Nekromanti Vad är det sista du vill spela/spelleda ?

cogitare

Swashbuckler
Re: WoD...

Ja, det borde vara förbjudet enligt lag att spela x-over kampanjer i WoD :gremsmile:

C.

Pom

Swashbuckler
Re: Mycket. Fast...

Fast Call of Cthulhu har åtminstone regler för rollpersonens avveckling, vilket på sätt och vis är regler för utveckling.
De flesta spel har regler för vad som händer när rollpersoner råkar illa ut, men jag menar ändå att det finns en relevant skillnad mellan det och att bli bättre.

Utveckling och förändring är inte samma sak. Utveckling är förändring, men förändring är inte alltid utveckling. Utveckling innebär någon form av förbättring (i alla fall enligt mig och enligt den enda ordbok jag just nu har tid att kolla i).

Organ

Out of time, out of mind
[ QUOTE ]
Ett spel som jag vägrar spela är James Bond. Det är ospelbart

[/ QUOTE ]
Intressant. James Bond råkar vara ett av mina favoritspel så jag måste fråga vad du finner ospelbart med det systemet. Jag håller med om att det inte direkt passar för större spelgrupper men grupper upp till fyra personer funkar skitbra enligt mig.

/Anders

Eksem

Champion

Fast det finns ju regler för att öka sina färdighetsnivåer i CoC, eller menar du att problemet är att man sällan överlever så länge att det faktiskt händer?

ripperdoc

Myrmidon
Jag skulle inte vilja spelleda rollspel där antingen reglerna tar mer än 1h att lära sig eller där jag inte är inspirerad av spelvärlden (doh). Det innebär de flesta rollspel jag känner till. Eon och Neotech har jag turen att redan kunna reglerna till - men jag hade knappast börjat spelleda dem i dagens läge. Å andra sidan är världarna välarbetade.

Jag skulle inte vilja spela något som innehåller regler som tar mer än 30min att lära sig. Jag skulle normalt inte vilja spela något med SPEL betonat istf ROLL, men då och då kan jag göra undantag eftersom omväxling förnöjer. Jag drar mig för att spela i världar jag inte känner till. Normalt sett drar jag mig för att spela överhuvudtaget, om det inte är ett friformat konventsscenario - som alltid brukar gå ner.

/RipperDoc - som börjat lämna hela konceptet med spelvärldar och spelsystem - bättre att bara hitta på

Jag kan spela vilket spel som helst bara spelgruppen är rätt. Spelsystem är alltid sekundärt.

Vad jag inte tål är speltillfällen som urartar i lappskrivande. Jag har tyvärr spelet en halv kampanj (sen hoppade jag av) med en sådan grupp. Det som hände var att ett par spelare gjorde rollpersoner med en massa hemligheter som de prompt skulle skriva lappar om. I praktiken innebar det att 2 spelare fick 90% av spelledarens tid vid varje speltillfälle. De resterande 3 spelarna fick 10%. Vi kom ingenstans med något av äventyren eftersom det tar en sån tid att spela genom lappar. Många skulle nog skylla på SL, men jag tycker faktiskt att han försökte så gott som han kunde. Jag vill i stället lägga skulden på spelare som inte har vett nog att göra en rollperson som inte kan spelas utan att allt han gör ska skrivas på en lapp. Det hör till god rollspelssed att inte förstöra speltillfällena för andra spelare och det inkluderar att inte sno all spelledartid. Det är enda tillfället som jag verkligen bara ville lägga av (ibland har man ju varit tvungen av andra skäl).

Lindenius

Swashbuckler
Robert

Detta kombinerat med medspelare som tycker just deras Malkaver är det sjukaste som rollspelsvärden sett skulle definitivt få mig att gå hem och ta itu med disken.
haha. Då skulle du spelat med mig. Min Malkav var absolut sjukast i huvudet. :gremgrin:

//erik. nähä, inte det. :gremtongue:

chrull

Stockholm Kartell
Min kompis mamma sa alltid vid matbordet att man i alla fall ska pröva allting en gång innan man avfärdar det (senare frågade han sin mamma om det gällde crack också...) och lite så försöker jag göra.

