Rising
Vila i frid
Re: Namnlistor
"Det ger mig minst 144 möjliga nya namn på en spelkväll, utöver namngivna spelledarpersoner och tidigare namnlistor. Det räcker."
Men eftersom det bara är slumpvist valda namn så har man ju ingen koll på dem. Ponera att spelarna går på en fest och skaffar fyra nummer som de knappar in på sina mobiler. Nu kan de kontakta, låt oss säga sju personer. Äventyret fortsätter, badabing badaboom, två dagar senare säger en av spelarna att hennes rollperson ringer upp "Karl Oskarsson". Vem fan är det? Ett namn utformat för att funka i alla lägen. På den festen skaffade alla olika kontakter och du som SL måste hålla koll på dem alla. Det skedde för ett par speltimmar sedan, och du trodde att rollpersonen var intresserad av någon annan spelledarperson helt och hållet. Eller vad händer när rollpersonerna kommer tillbaka till sin stamkrog och du har glömt bort vem som var servitris?
Problemet med namnlistan är att du inte har haft någon tanke i huvudet när du kommit på namnet. Alltså fungerar inte associationsförmågan. Om du däremot kommer på "vad sägs om en ärtig, fräknig excentrisk sangviniker och hennes inåtvända, smått tafatta lillasyster? Några lämpliga namn kommer nästan omedelbart: Systrarna Rebecka och Lovisa Granat. "Becka" har kopparröda lockar, medan "Visa" har cendréfärgad poplugg (storasyster har klippt henne) som börjat bli lite för lång (hon blåser upp luggen titt som tätt för att söka ögonkontakt med dem hon pratar med). Sådana namn glömmer man ju inte lika lätt. De är skapta för sina karaktärer. Åtminstone blir de det för mig som hittat på dem, och det är ju det viktigaste.
Sedan behövs det en snajdig lirare från skåne; Conny "Korset" Korsell, en skön kramig snubbe; Björn Husberg, en strulig punkbrutta; Elisabeth "Bettan" Fors, osv.
Med namn kan man göra så mycket. Om tre spelledarpersoner hör ihop med en viss plats i äventyret så kan man ge dem namn som låter ganska lika: Ulrik och Erika, till exempel. Det hjälper också minnet. Man förstår instinktivt att rollpersonerna mötte Maja Ström vid ett helt annat tillfälle än Raymond Alexander.
Det är roligt att improvisera, därför gör jag det mycket under spelsessionerna. Jag känner efter vad jag skulle vilja göra och vad som borde passa i stämningen runt bordet, och sedan resulterar det i en händelse eller en ny spelledarperson. Då kan jag inte leta i en lista tills jag hittar något som passar, utan det måste bli "rätt". En tjej som är dotter till proggföräldrar och som är döpt till "Vila"? Jättefint.
---
Sånt kan man inte bestämma i förväg, jag skulle bli jättestörd om jag hade en massa Kristopher, Benjamin och Jonathan på listan när jag behövde ett hårt, orakat, vilt namn. Nä, då är det bättre att hålla ögonkontakt med spelarna och hitta på något istället.
Ökar kreativiteten.
---
"Fråga dig själv, hur många nya namn kommer du i kontakt med om dagen?"
Under en aktiv, händelserik helg; en bibba. Sedan är det förstås inte många jag väljer att lägga på minnet, men det valet tycker jag ska vara upp till spelaren. Mitt jobb är att hitta på namn som jag själv kommer ihåg.
I Chronopia blir det mycket namn.
/Rising
så några listor att bocka av slumpmässiga namn på, det är nog inget för mig i vanliga fall, men jag kan förstå att det fungerar i traditionella problemlösningsäventyr. Tja, men det var faktiskt helt nytt för mig. Kul att få lära sig något nytt.
"Det ger mig minst 144 möjliga nya namn på en spelkväll, utöver namngivna spelledarpersoner och tidigare namnlistor. Det räcker."
Men eftersom det bara är slumpvist valda namn så har man ju ingen koll på dem. Ponera att spelarna går på en fest och skaffar fyra nummer som de knappar in på sina mobiler. Nu kan de kontakta, låt oss säga sju personer. Äventyret fortsätter, badabing badaboom, två dagar senare säger en av spelarna att hennes rollperson ringer upp "Karl Oskarsson". Vem fan är det? Ett namn utformat för att funka i alla lägen. På den festen skaffade alla olika kontakter och du som SL måste hålla koll på dem alla. Det skedde för ett par speltimmar sedan, och du trodde att rollpersonen var intresserad av någon annan spelledarperson helt och hållet. Eller vad händer när rollpersonerna kommer tillbaka till sin stamkrog och du har glömt bort vem som var servitris?
Problemet med namnlistan är att du inte har haft någon tanke i huvudet när du kommit på namnet. Alltså fungerar inte associationsförmågan. Om du däremot kommer på "vad sägs om en ärtig, fräknig excentrisk sangviniker och hennes inåtvända, smått tafatta lillasyster? Några lämpliga namn kommer nästan omedelbart: Systrarna Rebecka och Lovisa Granat. "Becka" har kopparröda lockar, medan "Visa" har cendréfärgad poplugg (storasyster har klippt henne) som börjat bli lite för lång (hon blåser upp luggen titt som tätt för att söka ögonkontakt med dem hon pratar med). Sådana namn glömmer man ju inte lika lätt. De är skapta för sina karaktärer. Åtminstone blir de det för mig som hittat på dem, och det är ju det viktigaste.
Sedan behövs det en snajdig lirare från skåne; Conny "Korset" Korsell, en skön kramig snubbe; Björn Husberg, en strulig punkbrutta; Elisabeth "Bettan" Fors, osv.
Med namn kan man göra så mycket. Om tre spelledarpersoner hör ihop med en viss plats i äventyret så kan man ge dem namn som låter ganska lika: Ulrik och Erika, till exempel. Det hjälper också minnet. Man förstår instinktivt att rollpersonerna mötte Maja Ström vid ett helt annat tillfälle än Raymond Alexander.
Det är roligt att improvisera, därför gör jag det mycket under spelsessionerna. Jag känner efter vad jag skulle vilja göra och vad som borde passa i stämningen runt bordet, och sedan resulterar det i en händelse eller en ny spelledarperson. Då kan jag inte leta i en lista tills jag hittar något som passar, utan det måste bli "rätt". En tjej som är dotter till proggföräldrar och som är döpt till "Vila"? Jättefint.
---
Sånt kan man inte bestämma i förväg, jag skulle bli jättestörd om jag hade en massa Kristopher, Benjamin och Jonathan på listan när jag behövde ett hårt, orakat, vilt namn. Nä, då är det bättre att hålla ögonkontakt med spelarna och hitta på något istället.
Ökar kreativiteten.
---
"Fråga dig själv, hur många nya namn kommer du i kontakt med om dagen?"
Under en aktiv, händelserik helg; en bibba. Sedan är det förstås inte många jag väljer att lägga på minnet, men det valet tycker jag ska vara upp till spelaren. Mitt jobb är att hitta på namn som jag själv kommer ihåg.
I Chronopia blir det mycket namn.
/Rising
så några listor att bocka av slumpmässiga namn på, det är nog inget för mig i vanliga fall, men jag kan förstå att det fungerar i traditionella problemlösningsäventyr. Tja, men det var faktiskt helt nytt för mig. Kul att få lära sig något nytt.