varför spelar fok det här spelet ? personligen har jag bara tyckt att det är boffer samt dåliga kampanjvärldar där de bara slängt in grejor typ, litet chronopia på det. vad är egentligen fördelarna och de roliga sakerna med det här spelet ?
Nja, han har nog en viss poäng där. Den är ett ganska löst hopplock av ideer. Det behöver inte vara fel om det är sånt man vill ha, men den ger inte riktigt en genomtänkt känsla.Jag vet inte vad du menar med "boffer" och om du tycker att kampanjvärlden Forgotten Realms är dålig, kan jag ju bara säga att vi inte har samma smak.
Jag skulle säga att D&D är ett av de sämsta spelen att spela hjälte i. Varför? Jo, vad är en hjälte egentligen? En som är starkare än alla andra och knackar orcher på löpande band eller en modig person utan superkrafter som med stor egen risk följer sitt samvete för att hjälpa andra? Jag tycker det andra alternativet, medan D&D hanterar det första.Det roliga med D&D är ju helt enkelt att få vara en hjälte. Även om man nästan börjar som grisodlare växer man ju snabbt och kan snart rädda världen på löpande band. Och det är kul att vara hjälte!
Det som brister för mig är att man inte tänkt genom fullt ut vilka effekter saker som magi, drakar, monster och liknande skulle få på en värld. Det är lite för många glipor där verkligheten lyser genom med sitt avslöjande ljus.Den ger mig känslan av en väldigt genomarbetad Fantasy-värld. Men, som sagt, smaken är ju olika.
Visst, jag överdrev lite för att göra en poäng. Du kan väl ändå erkänna att jag inte var totalt ute och cyklade?Jag förstår vad du menar... och du förstår säkert vad jag menar också. D&D handlar då definitivt inte om superhjältar som knackar orcher, däremot kan det handla om modiga personer som med stor egen risk följer sitt samvete för att hjälpa andra. Om du bara har spelat D&D-äventyr där 20:e gradens rollfigurer springer runt och slaktar orcher på löpande band, kan jag bara beklaga. Det är verkligen inte vad D&D handlar för mig.
Öh, jag tror att du missade innebörden i mitt inlägg.Är det inte verkligheten vi undviker när vi rollspelar?
Jupp, jag skrev också i den tråden. Kanske inte det intressantaste eller mest uppmärksammade inlägget, men jag var med i alla fall. Jag skrev dessutom ungefär vad jag skrev nyss, fast lite vältaligare.Nej, du var definitivt inte ute och cyklade eftersom det hela är en tolkningsfråga. Vardagshjälte kontra superhjälte. Läs mer om tolkningen av hjälte här. Mycket vettigt skrevs i den tråden även om jag inte kan diskutera...
Tja, om man inte spelar sagorollspel och alla är med på det, förstås. Eller om man spelar med femåringarMed andra ord, man behöver inte ha verklighet, men någon form av logisk orsak-verkan bör finnas, annars börjar spelarna ifrågasätta (kanske inte högt, men det finns i huvudet på dem) och då funkar inte illusionen längre.
Fint, smaken är delad liksom andra viktiga kroppsdelar.varför spelar fok det här spelet ? personligen har jag bara tyckt att det är boffer samt dåliga kampanjvärldar där de bara slängt in grejor typ, litet chronopia på det. vad är egentligen fördelarna och de roliga sakerna med det här spelet ?
Varför bodde trollet under bron då? Var det låg vattenlevel?"Om trollet inte är värre än att en bock (även om det var den stora bocken Bruse) kan spöa det, varför har ingen gjort det tidigare?"
Stora bocken Bruse hade högre level än resten av lokalbefolkningen, duh.
"Om bockarna spatserar på egen hand, pratar och är smarta nog för att lura ett troll, har de något slags egen civilisation? De skulle knappast vara korkade nog för att vallas omkring tills de blev mat."
En druid hade lagt awaken. Se. Komplett vattentätt.