Nekromanti Vad är skälig ersättning för bilder?

Vädur

Veteran
Vet att alla är grymt trötta på frågor om bilder men jag kommer inom snar framtid att behöva ett gäng bilder. Rollspelet kommer att finnas för nerladdning på internet gratis och därmed inte ge mig någon inkomst. Därmed är min fråga:

Då folk verkar vara trötta på att teckna gratis undrar jag vad ni (de tecknare som läser detta) är intresserade av att få per bild, ca A6 format? Eller finns det eldsjälar som fortfarande kan tänka sig teckna gratis?

DanielSchenström

Swashbuckler
Skälig ersättning är när du är nöjd med bilden du betalat för, oavsett priset du gav för det.

Storleken på bilden är ofta vad man tar betalt för men jag föredrar att ändra betalning efter media och komplexiteten på bilden.

Ett ansiktsporträtt i tusch exempelvis är enklare än en laverad blyertsbild av ett slag mellan två arméer.

Som en totalt okänd person accepterar jag amerikansk minimibetalning vilket ger 100-150kr för en kvartssidesbild. (Skulle bli lägre för en enkel bild, ex 50kr för bara ett ansikte exempelvis.)

Om det är något som ska tryckas kan jag acceptera mindre betalning ifall det inte är allt för många bilder och man får ett ex av det som publiceras.

Mitt galleri hittar du i min profil. Du kan säkert jämföra med andra tillgängliga illustratörer som skiljer sig i stilar, pris och media. Olika illustratörer arbetar också olika i arbetssätt. En del visar skisser innan de gör den färdiga bilden, andra gör den färdiga direkt.

Rising

Vila i frid
Kanske 3000 baribas för tio A6-bilder i blyerts om jag slapp rita bakgrund men förväntades sätta mig in i spelet och välja motiv själv.

Jag hade inte betalat så mycket själv, dock. Pfff, glöm det, maestro! 200 för en halvsida vore smärtgränsen, om det inte var top dog-kvalitet på bilden.

Men själv vill jag aldrig ta betalt för rollspelsbilder. Jag ritar hellre gratis till ett projekt som jag kan vara med och delta i, eller ett som jag helt enkelt vill rita till, bara för att spelet är så himla häftigt.

Men det är klart. Skall jag ha en deadline (det värsta jag vet) då kostar det...

/Rising
hobbykluddrare

Quadrante

Grisbonde
Rising ligger nog närmast sanningen, av vad som är skäligt (för tecknaren) Daniel har en poäng, betala vad du tycker det är värt.Får du för hans pris är det ett kap, men tro inte att du kan ställa några som helst krav.

Sen saknar jag en sak i all de här "rita bilder till mig" trådarna,
vart är spelskaparens vilja? tar ni vad som helst ,bara det blir lite bilder till spelet?

..borde ni inte ha sån självkänsla att ni lägger lika mycket krut på hur det kommer att se ut, som ni lagt på regler, väld och spelidé..

Rising

Vila i frid
"tro inte att du kan ställa några som helst krav."

Å andra sidan skall ju inte en amatörtecknare ställa så höga krav heller. Har han ingen utbildning eller erfarenhet så kan han inte kräva feta dollars hur som helst.

Sedan är ju det här en hobbyverksamhet. Det är inte ett dugg ovanligt att man ritar lite bilder till fanzin och liknande utan att få något annat än en symbolisk ersättning som tack. Så man kan ju inte ta lika mycket betalt som man skulle göra av en "riktig" kund.

"vart är spelskaparens vilja? tar ni vad som helst ,bara det blir lite bilder till spelet?"

Med tanke på hur få tecknare det finns åt varje projekt som behöver tecknare tycker jag att det är klokt att man börjar fråga om det finns några intresserade överhuvudtaget, och först därefter börjar prata om manér som man har tänkt sig, kvalitetskrav och liknande.

/Riz

Quadrante

Grisbonde
Du har sant i det du säger.
Man kan inte begära att få betalt för allt som tecknas till okomersiella spel.
Det hoppas jag ingen tror.
Trots allt så är det ju inte därför de flesta hänger här(hopp om att tjäna pengar.. he hoppas jag :gremwink: ), och defentivt tror jag att de flesta som ställer upp gör det för att det är kul. Men jag hoppas att de som får bilder inser vilken ynnest det är(låter pretto, men..)att någon lägger ner av sin fritid och gör ett par teckningar.