Kan jag gladeligen spy galla över ett spel jag aldrig har sett, läst eller spelat. Men det brukar inte hända.
Och även spel jag avskyr är jag beredd på att prova en gång. Ett skitkasst spel eller spelstil kan bli intressant och rolig beroende på miljö, sällskap och inställning.

Så jo. det beror på situationen.
Just nu till exempel vill jag inte spela en till kampanj i d&d. Eberron-kampanjen vi kör(?) räcker gott. Det hör ihop med att jag är rätt trött på d20 för tillfället, särskilt i kombination med fantasy, och därför vill jag nog inte heller spela något som liknar standardfantasy just nu. Helst slipper jag för alltid, men det kommer ju ändras såklart. Så fort nån nämner planescape så ändras det helt. Då går jag med på både fantasy och d20, utan att blinka.

Rent generellt så håller jag mig gärna borta från regeltunga spel. Eller spel med mycket tabeller som ska användas under spelandet.

När jag spelleder så väljer jag enbart spel som jag verkligen gillar. Vilket leder till att jag nästan aldrig spelleder eftersom: 1, inte många verkar dela mitt intresse för obskyra rollspel. 2, spelen jag gillar är obskyra och komplexa vilket leder till att jag dels inte kan bestämma mig för vilket spel jag vill spelleda dels att jag aldrig får klart något scenario att spelleda.

men generellt kan jag ju svara att jag inte gärna spelar spel med tunga regler och att jag aldrig någonsin skulle kunna tänka mig att spelleda ett spel jag inte tycker om själv.

chrull

Lindenius

Swashbuckler
Jag har en tendens…

…att inte tycka om spel som inte är my(s)tiska och övernaturliga på något sätt. Liksom spel där det inte finns något mystiskt/storartat/spännande bakom den "riktiga världen" ellerspelvärldar där myter/legender inte har så stor betydelse.
Jag tycker inte om spel som fokuserar allt för mycket på teknologi (Star Trek = tråkigt, Star Wars = Kul).
Mangainspirerade grejer funkar inte heller (fråga inte – det bara är så)
Jag (min hjärna) har dessutom svårt att spela spel med allt för avancerad plott, många namn, bara intriger och fluff fluff (fråga inte).

Alltså
Mutant funkar
NeoTech funkar inte

Cyberpunkspel verkar med andra ord inte vara riktigt kompatibelt med mig.

//erik. osammanhängande men stor

Nightowl

Champion
Spela: nastan vadsomhelst.
Spelleda: bara sant jag tycker ar kul. Det utesluter framforallt traditionell fantasy (med D&D som ett undantag, mystiskt nog), men ocksa WoD, Traveller och en del annat. Jag har inte det minsta mot att spela sadana spel, men har inte ork eller inspiration att spelleda bra, och da far det vara.

Erik

Krille

Super Moderator
Det enda spel som jag inte vill spela och som jag inte har testat är World of Synnibarr. Jag får ont i ögonen bara av att läsa det.

Sedan finns det en klase spel som jag inte har läst än. RaHoWa och FATAL hamnar här. Jag har inga planer på att läsa dem, men skulle jag få spela dem så skulle jag nog inte tacka nej.

Det finns en liten bunt spel som jag vill spela men aldrig får, eftersom jag är den ende i bekantskapskretsen som gillar dem. Usagi Yojimbo är ett av dem, Albedo RPG ett annat, Silver Age Sentinels ett tredje.

Det finns en stor klase spel som jag har spelat. Av dessa finns en liten del som jag inte vill spela igen. Mutant Chronicles och vilket Storyteller-spel som helst hamnar här.

Slutligen finns det en liten klase spel som jag definitivt inte vill spelleda. Dessa omfattar de ovan nämnda testade spel som jag inte vill spela igen, samt en del spel som ger mig hjärnblödning som spelledare. I princip alla d20-inkarnationer utom möjligen Munchkin d20 hamnar här - jag skulle kunna tänka mig att spela dem om det inte fanns några andra alternativ, men jag vill helst slippa spelleda dem.

