Nekromanti Vad är viktigt för dig som crowdfunding-backer?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Egentligen en större fråga en rollspel, men vad är viktigast för dig när du backar en rollspelsprodukt via crowdfunding (förutsatt att crowdfundingen är lyckad)? Är det ett fördelaktigt pris? Att produkten kommer inom utlovad tid? Att du får produkten före butiker och de som inte backat? Något helt annat?

God45

#PrayersForBahakan
Att jag får PDF:en eller boken bara. Jag vill ha boken, inte en massa annat skrafs.

Khan

Kondottiär
Det viktigaste för mig hittills är att få sakerna i tid och att alla PDF går att få som fysiska böcker. Eller ja, att det måste komma exakt på minuten rätt är inte hyperviktigt. Men att behöva vänta mer än några månader är urtrist. Exempel - Mutant: Elysium blev försenat. Men bara ett halvår. Tråkigt, men ligan har kontakt under tiden och det mesta av förseningen berodde på att vi som backat fått den att skriva om stora delar av spelarboken då den inte kändes rätt. Tråkigt, men okej och går att leva med. Exempel - jag backade ett gäng historiker som skulle göra en seriebok om Hannibals tåg över alperna för två år sedan. Hittills ingenting i brevlådan och inga mejl med förklaringar på minst ett halvår. Sånt blir man bitter av.

Att lägga lite extra ju för att få alla framtida expansioner som PDF när de väl kommer är också riktigt bra.

Att få produkten först är inte viktigt. Inte heller att få den så billigt som möjligt, även om det förstås är trevligt, men är skillnaden bara några tior mot affären är det strunt samma.

Däremot är det riktigt givande att få vara med i processen på vägen. Det är förvånansvärt kul att få se den råa texten förvandlas till snygg layout och att få komma med kommentarer om det så bara är stavningskontroll.

Khan

Kondottiär
God45;n264818 said:
Att jag får PDF:en eller boken bara. Jag vill ha boken, inte en massa annat skrafs.
I grund ja, men i förlängning nej. Att få grundboken och det ursprungligen utlovade är absolut viktigast att det kommer först. Men om det kommer äventyr och moduler som extramål blir jag inte ledsen. Men om de tar lång tid tar jag hellre två paket än att grundboken får vänta in de andra.

anth

Vetefan
På grund av hur crowdfunding utvecklats har jag väldigt lågt ställda krav:
Att jag får uppdateringar om hur arbetet fortskrider, säg minst en gång i kvartalet.
Att jag faktiskt får det jag beställt; ibland beställer jag bara pdf, ibland bara fysisk bok, ibland både och.
Att jag får saker inom rimlig tid. Idag kommer i princip ingen crowdfunding i tid och alla dras med förseningar. "Rimlig tid" är tyvärr numera max ett års försening.
Att jag får mina saker minst en dag före de som inte backat.

Mitt förtroende för crowdfunding är inte speciellt högt.

gustaf s

Warrior
Det God45 sa!

Och ju mindre krafs som eventuellt kan komma att tillföras desto bättre i mina ögon.

anth

Vetefan
God45;n264818 said:
inte en massa annat skrafs.
Framför allt vet man att för varje "annat krafs" som blivit "upplåst" för att crowdfundingen går bra betyder minst 2 extra månaders försening av hela crowdfundingen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
anth;n264825 said:
På grund av hur crowdfunding utvecklats har jag väldigt lågt ställda krav:
Att jag får uppdateringar om hur arbetet fortskrider, säg minst en gång i kvartalet.
Att jag faktiskt får det jag beställt; ibland beställer jag bara pdf, ibland bara fysisk bok, ibland både och.
Att jag får saker inom rimlig tid. Idag kommer i princip ingen crowdfunding i tid och alla dras med förseningar. "Rimlig tid" är tyvärr numera max ett års försening.
Att jag får mina saker minst en dag före de som inte backat.

Mitt förtroende för crowdfunding är inte speciellt högt.
Intressant nog har jag exakt samma krav, men jag betraktar dem inte som låga, utan bara som realistiska. Jag har generellt ganska högt förtroende för crowdfunding, samtidigt som jag vid det här laget backat tillräckligt många för att t.ex. veta att det säkerligen kommer att bli förseningar.

Kanske skulle jag ändra "en gång i kvartalet" till "en gång i månaden". Och inte oftare än en gång i veckan; de som postar något typ varje dag blir jag bara irriterad på.

MEN - egentligen tänker jag att det du räknar upp är sånt man förväntar sig efter att man väl fundat. Så jag gör en egen lista över vad jag kollar på INNAN jag fundar:
  • Har den som ber om mina pengar gjort något i samma produktgrupp förut? Är det t.ex. någon som skapat flera färdiga rollspelsprodukter, som vill ha hjälp att finansiera sin nästa rollspelsprodukt?
  • Finns det något redan skapat material? Har rollspelet illustrationer och lite texter klara?
  • Är priset rimligt? Gärna något under butikspris - jag tar ju trots allt viss risk här.
  • Finns det en PDF-version? Även om jag gärna köper fysiska böcker så läser jag nästan bara digitala numera.
Plus naturligtvis att själva projektet i sig verkar intressant, då.

Bifur

Veteran
Ser det mest som ett sätt att stödja hobbyn att få till produkter som annars kanske inte kommit så ur det perspektivet är det inte så mycket som är viktigt. Att huvudprodukten kommer i hyfsad tid är väl det enda, som nämnts är väl ett halvårs försening ok, men gärna inte mer.

