Tja, klart att man kan käka gemensamt före, under (paus!) eller efter spel. Och visst kan man laga mat tillsammans. Mat kräver dock lite mer tid och man vill gärna sitta ned och äta ordentligt i lugn och ro. Så, ska man laga eller beställa käk anser jag att man gör gott i att äta
före eller
efter spelssessionen, alternativt att man avbryter spelsessionen och tar en
paus.
Under spel är det vanligt att folk helt enkelt käkar tilltugg och har med sig det de gillar. Fast tja, man bör undvika kladdiga saker – tänk på böckerna, tärningarna osv. Mycket papper att kladda ned och förstöra, kort sagt. Det är också bra om folk tar det varligt med prasslandet och muncrunchandet när det är koncenterat spel. Jag rekommenderar skålar och jag rekommenderar folk att käka när de inte förväntas prata.
Fika är också bra att göra under spel. Man tar en paus och sätter på kaffe, te eller blandar saft eller vad man nu vill ha. Sedan är det bara att ta med det och småkakor och bullar – eller vad man nu äter – till bordet. ... Det är ju mer eller mindre detsamma som godisätandet.
... Själv äter jag iof sällan något alls. Det har blivit en vana just eftersom jag alltid spelledde förut. Jag vill ha munnen fri och jag vill slippa ha fett och annat skit på händerna. Och tja, jag är redan överviktig flera gånger om så jag behöver det fan inte. Visst, jag kan ju käka något nyttigt men ... Munnen fri, som sagt. Dricka är dock oftast ett måste. Gärna kolsyrat vatten eller något sådant, för min del. Fast jag kan även ta en bärs, en kopp kaffe, lite te. Osv.
Kort sagt: Ska man äta gemensamt så gör upp det och ge det tid. Ska man käka snacks så är det helt enkelt bara att ta det man gillar, dock med respekt för vad som lämpar sig bland papper och böcker osv. Man ska inte störa med det, helt enkelt.
/solvebrin – imho