Nekromanti Vad är viktigast när du köper rollspel?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Bristande valmöjligheter tycker jag. Den låter mig endast välja ett alternativ, men sanning är att för mig reser sig inte ett enskilt allternativ nödvändigtvis över ett annat.

För mig ligger både pris, regler och värld i vågskolen. Och för att kunna avgöra hur pass lovande det verkar vara så är ju till exempel skaparnas tidigare utgivna spel och andras omdöme förbaskat viktigt.

kängtrollson

Veteran
Ja du... De senaste rollspelen som jag blev sugen på att köpa var Terone och Supergänget (kan bero på att Kaledioskop hade bordssälj bredvid oss på Sthlm spelkonvent). Jag gillar udda och roliga ideer som Supergänget och jag gillar spel som ser ut som de släppts på sjuttiotalet typ Svarta korpen. Det finns vissa saker som får mig att köpa ett visst spel.

1. Jag gillar spel som ser "hemgjorda" ut. Det känns så mycket charmigare än spel med trista detaljer såsom realistiska världskartor och tabeller in i absurdum typ Harn (känner bara usch, skola, trisstes).

2. Gillar också flashiga spel, åtminstonde när jag bläddrar i dem.
Köpte därför Everquest rpg, men har aldrig lirat det. Jag vet knappt vad Everquest är (det är nått onlinerollspel).

3. Reglerna skall vara enkla och en rollperson skall helst gå att göra på under halvtimmen.

4. Det skall helst finnas tillbehör till spelet, antingen att köpa eller för nedladdning.

5. Spelet skall vara spelbart som det är, allt som behövs för att börja spela (förutom tärningar och papper & penna) skall ingå i boken/boxen. Jag struntar i om någon skriver att rollformulär finns att ladda ned om det inte finns ens en bild på ett sådant i spelet. Ett rollspel som inte kan köpas och spelas under en tältsemester på Gotland är undermåligt. Internet är bra för support, men man skall inte utgå från att alla har tillgång till det jämt. :gremmad:

6. När man efter köpet upptäcker att man måste ha modul xxx för att kunna använda modul xxx (tex baksidetexten har sagt kompatibelt eller till spel x, men inte nämnt något om att man behöver ytterligare moduler föränn på sidan 25 inne i boken). Jag tänker främst på nya Gurps och Palladiums "After the bomb" kampanj. Man tappar lusten att köpa fler grejer från utgivaren. Detta är iof en punkt som gör sig gällande först efter man köpt spelet.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag hade tänkt klaga på att undersökningarna suger, att de ti alla fall är meningslöst att kommentera dem eller något liknande, men sedan kom jag på att det här ju faktiskt är ett rätt vettigt diskussionsämne. :gremgrin:

Jag köper egentligen bara små Forgespel som jag kan tänka mig att spela eller åtminstone sno en massa viktiga grejer från.

Men jag har en last också, en svaghet för snygga och coola spel utan vettigt innehåll. Jag köpte Hollow Earth Expedition för de snygga dinosauriebilderna och lite kortfattad pulpig världsbeskrivning, och nyligen fick jag tag på Cadwallon hyfsat billigt på ebay: värdelösa regler, horribel översättning från franskan, men ack så vackert med fyrfärgstryck, briljanta stadsillustrationer på nästan varje sida, samt en bunt bilder av Gary Chalk. Franska spel är bra på det där, alltså att vara ospelbara men snygga (jämför Mechanical Dream till exempel). Fler rollspel borde se ut som franska serier. (Om jag hade varit snuskigt rik hade jag anlitat Moebius att illustrera Terone. Till nästa utgåva blir det till att leta reda på någon som kan imitera hans stil. :gremsmirk:) Nu senast har jag spanat in Exil som verkar vara väldigt snygg steampunk. (Det här är framsidan.) Men det finns inte översatt, och jag kan inte ens franska. Vilket kanske är tur eftersom jag inte lär köpa det då...

/Dimfrost

Johan K

Gammal & dryg
Oj, det är nog lite av varie här. Men viktigast för min del när jag köper är världen. Hur den ser ut & såant.
Sedan så går man såklart lite på vad som getts ut av dem innan & om man gillat det.

Quadrante

Grisbonde
Saknar att ha "bilderna" som kategori, för det är de jag faller mer för, än utseendet i stort.

Sen köper jag inte att så många anskaffar ett spel på grund av spelvärlden... ..det handlar nog mer om vad man anses ska svara. Andras omdöme borde vara det röstade alternativet.