I övrigt är det trevligt med ett mindre antal tillägg som expanderar huvudprodukten på ett intressant vis, men inte så många att det får en orimlig proportion i förhållande till grundkonceptet och att man är försiktig med att lägga till sådant som går utanför grundkonceptet. Andra saker och prylar runt om kring, tärningar m.m. är oftast helt oviktiga.

Paal

Imaginär fantast
Ungefär vad som sagts ovan.
Att få produkten inom rimlig tid, absolut inte efter den släppts i handeln. Men jag ser hellre en rimlig försening med hög kvalitet och korrläsning än en påskyndad hafsig bok.
Att priset är något lägre eller att man får mer för pengarna än i butik.
Att hållas uppdaterad då och då.
Att stretchgoals innebär förbättring av produkten, eller mer material till spelet, såsom äventyr, kartor eller annat användbart. Inte prylar som inte har med spelandet att göra, som tröjor, muggar, planscher eller nyckelringar. Måste sånt vara med så ha det som add-ons.
Att PDF ingår vid köp av fysisk bok.
Är inte glad för stretchgoals som låser upp framtida produkter som sedan får en egen kickstarter.
Inga early bird-deals, de får en att känna sig lurad om man inte hinner ta del av dem.
Inte för många och komplicerade backernivåer.

Tre solar

Hero
Det viktigaste för mig är att resultatet är något som inte varit möjligt utan en crowdfunder.

Som konsument är det oändligt bättre att köpa en befintlig produkt vars förtjänster och brister jag har möjlighet att bedöma. Eftersom Crowdfunding istället handlar om att få mig att köpa något som jag annars inte hade köpt, är det viktigt att det är av rätt anledning (det hade inte kunnat göras) istället för fel (det kanske inte håller måttet).

zonk

muterad
Tre solar;n264837 said:
Det viktigaste för mig är att resultatet är något som inte varit möjligt utan en crowdfunder.
^^^^ This, with the force of 1000 suns! Det här, samt att det känns som nåt jag verkligen går igång på, som triggar min "do want" rejält, är sånt som får mig att backa!

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Kanske inte viktigast men nått som jag ofta irriterar mig på är när produkten dyker upp i butik före jag fått den. Då känner jag mig lurad, oavsett om dom lovat att Jag ska få den före eller ej.

ceruleanfive

Bläckfisk
Det har sagts mycket vettiga saker, både här och i en motsvarande tråd från i somras: https://www.rollspel.nu/threads/630...ag känna att det hela är en vettig sponsring.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Skrev aldrig själv vad jag tyckte, men instämmer med mycket som redan sagts. Primärt för mig att sponsra är givetvis att produkten har ett koncept som tilltalar mig. Det är också att den håller en utlovad kvalitet, men dessutom att jag får den innan butik.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag vill veta ungefär vad jag får redan när jag pytsar in mina pengar. Jag gillar inte stretchgoals som transformerar produkten.

Jag vill ha ett högre värde än om jag köpt det i butik. Antingen i form av lite extra prylar, eller ett lägre pris.

Det sagt så gillar jag inte. är det är saker man enbart kan få via kickstartern. Om jag är skeptiskt till kickstartern eller de som gör den vill jag kunna vänta tills saker är i butiken och folk har gett sina omdömmen, och ändå kunna köpa allt. Om än till ett högre pris.

Jag vill ha allt som ingått i min nivå som ett paket, inte utspritt över flera år. Och jag vill ha det senast när spelets släpps i butik. Nån dag efter är okej. Men ett par veckor efter är inte okej.

Jag ser hellre små, fokuserade kampanjer som levererar inom en överskådlig tid än stora kampanjer med massor av extramaterial som tar år att färdigställa.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rymdhamster;n264886 said:
saker man enbart kan få via kickstartern.
Agreed. Sådant är djävulens verk och jag hatar det.

Rickard

Urverk speldesign
  • Vem är dem?
  • Vad har de tidigare producerat? Alternativt, vad har de tidigare backat?
  • Spelet måste ha antingen en unique selling point eller en fräsch rehash av något existerande som funkar. Den senare var anledningen till varför jag backade Powered by the Apocalypse-spelet City of Mist.
  • Har de tydliga strechgoals?
  • Kan jag få något mer i kickstartern utöver butik? Alternativt, kan jag bidra till förbättra spelet?
  • Hur klara är dem? Om de bara väntar på att få pengar till att producera är chansen större att jag backar.
Det är tredje punkten som är klart viktigast för mig. Resten är bara bonusar som ökar chansen att jag backar. Är normalt väldigt petig med vilka jag backar.

Khan

Kondottiär
Tre solar;n264837 said:
I teorin ja, men i verkligheten nej. Jag tror jag har en ratio på 75% av mina kickar på sånt som nog skulle blivit av i alla fall. Jag är rätt säker på att Helmgast hade släppt Damarien även om köparna bara kunnat få den i butik. Samma sak med Fria Ligans produkter och många mer med dem. Det är också de som skött sig "bäst" med kontakt, tjuvtittar och inbjudan i processen under tiden. De jag backat som är helt oprövade kort är de som tar längst tid och har sämst kontakt. Utan tvekan.

luddwig

Lawful evil
Khan;n264921 said:
Jag tror jag har en ratio på 75% av mina kickar på sånt som nog skulle blivit av i alla fall.
Kickstarters funktion som marknadsföring snarare än finansiering ska inte underskattas.