Rangertheman
Myrmidon
- Joined
- 15 Dec 2015
- Messages
- 3,633
Jag ogillar när man gör töjmål av sådant som är helt uppenbart att man tänkt ha med från början.
Det ska inte vara ett stretch goal! Det ska finnas i vilket fall!Bra: Redaktörer som går genom texten och rensar upp, förenklar och förkortar.
Dålig entreprenörsanda. Snart säger väl folk att korrekturläsning också ska ingå från början!Det ska inte vara ett stretch goal! Det ska finnas i vilket fall!
Visst, det kan ju räcka. Min poäng är att icke-redigerat, icke-kvalitetssäkrat material sällan är OK (man ska vara bra jäkla duktig för att få sitt eget material rätt och snyggt på egen hand!). Att ge denne pengar är ett rimligt stretchgoal; att köra utan som standardalternativ känns som en varningsflagga.Så även om man kan tycka att flera redaktörer, plural alltså, skulle "finnas i vilket fall" så är det mer realistiskt att tänka sig att projekt i sin grundform kanske möjligen har en, sannolikt lika oavlönad som författaren/skaparen, redaktör.
99% av alla rollspel alltså.Min poäng är att icke-redigerat, icke-kvalitetssäkrat material sällan är OK
Att något är illa redigerat fast man i alla fall försökt är inte samma sak.99% av alla rollspel alltså.
ChatGPT kan översätta hyfsat eller möjligen riktigt bra (sannolikt beroende på vilka de inblandade språken är; när jag testade igår kunde jag se att även mer udda språk som färöiska och tagalog åtminstone finns i systemet). Förmodligen kan ChatGPT också korrekturläsa, men det har jag inte prövat ännu.Räknas det om redaktören är en AI?
Som Marco är inne på, jag tror inte att någon medvetet går in på att göra sin produkt dålig. Man gör sitt bästa med det man har och sedan får man betala för det övriga ... och det är väl också det en kickstarter kan bidra till?Att något är illa redigerat fast man i alla fall försökt är inte samma sak.
Alltså, jag kan väl säga att när jag släpper grejer så gör jag det ju inom mina medel, så att säga. Om mina medel då inte räcker till så många illustrationer som jag vill ha, så ärdet ju inte får att jag vill snåla utan för att jag inte har råd.Det som är en intressant obeservation är att många av grejerna ovan verkar utgå från att skaparna väljer som bas att ha sub-par kvalitet, snåla på illustrationer, väljer fladdrigt papper, etc. Och det är en trist utgångspunkt, tycker jag. Borde vi inte kunna "kräva" att baseline är hög från start?
Du har rätt om allt i den här posten!Det gör mig dyster att det gått sådan inflation i "produktionskvalitet". Förväntningarna skruvas bara upp högre och högre, och fantasidsummor omsätts kring varje nytt spel. Det ställs (emrå) vansinniga krav på rollspel nuförtiden.
Jag gillade verkligen indievågens kultur där ett rollspel fick vara 36 sidor med återanvända public domain-illustrationer. Spel som gick att göra av ensamma makare utan att ha högskolediplom i flera discipliner.
Men det kanske börjar driva tråden av spåret. Vi kan ta min rosaskimrande syn på det enkla spelmakandet annorstädes.
Den viktiga biten här är ju att de flesta inte avlönar sig själva, utan snarare externa inblandade i projektet. Typ externa skribenter, illustratörer eller redaktörer. Poängen här är ju mer eller mindre ”vi visar uppskattning till de som var med och hjälpte oss genom att ge men mycket mer skäligt betalt”.Jag tycker att det (men här kommer väl naiviteten in) är mer tveksamt att avlöna sig själv.
- Högre ersättning till inblandade
- Skänka pengar till Ukraina el dyl