Nightowl said:
Tja, om man är ointresserad blir man oftast okunnig.
Helt sant. (Säger jag nu när jag är mer pigg och kry i huvudet...)
Nightowl said:
Men när du angav anledningar till varför orcher är mindre koola än hajar så motiverade du din personliga referens med felaktiga fakta.
Nja, jag ser inget som rä felaktigt fortfarande - om du syftar på att orcherna skulle vara väldigt olika från varandra (enligt exemplet i din tidigare post). De är precis som alver - väldigt standardiserade i hur de bör vara.
Nightowl said:
Det förhindrar naturligtvis inte att du fortfarande tycker orcher är ointressanta, och det vore en ganska ruskig värld där folk kunde tvinga dig att ändra åsikt...
Nja, det håller jag inte med om. Det är ju bra att om man kan få förändrade åsikter utifrån en diskussion eller upplevelse. Världen vore rätt tråkig annars.
Orcher kan säkert göras intressanta dem också. Chronopias orcher med deras stympningsmagi var rätt sköna.... Men att säga att det gör dem unika på något sätt vore en stor överdrift. Det är liksom fortfarande samma skrot och korn (IMO).
Nightowl said:
Jämför med "hajar är mer häftiga än orcher för hajar finns på riktigt!" Det är fortfarande en personlig åsikt, men de
fakta du drar in i din personliga åsikt är liksom inget att argumentera om... om det finns nån jeppe som tror att hajar inte existerar men att orcher gör det skulle jag vilja träffa honom.
Det är klart de är något att argumentera om. Det visar ju på en personlig preferens om hur man vill ha sina monster i ett rollspel. Antingen en grov stereotyp monsterras eller en ensam jägare, rotad i realismen.
I utsträckningen kan man ju säga att de representerar två olika sorters skräckmoment också (tänk här att jag är rotad i skräckgenren mycket så jag ser det från det perspektivet).
Det blir dessutom enklare att relatera till hajarna som skräckkänsla menar jag, eftersom de är just på riktigt.
Jag ser helt enkelt mer användbarhet för hajarna än orcherna, därav är de coolare för de finns på riktigt. Med andra ord, att orcherna inte finns på riktigt är en nackdel för dem.
Nightowl said:
Erik, och naturligtvis är det en dum fråga, det är ju Vitulv som ställer den!
True enough.