Arfert

Facit
resultatet är väl ungefär som jag väljer... fast genre är nog lite viktigare för mig än i resultatet av omröstningen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hm. Jag tittar på:

* Tjocklek på bok kontra pris. Jag vill ha mycket för mina surt förvärvade slantar.
* Mängd regler kontra världsbeskrivning och inspirerande texter. Jag vill inte betala för mer regler än jag absolut måste.
* Unikhet i spelvärlden. Hur inspirerande och "annorlunda" är konceptet? Innehåller boken saker jag inte kan hitta någon annanstans? Exempel på spel jag köpt av den här anledningen är Nobilis och Mechanical Dream.
* Bilder. Det måste finnas snygga bilder.

Pom

Swashbuckler
Jag satte efter stor vånda genren först. Genre är för mig stämningens fundament, det som hummar i bakgrunden oavsett allt annat. Genrer jag ogillar finner jag inget nöje i att rollspela, tyvärr.

Men jag tänker nu också gå igenom alternativen och berätta hur jag värderar dem:

Reglerna
Jag VILL gärna att dessa skall spela stor roll, eftersom jag använder regler mycket när jag spelar, men eftersom jag erfarenhetsmässigt vet att regler måste speltestas för att rätt kunna bedömas (utom i banalt uppenbara fall) har inte reglerna så stor betydelse för mina val som jag skulle vilja.

Världen
Jo, är spelet knutet till en enda värld är den världen mycket viktig. Detta överlappar genre för mig.

Originalitet
Ja, spelet måste ha någonting jag inte kan få på ett lättare sätt (genom att skaffa ett supplement till ett redan ägt spel t ex). Det måste också väcka min uppmärksamhet genom att stå ut från mängden, så originalitet är viktigt.

Skaparnas tidigare spel
Om jag är bekant med skaparnas regelfilosofi och gillar den är detta en viktig faktor. Jag köper gärna nya versioner av gamla spel om jag tycker mig märka att de nya versionerna utgör så mycket förbättringar som möjligt och så lite förändringar som möjligt. :gremtongue:
Spelskaparnas tidigare spelgenrer intresserar mig mindre.

Utseendet
Över en viss grundnivå spelar detta ingen roll för mig. Är illustrationerna förfärligt amatörmässiga tror jag lätt att det indikerar spelets allmänna ambitionsnivå, men jag är inte så visuellt orienterad och struntar annars i det när jag köper det.
Däremot kan jag drägla lika duktigt som många andra över fina bilder i spel jag redan köpt.
Layout bryr jag mig inte om. Jag är okänslig/okunnig på det området, bara det är hjälpligt läsligt. Om typsnittet skiljer sig alltför mycket från västerländska alfabet blir jag irriterad eftersom det då blir svårt att läsa.

Priset
Inte viktigt. Jag köper inte nya spel särskilt ofta och de flesta spel håller sig på liknande nivåer. Jag skulle aldrig i livet köpa ett tvåhundrakronorsspel istället för ett sexhundrakronorsspel bara för att spara pengar. Jag är inte rollspelare av ekonomiska skäl...

Storleken
Helt oviktigt. Ett stort spel är innehållsrikt och bra eller klumpigt och dåligt. Ett litet spel är slimmat och bra eller ofullständigt och dåligt.

Andras omdöme om spelet
Halvviktigt. Om personer vilkas smak jag känner väl uttalar sig lyssnar jag. Annars vet jag att smaken är mycket delad.

Pom

Swashbuckler
Senkommen omsvängning

Angående ett spels storlek skrev jag "Helt oviktigt. Ett stort spel är innehållsrikt och bra eller klumpigt och dåligt. Ett litet spel är slimmat och bra eller ofullständigt och dåligt."

Jag ljög.

Stora rollspel är mycket bättre än små. Jag vill ha stöd och material för kampanjer som klarar decennier av realtid och skiftande fokus.

omgitburns

Veteran
jag tycker det faktist är storleken det skulle inte vara kul med ett väldigt orginelt och genomtänkt rollspel men om det bara har typ 25 uppdrag eller 10 städer hur roligt är det?

Pom

Swashbuckler
ag tycker det faktist är storleken det skulle inte vara kul med ett väldigt orginelt och genomtänkt rollspel men om det bara har typ 25 uppdrag eller 10 städer hur roligt är det?
Jag tror det handlade om bordsrollspel ("pen & paper RPG") som Dungeons and Dragons, Mutant, Drakar och demoner. När det talas om "rollspel" på det här forumet menas nästan alltid det.

Men visst har du en poäng när det gäller datorrollspel. Det är inte roligt när spelet tar slut precis när man börjar komma in i det.