Jag har börjat samla godbitarna härifrån i ett googledokument, med en baktanke om att kanske en vacker dag skriva en artikel om saken eller så...
Måste man sluta spela tillsammans för att man gjort slut?Mannen i skogen;n330173 said:Vem som ska få vara kvar om två personer i gruppen gör slut.
Eller hur det ska hanteras öht.
Om jag förstår dig rätt diskuterar vi det "sociala kontraktet".krank;n329600 said:OK; det här kan obviously bli en närmast oändligt lång lista, men here goes: Jag tycker om när spelare och SL pratar ihop sig innan spel och mellan spelmöten. Att synka förväntningar, helt enkelt.
Men jag funderar på: vad kan vara bra saker att prata om? Jag skulle tycka att det vore lite praktiskt med en lista med saker man kan titta på, antingen analogt eller bara fixa anonymt med ett googleformulär om man gillar sånt.
Grundtanken här är alltså framför allt sådana förväntningar som riskerar att göra spelet tråkigt ifall det i efterhand visar sig att alla tänkte olika.
Absolut! Sedan kan jag tycka att det finns poänger i att kolla på sådana här dokument ibland – inte för att nödvändigtvis svara på alla frågor, utan för att påminna sig om specifika saker man kanske tar för självklart men skulle behöva börja se som, öh, icke-självklart.anth;n330211 said:Det viktiga är session zero och att få spelarna att tänka efter.
Det känns som en svår sak att prata om i förväg.Mannen i skogen;n330173 said:Vem som ska få vara kvar om två personer i gruppen gör slut.
Eller hur det ska hanteras öht.
En del av frågorna handlar för mig delvis om att kunna kolla av ifall något jag tänkt ha som en plot twist är någon av spelarnas big no-no. Och om jag ställer typ samma frågor varje gång så blir det ju ingen spoiler, direkt.entomophobiac;n330250 said:Jag kan känna att vissa av de här frågorna riskerar bli spoilers, eller är det mer ett sätt att gardera sig?
Jag förstår problematiken, men tycker samtidigt att några av de absolut bästa kampanjer jag spelat eller spellett har varit av exakt den sorten.krank;n330261 said:Jag tänker framför allt på "det visar sig vara en helt annan kampanj". Utifrån diskussioner på nätet har jag förstått att det finns folk som skulle bli superarga om deras jordnära poliskampanj plötsligt blev Nobilis. Men det är samtidigt en cool grej som inte funkar om man känner till den innan...
VARNINGMåns;n329706 said:
Tack! Bra påpekat!2097;n330288 said:VARNING
Den där snubben är inte speciellt inne på det här med open source och att bygga på varandras idéer. Så krank det är bäst att du gör en clean room och dvs inte kollar på hans copyrightade grej. Jag tycker det är extremt störigt att det står i slutet av hans dokument dessutom.