Nekromanti Vad är viktigast på en "rollspelsresurssida"?

Frippe

tackar som frågar
Jag och min edsvurne kompanjon går i tankarna att sjösätta ett litet hobbyprojekt, nämligen en resurssida...

Och nu lyder frågan:
Vad är viktigast på en sådan sida kan man tänka?

SLPs, äventyr, idespån, stämningstexter, platsbeskrivningar?

Är alla lika viktiga, har jag glömt något vitalt rent av?

Tacksam för svar...

Baldyr

Hero
äventyrsplatser

Mitt önskemål skulle nog vara välgjorda (läs: genomtänkta) "äventyrsplatser", kompletta med invånare (systemlösa personbeskrivningar) och intriger (korta äventyrsuppslag eller händelser).

Ett exempel skulle kunna vara "Galgträdet", alltså en avrättningsplats som kan användas i valfri fantasy-miljö. Man beskriver dels det kusliga trädet och alla ruttnade lik som hänger från dess grenar, liksom omgivningarna. Detta kompletteras sedan med korta beskrivningar av dels skarprättaren (bödeln), den lokale fogden (som skipar rätt), den gamla häxan som bor i närheten och som plockar Stormhatt under galgträdet vid nymåne, ett älskande par som träffas i smyg vid avrättningsplatsen (eftersom ingen rör sig i trakten), samt en osaligt vålnad efter en oskyldigt dömd man som söker hämnd (på levande i allmänhet och på fogden i synnerhet). Ett otal äventyrsförslag bifogas med fördel till beskrivningarna, liksom förslag på händelser som kan äga rum vid galgträdet.

Poängen är att sådana artiklar kan vara infernaliskt inspirerande för äventyrsskrivande. Dels får man mycket gratis och dels är det lätt att ändra eller ta bort det man inte gillar. (Till skillnad från ett färdigt äventyr som dessutom är anpassat till ett visst spelsystem och som är hårt knytet till en viss spelmiljö eller spelvärld.)

Ett annat tips: Se till att både lägga upp html- och rtf-versioner av era "resurser". Åtminstone jag vill kunna bilda mig en uppfattning om materialet innan jag eventuellt laddar ned någonting. Undvik hur som helst doc-format, men också pdf-format om ni inte är kunniga inom formgivning. (Rtf-dokument blir nämligen mindre än både doc- och pdf-filer, samtidigt som de fungerar på de allra flesta maskinerna.) Zip-packa slutligen inte dokument i onödan om det inte rör sig om exeptionellt stora filer (exempelvis pdf-dokument med bilder) eller flera olika filer som hör ihop med artikeln ifråga.

/Baldyr, som funderar på att använda exemplet ovan i en serie sammanlänkade äventyrsplatser (kanske i form av en artikelserie i en speltidning av något slag)

Honken

Hero
Re: Vad är viktigast på en

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Vad är viktigast på en sådan sida kan man tänka?

<hr></blockquote>

Jag tycker att det är viktigast att den innehåller samma material som alla andra resurs sidor, och att den uppdateras skapligt ofta.

/Honken

Re: äventyrsplatser

Vi har skrivit lite såna på theProject. Men de som hittills skrivits är i lite mindre skala än vad du beskriver.

Krille

Super Moderator
"Vad är viktigast på en sådan sida kan man tänka?"

* Att materialet är eget. Unikt material drar alltid folk. Unikt material är alltid intressant.

* Att man gillar det man gör. Det borgar för hög kvalitet på innehållet och regelbundna uppdateringar.

Frippe

tackar som frågar
Tack för era synpunkter! Skriv gärna flera... [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Slaktaren

Veteran
Re: Vad är viktigast på en

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag tycker att det är viktigast att den innehåller samma material som alla andra resurs sidor

<hr></blockquote>

Jaså alla sidor innehåller samma material.Det visste jag inte. Då är det väl onödigt med en till?Nä, men ärligt talat så tycker jag det inte skulle vara något fel med nå't nytt...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: äventyrsplatser

"Vi har skrivit lite såna på theProject. Men de som hittills skrivits är i lite mindre skala än vad du beskriver. "

Nu ska vi inte vara alltför blygsamma här. För de som inte varit inne på hemsidan så kan jag upplysa om att Faehrengausts texter och artiklar är mästerliga och väl värda att läsa. En av de bättre resurserna på nätet för den idéfattige spelledaren.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag tycker nog att regelbundna uppdateringar, och unikt material som är välskrivet och genomtänkt är ett grundkrav. Egentligen tycker jag nog att det kanske hade varit bättre om ni anslöt er till någon redan existerande sida och hjälpte dem istället. På så sätt hade ni fått mera tid över till själva skrivandet och dessutom hade ni inte haft pressen att uppdatera med bra material stup i kvarten på er. Ni hade delat på ansvaret med en rad andra duktiga och intresserade personer och bidragit till en stor och levande sida.

Rickard

Urverk speldesign
Håller med walium

Regelbundna uppdateringar och slå er ihop med någon annan så att ni verkligen kan göra regelbundna uppdateringar..

Vad jag annars skulle vilja se:
Artiklar om saker och händelser i rollspelsvärldens vardag.

SLP:er som sticker ut från den annars gråa massan. Alltså, det ska vara en tanke bakom det hela, inte bara "Här är krigaren Bengt som har /.../ och hans bakgrund är..."
Ta Riotminds arketyper som avskräckande exempel..

Äventyrshookar, alltså korta förklaringar på vad äventyret ska handla om.. Även här genomtänkta och inget man själv kan slänga ihop på en timme.. Det har redan mina spelare fått för mycket av. /images/icons/wink.gif

Diverse generatorer som namngenerator, matgenerator, värdshusgenerator.. Ni behöver inte göra dem själva med iaf. länka till några..

/[color:448800]Han</font color=448800> som ändå inte kom på någon bra idé på vad han skulle vilja ha ut från en rollspelsresurssida

Baldyr

Hero
medhåll

Jag vill också passa på att berömma The Project för ett mycket gediget material och troligtvis en av de mer levande rollspelssidorna i Sverige. Jag är helt enkelt imponerad!

För att nyansera min respons lite så tycker jag dock att hemsidan är rörig. Jag har inte riktigt bestämt mig ännu för om jag tycker att sidan är buggig eller bara dåligt strukturerad. Det är hur som helst svårt att hitta saker och ting och det är inte alltid helt klart vad som är nytt material.

/Baldyr, som gillar artikelserien "Platser som SL glömde" (eller vad den nu heter)

Johan_Hammer

Veteran
detta vill jag ha.

En trevlig sammling med bra bakgrundsmusik.
Skulle kunna vara mp3or, bara namn på bra skivor eller låtar.

Alltid svårt att variera när ja och mina polare ska spela.

Re: detta vill jag ha.

En trevlig sammling med bra bakgrundsmusik.
Skulle kunna vara mp3or, bara namn på bra skivor eller låtar.

Alltid svårt att variera när ja och mina polare ska spela.

Intressant idé. På theProject finns ett forum för spelmusik (och en del tips i länkarkivet) men ingen färdig samling. Men det ska jag ta upp som förslag på förbättring så ska vi se om det inte går att ordna.

Dock vill vi hålla oss inom lagens ramar så det blir lite begränsat.