och hoppa utför ett fönster - för att jag tycker det blir mer dramatiskt på så vis, så samberättar jag.
- När min rollperson befinner sig i ett lab och jag säger "jag kastar en flaska med syra mot soldaterna och skjuter flaskan så att det stänker syra i deras ansikten!" fastän spelledaren inte berättat något om någon syra - så samberättar jag.
Osv. Anledningen att jag inte vill att definitionen på samberättande skall vara något i stil med "man har dramapoäng som man kan använda för att bla bla" - är för att det bara beskriver hur vissa rollspel spelas
idag. Sådana termer är jättebra
också, men i rollspelstriangeln ville jag ha mer generella och allmäna mål som beskrev vad rollspel skulle
kunna vara.
Vill man absolut peka på de typer av spel som har regler för spelarkontroll över världen, då får man gärna specificera en sådan term. Men vad man än kallar denna term, så kommer den att gå i den samberättandets
riktning.