Jag satte efter stor vånda genren först. Genre är för mig stämningens fundament, det som hummar i bakgrunden oavsett allt annat. Genrer jag ogillar finner jag inget nöje i att rollspela, tyvärr.
Men jag tänker nu också gå igenom alternativen och berätta hur jag värderar dem:
Reglerna
Jag VILL gärna att dessa skall spela stor roll, eftersom jag använder regler mycket när jag spelar, men eftersom jag erfarenhetsmässigt vet att regler måste speltestas för att rätt kunna bedömas (utom i banalt uppenbara fall) har inte reglerna så stor betydelse för mina val som jag skulle vilja.
Världen
Jo, är spelet knutet till en enda värld är den världen mycket viktig. Detta överlappar genre för mig.
Originalitet
Ja, spelet måste ha någonting jag inte kan få på ett lättare sätt (genom att skaffa ett supplement till ett redan ägt spel t ex). Det måste också väcka min uppmärksamhet genom att stå ut från mängden, så originalitet är viktigt.
Skaparnas tidigare spel
Om jag är bekant med skaparnas regelfilosofi och gillar den är detta en viktig faktor. Jag köper gärna nya versioner av gamla spel om jag tycker mig märka att de nya versionerna utgör så mycket förbättringar som möjligt och så lite förändringar som möjligt.
Spelskaparnas tidigare spelgenrer intresserar mig mindre.
Utseendet
Över en viss grundnivå spelar detta ingen roll för mig. Är illustrationerna förfärligt amatörmässiga tror jag lätt att det indikerar spelets allmänna ambitionsnivå, men jag är inte så visuellt orienterad och struntar annars i det när jag köper det.
Däremot kan jag drägla lika duktigt som många andra över fina bilder i spel jag redan köpt.
Layout bryr jag mig inte om. Jag är okänslig/okunnig på det området, bara det är hjälpligt läsligt. Om typsnittet skiljer sig alltför mycket från västerländska alfabet blir jag irriterad eftersom det då blir svårt att läsa.
Priset
Inte viktigt. Jag köper inte nya spel särskilt ofta och de flesta spel håller sig på liknande nivåer. Jag skulle aldrig i livet köpa ett tvåhundrakronorsspel istället för ett sexhundrakronorsspel bara för att spara pengar. Jag är inte rollspelare av ekonomiska skäl...
Storleken
Helt oviktigt. Ett stort spel är innehållsrikt och bra eller klumpigt och dåligt. Ett litet spel är slimmat och bra eller ofullständigt och dåligt.
Andras omdöme om spelet
Halvviktigt. Om personer vilkas smak jag känner väl uttalar sig lyssnar jag. Annars vet jag att smaken är mycket delad.