Nekromanti vad är tjusningen med det här spelet egentligen ?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Trollet är förstås en Scrag ...

... dvs. ett vattenlevande troll.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Trollet är förstås en Scrag ...

Alternativt är det ett nybörjartroll som startar med att hålla till under en bro, för att sedan via tunnlar och liknande vänja sig vid dungeons. Det är också därför monster gömmer sig under sängar...

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag skulle säga att D&D är ett av de sämsta spelen att spela hjälte i. Varför? Jo, vad är en hjälte egentligen? En som är starkare än alla andra och knackar orcher på löpande band eller en modig person utan superkrafter som med stor egen risk följer sitt samvete för att hjälpa andra? Jag tycker det andra alternativet, medan D&D hanterar det första.

Dumheter! Har du ens *läst* en D&D-kampanjvärld? De är så fulla av odödliga drakar, mäktiga gudar, halvgudar och avatarer, epic-level-snubbar med +40 i alla modifiers, megademoner och Demogorgon och hans moster att du måste spela i tiotals år innan din gubbe nåt så hög level att du med rätta kan betrakta dig som en "superhjälte" i förhållande till resten av världens population.

DanielSchenström

Swashbuckler
För mig är det mest världarna och inte spelet som är tjusningen. Spelet i sig är medelbra tycker jag, inte bra, inte dåligt utan funktionsdugligt.

Vad tycker jag då är tjusningen med världarna?

Storleken. AD&D-världen är ett multiversum, med "spelvärldar", färder till andra dimensioner, rymdfärd med mera. Det är lite av fantasyns Star Trek där allt är möjligt.

Det okända förflutna. Det är vanligtvis så att det finns gamla bortglömda civilisationer och tecken på att före människor och alver har andra varelser varit härskande, onda raser. Lite Cthulhu över det.

Mängden material. Det mesta man gillar eller intresserar sig av oavsett om det är en region, ett yrke eller nåt annat så finns det mer info att hämta i en box, en bok eller en roman.

Det som är roligt är också att det är väldigt mycket sandlåda över spelet, det har ingen inbyggt attityd eller filosofi om man inte kör Planescape eller Ravenloft så man kan göra vad man vill i en utsträckning som på gott och ont inte finns i många andra spel.

Framför allt är det lagom enkelt och jag gillar det allra främst för att jag har haft mycket kul när jag spellett det.