Ett form- och uppträdandespråk som kan identifieras men som ändå tillåter mycket variation. "Medlemmar klär sig i kostym och solglasögon" är dåligt, för det tillåter inte variation. Bättre är "Medlemmar klär sig i rikt ornamenterade kläder av vagt orientaliskt snitt, ofta i kombinationer av svart och en eller två färger till". Då kan man beskriva en hel del olika personer som alla klär sig olika, men som ändå har ett tema som enar dem. Ge spelarna/SL verktyg för att beskriva gruppen. Kanske till och med ord som med fördel kan användas i beskrivningar? Typ "När du beskriver den här gruppen, använd följande ord: skrida, lekfull, kattlik, tänder".
De behöver också ett tydligt mål, plus verktyg de använder för att uppnå det målet.
Om spelet går ut på att spelarna är mottagare av grejer som SL slänger på dem så räcker nog det. Om du vill att spelarna ska vara aktiva behöver du också knyta in gruppen i settingen, så att spelarna själva kan komma på att dra in dem. Knyt ihop dem med andra grupper och företeelser genom relationer. Grupp A har infiltrerat grupp B. Grupp C och grupp D letar efter samma sak. Och så vidare. Om rollpersonerna då interagerar med en av grupperna kan de själva besluta sig för att söka upp en grupp som har relationer med dem.