Nekromanti Vad är viktigast?

Johan K

Gammal & dryg
Tid är är pengar-...

Hålelr med dig att man ska vara i tid. annars så kan man ju försötra en hel spelkväll & det vill man ju inte !!
Ja, jo språkmisstag kan ju inte vara skoj,.. har dock inte råkat ut för det, inte i rollseplskretsar iaf.... :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Re: Tid är är pengar-...

Hålelr med dig att man ska vara i tid. annars så kan man ju försötra en hel spelkväll & det vill man ju inte !!
Dessutom är det respektlöst mot de fyra eller fem som sitter och väntar och inte kan påbörja något eftersom den saknade personen kan dyka upp när som helst...

Jag har förståelse för att folk har jobb och annat, men man kan höra av sig och framför allt ta seriöst på att hålla tiderna och inte som i mitt tidigare exempel bara slappa bort tiden.

Johan K

Gammal & dryg
Pissetrist är det !!

Ja, jo.. Håller med dig tillfullo !
Så sant som det är sagt, tid är dyrt & speciellt om det är rollspelstid...

magoo

Hero
Re: Mysighetsfaktorer !!

Några av mina spelare kallar mig tidsfascist. De har inte insett fördelarna med att ha gemensamma begrepp för klockslag:

- Vadå, menade du att vi skulle BÖRJA spela klockan 12? Har du börjat utan mig, jädra tidsfascist!

Tidsdyslektiker blir aldrig bättre, därför har jag börjat köra utan dem om de är mer än acceptabelt sena (15 minuter). När man är vuxen måste man ju fatta att tåget går efter tidtabellen...

Johan K

Gammal & dryg
Akademisk kvart..

Kansk man skulle ta & införa en akademiks kvart... Så kan man ju alltid hinna plocka fram tilltugget till spelet..

magoo

Hero
Mer Robinson-funderingar (väldigt OT)

Vi skulle kanske ställa upp, utplåna ett lag var och dela på pengarna? Vem tar mobilen och vem tar kreditkortet, så att vi kan beställa pizza medan de andra svälter?
Som den rättmätige presidenten över bananrepubliken tar jag givetvis hand om pengarna/budgeten.

Jag vill bara poängtera att jag har följande folkgrupper i Robinson på min sida:

- De nyskilda gnällkäringarna
- De händiga norrlänningarna
- De bystiga frisörerna

Vi hade väldigt roligt åt att årets Robinson-deltagare påminner väldigt mycket om C-arken i Liftarens Guide till Galaxen. för den som inte har läst verket skickades tre skepp från jorden för att säkra dess överlevnad. En med intellektuellt framstående, en med praktiskt lagda och en C-ark med resten - frisörer, revisorer , festfixare mm. Endast ark C klarade sig - och si, de har alla hamnat på Robinsonön!

Johan K

Gammal & dryg
Lajv-känsla ?? lite OT

Håller med dig om att fantasin har tatt en bra steg frammåt sen man började lira rollsepl..
Sen så kanske man kan se robbinson som en verklighetslajv, elelr nått sånt..

Troberg

Sinister eater
Re: Mysighetsfaktorer !!

Tidsdyslektiker blir aldrig bättre, därför har jag börjat köra utan dem om de är mer än acceptabelt sena (15 minuter). När man är vuxen måste man ju fatta att tåget går efter tidtabellen...
Visst, men det blir lite tråkigt i längden att spela ensam...

Krille

Super Moderator
"Ja, nu skriver jag den 2000de tråden på rollspels-forumet (Jippie!! ) och då tänkte jag fråga vad som är viktigast när man spelar rollspel, enligt er? Är det känslan, rollgestaltningen eller vad är det?"

Det är i alla fall inte samvaron eller gemenskapen. I så fall hade jag lika gärna kunnat gå på krogen. Det finns få saker som hjälper samvaron lika bra som en öl eller fem (öl anfaller alltid i flock). Inte heller är det rollgestaltandet. Hade det varit det så hade jag sökt mig till Skövde Teatersällskap och skrålat med i Jesus Christ Superstar. Kreativiteten är heller ingen egenorsak. Jag kan teckna ypperligt på egen hand, och är förmodligen mer kreativ då än då jag spelar rollspel.

För min del är det en syntes av ett antal olika saker som ger en synergieffekt. Plocka bort ett eller flera moment så hittar man förmodligen bättre aktiviteter. Det är helt enkelt summan av gemenskap, skoj, spänning, kreativitet, eskapism, fan och hans moster. Summan i sig ger ett mervärde som gör rollspel värt att syssla med.

Troberg

Sinister eater
Re: Mer Robinson-funderingar (väldigt OT)

Jag vill bara poängtera att jag har följande folkgrupper i Robinson på min sida:
Jag behöver inget stöd. Jag tänkte snarare gå ut i skogen, bygga min egen hydda och sabba för de andra deltagarna (och sparka på kamerafolket).

