äventyrsplatser
Mitt önskemål skulle nog vara välgjorda (läs: genomtänkta) "äventyrsplatser", kompletta med invånare (systemlösa personbeskrivningar) och intriger (korta äventyrsuppslag eller händelser).
Ett exempel skulle kunna vara "Galgträdet", alltså en avrättningsplats som kan användas i valfri fantasy-miljö. Man beskriver dels det kusliga trädet och alla ruttnade lik som hänger från dess grenar, liksom omgivningarna. Detta kompletteras sedan med korta beskrivningar av dels skarprättaren (bödeln), den lokale fogden (som skipar rätt), den gamla häxan som bor i närheten och som plockar Stormhatt under galgträdet vid nymåne, ett älskande par som träffas i smyg vid avrättningsplatsen (eftersom ingen rör sig i trakten), samt en osaligt vålnad efter en oskyldigt dömd man som söker hämnd (på levande i allmänhet och på fogden i synnerhet). Ett otal äventyrsförslag bifogas med fördel till beskrivningarna, liksom förslag på händelser som kan äga rum vid galgträdet.
Poängen är att sådana artiklar kan vara infernaliskt inspirerande för äventyrsskrivande. Dels får man mycket gratis och dels är det lätt att ändra eller ta bort det man inte gillar. (Till skillnad från ett färdigt äventyr som dessutom är anpassat till ett visst spelsystem och som är hårt knytet till en viss spelmiljö eller spelvärld.)
Ett annat tips: Se till att både lägga upp html- och rtf-versioner av era "resurser". Åtminstone jag vill kunna bilda mig en uppfattning om materialet innan jag eventuellt laddar ned någonting. Undvik hur som helst doc-format, men också pdf-format om ni inte är kunniga inom formgivning. (Rtf-dokument blir nämligen mindre än både doc- och pdf-filer, samtidigt som de fungerar på de allra flesta maskinerna.) Zip-packa slutligen inte dokument i onödan om det inte rör sig om exeptionellt stora filer (exempelvis pdf-dokument med bilder) eller flera olika filer som hör ihop med artikeln ifråga.
/Baldyr, som funderar på att använda exemplet ovan i en serie sammanlänkade äventyrsplatser (kanske i form av en artikelserie i en speltidning av något slag)