Nekromanti Vad är viktigt för att gestalta in-game-grupper?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Hej,
vad är viktig information för att gestalta in-game grupper? Vad är dålig?

Jag tänker framför allt på information som används när spelare möter och interagerar med sagda grupp?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,542
Location
Göteborg
Ett form- och uppträdandespråk som kan identifieras men som ändå tillåter mycket variation. "Medlemmar klär sig i kostym och solglasögon" är dåligt, för det tillåter inte variation. Bättre är "Medlemmar klär sig i rikt ornamenterade kläder av vagt orientaliskt snitt, ofta i kombinationer av svart och en eller två färger till". Då kan man beskriva en hel del olika personer som alla klär sig olika, men som ändå har ett tema som enar dem. Ge spelarna/SL verktyg för att beskriva gruppen. Kanske till och med ord som med fördel kan användas i beskrivningar? Typ "När du beskriver den här gruppen, använd följande ord: skrida, lekfull, kattlik, tänder".

De behöver också ett tydligt mål, plus verktyg de använder för att uppnå det målet.

Om spelet går ut på att spelarna är mottagare av grejer som SL slänger på dem så räcker nog det. Om du vill att spelarna ska vara aktiva behöver du också knyta in gruppen i settingen, så att spelarna själva kan komma på att dra in dem. Knyt ihop dem med andra grupper och företeelser genom relationer. Grupp A har infiltrerat grupp B. Grupp C och grupp D letar efter samma sak. Och så vidare. Om rollpersonerna då interagerar med en av grupperna kan de själva besluta sig för att söka upp en grupp som har relationer med dem.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Genesis said:
Ett form- och uppträdandespråk som kan identifieras men som ändå tillåter mycket variation. "Medlemmar klär sig i kostym och solglasögon" är dåligt, för det tillåter inte variation. Bättre är "Medlemmar klär sig i rikt ornamenterade kläder av vagt orientaliskt snitt, ofta i kombinationer av svart och en eller två färger till". Då kan man beskriva en hel del olika personer som alla klär sig olika, men som ändå har ett tema som enar dem. Ge spelarna/SL verktyg för att beskriva gruppen. Kanske till och med ord som med fördel kan användas i beskrivningar? Typ "När du beskriver den här gruppen, använd följande ord: skrida, lekfull, kattlik, tänder".
Vad skulle jag göra utan dig Genesis?
Det här är en grej som jag har missat helt, speciellt i Masque, att ge grupper en signatur så att de enkelt känns igen är i retrospekt så otroligt självklart och väldigt passande i mysterie-genren.

Genesis said:
De behöver också ett tydligt mål, plus verktyg de använder för att uppnå det målet.
Hur tänker du kring verktyg? En uppradning av resurser eller är det mer: De gör oftast såhär för att uppnå det här?

Genesis said:
Om spelet går ut på att spelarna är mottagare av grejer som SL slänger på dem så räcker nog det. Om du vill att spelarna ska vara aktiva behöver du också knyta in gruppen i settingen, så att spelarna själva kan komma på att dra in dem. Knyt ihop dem med andra grupper och företeelser genom relationer. Grupp A har infiltrerat grupp B. Grupp C och grupp D letar efter samma sak. Och så vidare. Om rollpersonerna då interagerar med en av grupperna kan de själva besluta sig för att söka upp en grupp som har relationer med dem.
+1
 
Top