Vi hade väldigt roligt åt att årets Robinson-deltagare påminner väldigt mycket om C-arken i Liftarens Guide till Galaxen. för den som inte har läst verket skickades tre skepp från jorden för att säkra dess överlevnad. En med intellektuellt framstående, en med praktiskt lagda och en C-ark med resten - frisörer, revisorer , festfixare mm. Endast ark C klarade sig - och si, de har alla hamnat på Robinsonön!
I stort sett rätt men alla detaljer var FEL FEL FEL! :gremsmile:

Det var B-arken från Golginfrinchan som figurerade i boken. A-arken var tänkarna, C-arken var arbetarna och B-arken var de överflödiga. B-arken skickades först för att de andra skulla ha marknadsstudierna klara, telefonerna rengjorda, festerna fixade och så vidare när de kom fram. Sedan startade aldrig de andra arkarna. Så småningom gick planeten under på grund av en sjukdom som spreds via smutsiga telefoner. Denna B-arks besättning är förfäder till jordens innevånare.

magoo

Hero
Re: Mer Robinson-funderingar (väldigt OT)

Himmel! Så går det när man försöker minnas en "läst 10 år sedan-bok". Allt var rätt men ändå inte! :gremblush:

Naja, hur fel jag ändå hade så är jag säker på att årets Robinsondeltagare är rejects från B-arken.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Mycket bra synpunkter

Jag hade själv idén att en dag anmäla mig till Robinson bara för nöjet att en vacker natt slå ner en kameraman, sno lagets ägodelar och fly upp i djungeln. Säkerheten kan väl inte vara hur överdriven som helst...

Jag tycker delsvist att det är rollgestaltningen, rollspel är lite av en verklighets flykt för mig. Man får prova på att "vara" en annan skepnad och person får några timmar.

Sedan är det ju också det med gemenskapen. Att man har kul och skapar någotting tillsammans.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Gemenskapen, att träffas och ha kul tillsammans. Dessutom tycker jag att det är väldigt bra för kreativiteten att spela och skapa rollspel. Det har gett mig personligen otroligt mycket. Sedan får man även chansen att leva ut nya, okända sidor av sig själv i en trygg miljö.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Skulle säga att det är en kombination av rollgestaltningen och kreativiteten, att skapa en annan person och spela denne. Sen finns givetvis en viss mängd gemenskap, problemlösning och liknande inblandat, men kreativitet och rollgestaltning är de främsta.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Rollgestaltningen/Inlevelsen

Verklighetsflykt-aspekten, helt enkelt. Gemenskapen, chipsätandet etc kan fara och flyga jämfört med den underbara känslan av att gestalta en helt annan person i en helt annan situation/miljö/värld. Känslan i de ögonblick då inlevelsen, och stämningen, blir total, när rollpersonens känslor blir ens egna, och man skrattar, gråter och känner med den...de ögonblicken kan inte kläs i ord. Magi. Denna känsla är vad jag under mitt rollspelande konstant strävar efter att uppnå, och den är skälet till att jag älskar rollspel så som jag gör. Det finns ingenting mera njutbart.

- Ymir, drömmare, vävare, sagodansare...rollspelsälskare.

Vindhand

Myrmidon
mål vs. medel

Jag skulle hellre utgå från en bra kväll och se vad som kan förstöra den. Om allt sådant klaffar blir det just Bra.
Världen måste funka.
Reglerna måste funka.
Det måste hända saker, finnas val och rimliga mål.
Folk måste vara närvarande, på humör och på samma sida s.a.s. som resten av gruppen.
Ingen spelare får förstöra allas nöje ("Va! dog jag?! Screw you guys I'm going home!")
Spelledaren får inte förstöra allas nöje ("Aha, men när ni tror er dödat min coola NPC reser han sig igen och polerar sin ring of arbitrary resurrection. Hahaha!")

Vill man däremot ha en Perfekt kväll krävs det något mer än att allt bara klaffar, även om det är en bra början. När folk absorberas av sina karaktärer och lever sig in i dem utan att behöva tänka på det. När folk ser världen framför sig utan att störas av att de sitter vid ett matbord. När handlingen utvecklas på sätt som folk kommer prata om åratal senare. Då, är allt perfekt.

...men vad som är viktigast? Det kan jag inte svara på. Man skulle ju kunna säga inlevelse och känsla men det uppstår ju inte i ett vakuum. Det smittar därför av sig "viktighet" på allt som bidrar. :gremsmile:

Skuggvarg

Hero
Re: Försvaret kallar in...

Och när du utvecklar resonemanget lite på det viset, så kan jag ju hålla med.

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
I agree in your objection to his honor!

För en gångs skull håller jag med dig, BD. Minns denna stund, ett liknande tillfälle kanske aldrig kommer åter.

"Det sällsynta tillfället då Skuggvarg och BD höll med varandra."

/Skuggvarg

Re: Försvaret kallar in...

Ok, självklart vill jag att alla inblandade ska ha roligt, men är inte det lite tråkigt att komma fram till?
För det håller väl alla med om? Att man spelar rollspel för att ha kul?! Det som är intressant är väl isåfall hur man får så där bra stämning?
Nu ska jag vara petig.
[petighet]
Frågan gällde vad som är viktigast för att rollspel ska vara bra. Följer man vad du skrev ovan så skulle ditt svar bli "att alla har roligt". Relevant i svaret är inte ifall historien är en del av det roliga ifall du inte berättar vad de andra delarna är. Ifall historien är en del av stämningen (vilket jag tycker), så är det ju stämningen du borde nämna för att svara på frågan. Så tycker jag. Fortfarande [/petighet]

Men nu tycker jag att alla ska vara vänner! *bjuder på glögg*.

/BD, som bara skrev detta inlägg för att Skuggvarg sa att han håller med :gremgrin: