Måns Bredelius said:
Förstår och håller med. Finns det mer saker man kan tänka på framförallt knep att utnytja.
Sen en sak till. Vart går gränsen i hur underlägsna man gör spelarna? När jag spelade CoC så var jag nära på att säga. "Det behöver inte finnas regler för det här monstret, säg bara att han äter upp mig."
Det finns sådana regler för rätt många monster i CoC, speciellt de större (och många monster är, även om reglerna teoretiskt tillåter att de är möjliga att besegra, omöjliga att rå på).
Det jag rekommenderar är att du söker på är Risings inlägg om skräck, med det sagt så är följande mitt standard-recept för att skapa skräck:
Definera vad du menar med att skapa en skräck-känsla. Vill du att folk ska känna vad viktorianerna kallade terror (känslan när du öppnar en dörr, ser något som skulle kunna vara en person insvept i ett lakan och doften av död är tung i rummet) eller horror (känslan av att snubbla över en mödad kropp). Det första är svårt och något jag tänker gå in på i nästa stycke, den senare är mer eller mindre skrämselknep där man beskriver saker i vidrig detalj och har monster som hoppar ur garderober.
Om det är terror du är ute efter så är det svårare och även här måste man göra ett val, vill man skapa denna terror via jaget, det okända eller det onaturliga.
Det okända är exemplet ovan, spelarna blir förhoppningsvis spända och rädda av okunskapen, är det någon som har dött? Ligger det ett lik under lakanet? Vad har hänt? osv.
Det onaturliga är utnyttjandet av the uncanny valley (finns på wikipedia). Det handlar helt enkelt om att något är nästan som det ska vara, men fel på något sätt. Twin peaks gör det här hyfsat. Det är en känsla vissa också drabbas av när de möter någon som har förlorat en lem och vissa former av sinnessjuka.
Slutligen så har vi då räddsla för jaget, eller mötet mellan din självbild och verkligheten. Den är absolut svårast och något jag inte tänker gå in på då jag aldrig lyckats få till den i andra(jag har spelat och drabbats av känslan men aldrig spellet fram den) men exempel där de försöker få till den är Silent hill serien.
Efter att du har valt detta så brukar jag fundera ut vad som kan agera hjälpmedel. Jag bad en gång en vän gömma sig i en garderob och hoppa ut ur den under ett moment i spelet (jag var ute efter horror). Den spelargruppen sprang nästan ut ur rummet. Props är väldigt bra att utnyttja, men tidskrävande att tillverka.
Klassiska trick är mörka rum, att spela belyst av levande ljus (se till att ha en brandsläckare eller dylikt i närheten) och passande musik.
Thats it I guess.