Nekromanti Vad är Svavelvinter?

Dr. Acula

Veteran
Vad är egentligen så speciellt med Svavelvinter? Vad handlar det om, vad är det som gör det så bra att många ser det som det ultimata äventyret?

Krille

Super Moderator
"Vad är egentligen så speciellt med Svavelvinter? Vad handlar det om, vad är det som gör det så bra att många ser det som det ultimata äventyret?"

Det är stort (fyra saftiga delar), det är fritt (man kan nästan flumma runt hur mycket som helst), det är episkt (det är trots allt en konflux på gång) och det innehåller en hel del oväntade svängningar (man vet fan aldrig vad som händer, ens som spelledare). Dessutom är det välskrivet och underhållande och på sina håll till och med humoristiskt, och vänder upp och ner på ett antal förutsättningar som annars drabbar fjantasyn. Det har en ball skurk som faktiskt är riktigt smart (för en gångs skull). Och det utspelar sig i den ballaste delen av Ereb Altor. Vad mer kan man begära?

Ett nytryck, möjligen. :gremwink:

Krille

Super Moderator
De vanliga begagnatställen

"Var skulle man kunna få tag på den? Den låter skoj."

På de vanliga begagnat-ställena, förstås: Legend Spelantikvariat eller Spelauktionen (http://www.hobbyspel.com), slumplåda i någon slumpvist vald butik, auktioner på konvent etc.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: De vanliga begagnatställen

Om man har gott om pengar, vill säga: ett exemplar som beskrivs som "hyfsat skick, intryckt box, tejpad box, kantstött, klottrat, sliten box" går på 600 riksdaler på Legend Spelantikvariat, det enda Oraklets fyra ögon som finns inne går på 400 och varken Kristalltjuren eller Den femte konfluxen finns inne.

/Dimfrost

Neanderson

Veteran
Re: Vad förväntar du dig?

Så finns ju hela sviten på nätet också, men såndant skall man (tydligen) inte syssla med, eftersom det är ett lagbrott.

Men ändå.

Dimfrost

Special Circumstances

Alltså, det är inte jag som tycker att det är för dyrt, det är bara ett konstaterande. Själv har jag alla delarna i serien (utom karthäftet till Svavelvinter, det var två äventyshäften i min box istället...) i fint skick, så jag klagar inte. Jag tänkte bara sprida lite information. .)

/Dimfrost

Elder Girov

Swordsman

Egentligen kvittar det ju i det här fallet. Böckerna finns inte att köpa nya och Erik Granström får inte en spänn vare sig man köper begagnat eller tankar hem grejerna. Men det är väl principen...

Brior

Swordsman

Jag läser lite titt som tätt att Svavelvinterserien finns på nätet och det vore kul att se den. Kan inte någon maila mig var jag hittar den på erik@mysql.com. Som Elder Girov säger så har jag inga ekonomiska intressen av produkten längre utan är bara nyfiken.

För övrigt skriver jag på romanen "Svavelvinter" som bäst. Jag är i slutet där Brior Brådfot "räddats" till Järntornet av Shaguliterna, Praanz da Kaelve är på väg dit med en trupp från hirden i Arhem och Arn Dunkelbrink som bäst flyger söderut på draken Blatifagus. (Storyn skiljer sig en del från spelet förstås, förhoppningsvis till det bättre".)

Hälsar
Erik Granström

Dimfrost

Special Circumstances

Jag ser verkligen fram emot att få läsa din Svavelvinter-roman. Själv skaffade jag inte Svavelvinter förrän vi hade slutat spela DoD, så det blev aldrig av att vi spelade äventyren, men när äventyren är njutbar läsning som skönlitteratur, hur bra måste då inte romanerna vara. :gremwink:

/Dimfrost

Neanderson

Veteran

Jag har hört att de finns att finna som PDF:er på Direct Connect. Skall tydligen finnas en hel del annat drakar och demoner-stoff där med.

But don't try this at home kidz!
Det är olagligt!

Läs lite på min hemsida

Det är 4 äventyr SVAVELVINTER, ORAKLETS FYRA ÖGON, KRISTALLTJUREN OCH FEMTE KONFLUXEN och en kampanjmodul TRAKORIEN (som är den bästa rollspelsmodul jag läst på svenska).

min hemsida finner du en spelkrönika som täcker första delen "Svavelvinter" och vi har precis påbörjat del 2 "Oraklets fyra ögon. Läs den om du vill så lär du få en lite uppfattning om vad den handlar om.

På hemsidan finns även 2 delar till Äventyrsserien till salu

Kaoin

Veteran

Med risk för att hänga ut mig totalt, så har jag faktiskt hela serien i PDF format. Detta efter att mitt Kristalltjuren försvann när jag flyttade in med min sambo, och min spelargrupp hade slagit ihjäl mig om de inte får spela färdigt världens bästa kampanj :) (vi är i mitten av Oraklets Fyra ögon just nu). Efter att ha letat efter Kristalltjuren på både numera nerlagda GMS i Lund, Tradition i Malmö och Legend Hobbyspel nätbutik (och begagnat) så kände jag föga val än att ersätta min borttappade kopia med en elektronisk sådan (lite lättare att backuppa). Hoppas detta är ok.

PDF:erna finns som folk säger lite här och där på Direct Connect. Har sett i princip allt som äventyrsspel någonsin släppt där. PDF:erna består av inscannade bilder ofta i bra kvalitet (dock inte OCR:ade, så det är bilder, inte text). De håller normalt en storlek på 15-50 Mb.

Elder Girov

Swordsman
Talades lite om det där i en annan tråd...

Jag vill minnas att vi kom fram till att om du har ägt böckerna så är det helt ok att tanka hem, eftersom du har rätt att göra en säkerhetskopia. Om du sedan tankar nån annans "kopia" spelar ingen roll. :gremsmirk:

Matt Evans

Veteran
Re: Talades lite om det där i en annan tråd...

Jag vill minnas att vi kom fram till att om du har ägt böckerna så är det helt ok att tanka hem, eftersom du har rätt att göra en säkerhetskopia. Om du sedan tankar nån annans "kopia" spelar ingen roll.

Nej... om du äger så har du rätt till en säkerhetskopia. Inte annars. Säljer du sedan modulen, skall säkerhetskopian antingen följa med i köpet eller förstöras...

// Matt