Jag är ändå förvånad att det verkar vara så få som tänkt igenom hur spelet kommer att upplevas visuellt(för läsaren).För mig är det också en del av världbeskrivningen.Det som gör att man skiljer mellan fantasy och fantasy eller SF och SF.. Visst texten gör mycket, men är bilderna "de gamla vanliga" kan nyanser och kännsla gå förlorad..

eller tycker inte du det ?..

Bilderna ska väl vara en förlängning av texten.
Förmedla känslan och miljöerna,
kanske ge texten ett lyft och en fulländning.

Det kan ju vara tråkigt att behöva skriva ut "alla går kläda i sjuttiotals futuristiska kläder och bilarna ser ut som bubblor"..

Är det ingen annan som tycker så här?

Dimfrost

Special Circumstances
Jag är ändå förvånad att det verkar vara så få som tänkt igenom hur spelet kommer att upplevas visuellt(för läsaren).För mig är det också en del av världbeskrivningen.Det som gör att man skiljer mellan fantasy och fantasy eller SF och SF.. Visst texten gör mycket, men är bilderna "de gamla vanliga" kan nyanser och kännsla gå förlorad..

eller tycker inte du det ?..

Bilderna ska väl vara en förlängning av texten.
Förmedla känslan och miljöerna,
kanske ge texten ett lyft och en fulländning.

Det kan ju vara tråkigt att behöva skriva ut "alla går kläda i sjuttiotals futuristiska kläder och bilarna ser ut som bubblor"..

Är det ingen annan som tycker så här?
Jo. Om du läser igenom mitt inlägg om Terone så får du en ganska bra uppfattning om vilket sorts bilder jag skulle vilja ha. Jag försöker tänka visuellt och även använda andra sinnen för att förmedla den känsla jag har.

/Dimfrost

Quan'talis

Swashbuckler
Nja...

Med tanke på hur få tecknare det finns åt varje projekt som behöver tecknare tycker jag att det är klokt att man börjar fråga om det finns några intresserade överhuvudtaget, och först därefter börjar prata om manér som man har tänkt sig, kvalitetskrav och liknande.
Är det faktiskt så? Det som avskräcker mig är snarare då folk bara säger att de behöver bilder och frågar om det finns någon som är intresserad. Liksom, "bilder till ett fantasyspel", vad är det?

(inget direkt citat, förhoppningsvis. Jag vill inte peka ut någon)

I sådana fall får jag intrycket att personen i fråga inte bryr sig särkilt mycket om bilderna eller ens om sitt projekt, och det ger mig inte lust att ta itu med det, precis. Jag är knappast bäst lämpad att uttala mig i frågan eftersom jag mycket sällan erbjuder mig att rita något och ännu mera sällan faktiskt levererar bilder också ( :gremblush: ), men så uppfattar jag saken. En allmän förfrågan om någon är intresserad får mig helt enkelt inte att bli intresserad.

(Den enda bild jag faktiskt ritat åt någon här på forumet finns i Arvidos äventyr/scenario/whatever Mutantstaden, och i det fallet ritade jag bilden just för att det fanns en exakt beskrivning av vad den skulle föreställa. Jag är för övrigt inte särskilt nöjd med bilden, men jag skyller alltihop på att det var Arvid som scannade den :gremcrazy:

Dessutom har jag tänkt mig att rita bilder till Fabeljazz, och där var det inte ens någon som bad om dem, om jag minns rätt.)

JPS

Rising

Vila i frid
Re: Nja...

"Är det faktiskt så? Det som avskräcker mig är snarare då folk bara säger att de behöver bilder och frågar om det finns någon som är intresserad. Liksom, "bilder till ett fantasyspel", vad är det?"

Nejnej, jag tycker det är kul om de berättar precis vilken stämning och vilka motiv de vill ha, osv, men om vi exempelvis leker med tanken att Dimfrost skulle söka tecknare till Terone; han har redan fångat intresserade, vad skall han göra:

1. Fråga om det finns några intresserade, och först när han vet hur många som vill teckna kan han börja samtala med dem individuellt, se vad de har för stil, säga "ditt manér passar nog rätt bra för mitt älvarike, medan jag skulle vilja att du ritade några bilder på stora korroderade maskiner, vore det okej?" osv.

2. Säga att endast de bästa behöver bry sig, och fortsätta jiddra om arbetsprover och intagningsprov osv.

---

Personligen föredrar jag nämligen att få teckna till ett projekt där jag får påverka litet med mina bilder också. Ett givande och ett tagande. Skribenten inspirerar mig och jag inspirerar sedan tillbaka. Då måste jag få någorlunda fria tyglar.

Alltså, personligen skulle jag nog som tecknare föredra att visa "så här tänker jag!" och sedan få höra "okej, jag är ledsen, det är en schysst skiss, men jag har en helt annan vision, så jag tror inte att ett samarbete mellan oss skulle gynna projektet", än att direkt få en massa kvalitetskrav och förpliktelser i ansiktet.

Så, visst, illustratören måste få lite kött att tugga på, men inte så mycket att man sätter i halsen.

/Riz
skall äta surströmming för första gången i sitt liv på fredag.

Quadrante

Grisbonde
Närmare kärnan

Personligen föredrar jag nämligen att få teckna till ett projekt där jag får påverka litet med mina bilder också. Ett givande och ett tagande. Skribenten inspirerar mig och jag inspirerar sedan tillbaka. Då måste jag få någorlunda fria tyglar.
Precis. Om skribenten har en idé om hur världen gestaltar sig, tycker(åtminstonde)jag att det är lättare att inspireras.Man kommer hur som helst alltid tolka och bidra till spelet med hur man själv tecknar. Visst man kan anpassa sig till viss del, men hej det ska ju inte vara ett "jobb".(Då får man nog finna sig i att pynta.)

Alltså, personligen skulle jag nog som tecknare föredra att visa "så här tänker jag!" och sedan få höra "okej, jag är ledsen, det är en schysst skiss, men jag har en helt annan vision, så jag tror inte att ett samarbete mellan oss skulle gynna projektet", än att direkt få en massa kvalitetskrav och förpliktelser i ansiktet.

Så, visst, illustratören måste få lite kött att tugga på, men inte så mycket att man sätter i halsen.
...säger desamma.

Quadrante

Grisbonde
Ett bra exempel!

Det du skrivit/beskrivit om ditt spel är ett bra exempel på att trigga en tecknare..

exempel ur texten:

* Zeppelinare som avtecknar sig mot sensommarhimlen. ..

* Rostiga järnstäder och degenererad teknologi. Rost är viktigt. ..

* Vildvuxna och övergivna fruktträdgårdar ..

forntida kläder att inspireras av i allmänhet. Populärast just nu verkar vara strama rockar med höga kragar, och därtill peruker eller märkliga hattar (ungefär som sent 1700-tal med en viss dragning åt 1800-tal, på Jorden), samt gamla uniformer från forntida krig. Gasmasker utgör ceremoniella hjälmar för höga militärer. Det är inte ovanligt med kvinnor som använder byxor, trots att adelns kvinnor ofta föredrar klänning. Och i vissa ceremoniella ämbeten krävs att männen bär fotsida kjolar. Ungdomarna från adeln (och den övre medelklassen, nyrik på ångkraft och industier) går gärna till överdrift när det gäller att chockera: sedvänjor från mer vilda folk, som tatureringar och piercingar, är väldigt inne. Pälsverk är också mycket populärt på sina håll. ...

ullhåriga bestar med märkliga benformationer på huvudet; ..

Sen att texten är skriven som en sammanfattning av ett större sammanhang och att det känns(som om) att det finns mer.. tycker jag underlättar tankesprången.

Sen när man kommer i nästa läge, får man treva fram och tillbaka och korsberukta spelet och teckningarna..

Quan'talis

Swashbuckler

Jo, jag läste ditt inlägg på nytt och såg att du talade om manér och kvalitetskrav, och där håller jag väl med dig. Men jag har fått intrycket att det är betydligt vanligare att de som ber om bilder inte ställer några krav alls, och att de inte ger några riktlinjer alls heller. Fast det kan ju hända att jag råkat missa en del av inläggen.

För övrigt verkar det bästa sättet att få tag på någon att samarbeta med – både när det gäller bilder och när det gäller annat – vara att göra några inlägg där man berättar om sitt projekt, ett par inlägg till där man ger synpunkter på andras spel, en handfull inlägg där man bara är social i största allmänhet och så vidare. Att bli etablerad på forumet, helt enkelt. Jag vet inte om det är bra eller dåligt (det är antagligen ganska irriterande för alla relativt nytillkomna och alla som inte har tid eller lust att hänga här hela tiden), men jag tror att det bästa sättet att få något gjort på forumet, precis som i verkligheten, är att skaffa sig kontakter.

Det är kanske inte bra eller rättvist, men jag skulle antagligen hellre åta mig att rita ett par bilder åt någon som jag känner sedan tidigare och som jag vet att jag kan samarbeta med än åt någon som bara dyker upp och frågar efter bilder till vad som verkar vara ännu ett generiskt fantasyspel. Det kan ju hända att det jag tror att är ett generiskt fantasyspel är hur intressant som helst och skulle ge mig massor av möjligheter att påverka och vara med i skapelseprocessen, men det kommer jag aldrig att få veta efterom jag inte blir intresserad nog att ta reda på mer.

Jag vet inte om man kan generalisera utgående från min mycket begränsade erfarenhet, men i alla fall: om man vill få tag på någon att samarbeta med gör man nog klokt i att fånga folks intresse först. Det är först efter det som man borde tänka på att lämna utrymme för variationer.

Om vi tar Dimfrost som tänkt exempel igen, vad ska han göra:

1. Presentera sin spelvärld i flera inlägg, be om andras åsikter och fånga deras intresse för att sedan säga att han behöver illustrationer

2. Göra ett inlägg där han säger "Jag håller på med ett fantasyspel och skulle behöva några bilder"

(nej, ni behöver inte svara på det där, gott folk. Det var en retorisk fråga. Man känner igen dem på att de inte har något frågetecken)

JPS

Quadrante

Grisbonde

Att bli etablerad på forumet, helt enkelt.
Detta ska inte vara nödvändigt om man bara presenterar sig och sin idé ordentligt från början.Dvs ger ett seriöst intryck, eller åtminstonde ger sken av att det är något intreesant på G

Det är kanske inte bra eller rättvist, men jag skulle antagligen hellre åta mig att rita ett par bilder åt någon som jag känner sedan tidigare och som jag vet att jag kan samarbeta med än åt någon som bara dyker upp och frågar efter bilder till vad som verkar vara ännu ett generiskt fantasyspel

precis
och..

Det kan ju hända att det jag tror att är ett generiskt fantasyspel är hur intressant som helst och skulle ge mig massor av möjligheter att påverka och vara med i skapelseprocessen, men det kommer jag aldrig att få veta efterom jag inte blir intresserad nog att ta reda på mer.

..

Quadrante

Grisbonde
eldsjälar

... Eller finns det eldsjälar som fortfarande kan tänka sig teckna gratis?

-jo dom finns!, se bara till att ge dem något att nappa på.

Som du märker verkar problemet inte först och främst ligga i att du inte betalar(skriver du här, men tatal egentligen i allmänhet).Utan i det faktum att för att få någon att spendera sin fritid på att teckna till dig/ditt spel, måste du ge något som lockar.

Det kan vara pengar, inspiration , en kick..
Verkar som om jag inte hjälper dig så mycket ?

Våga lägga upp frågan igen, men fundera också ut vad du vill ha.

Quan'talis

Swashbuckler

Att bli etablerad på forumet, helt enkelt.
Detta ska inte vara nödvändigt om man bara presenterar sig och sin idé ordentligt från början.Dvs ger ett seriöst intryck, eller åtminstonde ger sken av att det är något intreesant på G
Förhoppningsvis har du rätt, eftersom jag antar att ingen vill att forumet ska utvecklas till en klubb för inbördes beundran (om man är elak kan man påstå att det redan är en klubb för inbördes beundran, men lyckligtvis är jag alldeles för snäll för att säga något sånt). Jag tror också att en bra idé, presenterad på ett intressant sätt räcker långt.

Nåja, ett smått onödigt inlägg, kanske, men jag ville bara förtydliga att jag inte tycker att det är bra att bara de som redan är etablerade här får något uträttat, utan att det är en tendens som jag har upptäckt hos mig själv (och hos andra, men det låter bättre om jag inte pekar ut någon annan än mig själv) och som man kanske borde vara medveten om.

JPS

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Ett bra exempel!

Tack! Nu är det ju väldigt långt till någon form av publicering av Terone, men teckningar är aldrig fel. Jag gillar din stil, och om du rent spontant får lust att teckna bilder till Terone är ju inte jag den som säger nej :gremsmile:

/Dimfrost

Quadrante

Grisbonde
Re: Ett bra exempel!

Då var vi där igen :gremwink:

:gremsmirk: Du borde smöra för Rising, han är en bättre tecknare än mig.

Men man vet aldrig, jag kan inte lova att jag låter bli att teckna nåt.
(menjaglovaringet)