---

Men allt det där är hatobjekten. De är förutsägbara (ja, utom de där som man vill spela men inte får). De mer intressanta spelen är de som man inte ens har en tanke på att spela, även om de står i spelhyllan och man inte kan hitta något större fel med dem. Där hamnar till exempel Western för min del. Det är ett bra spel, trevlig miljö, trevliga regler et cetera, men jag har aldrig haft en tanke på att spela det. Tja, utom möjligen efter en intensivt ball omgång Bang!

Ulfgeir

Swashbuckler
Nu var det ju över 15 år sedan jag spelade det så minnet är lite dåligt. Men en av sakerna var just det att vi var för stor grupp. Sedan gillade jag aldrig systemet. Har för mig att det hade en hel del likheter med systemet i chock

Ja, jag vet att de påstår att man kan vara 4 rookies, men jag är skeptisk och tror det passar mest till 1-2 spelare.

Organ

Out of time, out of mind
[ QUOTE ]
Men en av sakerna var just det att vi var för stor grupp. Ja, jag vet att de påstår att man kan vara 4 rookies, men jag är skeptisk och tror det passar mest till 1-2 spelare.

[/ QUOTE ]
Även om det går att ha flera spelare så är det, som du mycket riktigt säger, bäst om man inte är så många. Det optimala antalet tycker jag är två stycken.

[ QUOTE ]
Sedan gillade jag aldrig systemet. Har för mig att det hade en hel del likheter med systemet i chock

[/ QUOTE ]
Jag kan inte Chock så JBs eventuella likeheter med det kan jag inte uttala mig om. Personligen störtgillar jag JBs system men smaken är ju som bekant olika.

/Anders

Pom

Swashbuckler

Fast det finns ju regler för att öka sina färdighetsnivåer i CoC, eller menar du att problemet är att man sällan överlever så länge att det faktiskt händer?
Ja.

Det är en fördom jag har - en fördom som styr mitt förhållningssätt till det spelet. Jag har aldrig hört någon berätta eller skriva om CoC-spelande utan att det alltid tillagts att alla eller nästan alla dog eller försattes ur spelbart skick genom SANskyldiga katastrofer.

Min fördom kan förstås vara fel eftersom den inte grundar sig på personlig erfarenhet. Om jag får höra ett antal exempel på långvariga kampanjer där rollpersonerna blivit avsevärt bättre än när de startade betraktar jag den fördomen som död och begraven.

Grundprinciperna för erfarenhet i BRP-CoC eller d20-CoC har jag inget otalt med. :gremsmile:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Rollspel i "vår värld"

Rollspel i våran värld. Jorden, 2005. Utan några historiska ändringar, utan några metafysikaliska förändringar utan någonting förändrat över huvud taget.

Ge mig eskapism dam'it!

/Naug, eskapist

Feuflux

omjonasson.se
med fel spelgrupp

Ärligt talat så kan jag spela vilket spel som helst (vad jag vet iaf) så tvärtom vad det verkar på många här så tänker jag inte gå hem och diska bara för att spel X väljs ut. Däremot går jag hellre hem och diskar (och med diska så menar jag spela Puzzle Pirates) än spelar rollspel med folk som:
a) ständigt diskuterar senaste filmen de såg, bensinpriset eller vad som helst som inte har med rollspel att göra
b) tycker det är okej att sitta och skicka sms så fort deras rollperson inte är i fokus
c) och så motpolen till ovanstående, de som absolut inte tillåter "utanför spelet"-prat, som tycker att allt du säger säger din rollperson och som suckar om du gör nåt som enligt dem var dumt
d) vill spela ångest, om jag vill bli deppig så kollar jag på nyheterna istället

Sen är jag målrollspelare och inte interaktivitetrollspelare dvs det är för mig viktigare att utföra uppdrag/uppnå mål än att gestalta min karaktär på bästa sätt och konversera med slps

Johan K

Gammal & dryg
Hummm, alltså.. Det finns ju inget spel som jag kategoriskt skulle nödvägra at spelleda..
Dock så föredrar jag spel som jag från början gilalr att lira, som t. ex DoD6, SW...

/ Johan K, som gjärna SL:ar