Måns;n305263 said:
Det kan nog vara ämne för en egen tråd framöver! Resten av regelsystemet är ju klart så detta är den enda delen vi får konstruera själva (med hjälp av HT-teamet naturligtvis) så det kan nog behöva stötas och inte minst blötas för att bli rätt.
På samma tema: jag vill ha ett regelsystem som, på något sätt, genererar "resor-som-äventyr" utan SL prepp.
Typ, om en grupp RP skall ta sig från A till B för att lämna en McGuffin i ett äventyr så vill jag att de kan råka ut för överfall av sjömonster, vinddemoner och piratankor, som resulterar i större och mindre strider och/eller jakter till havs. De skall kunna råka ut för stormar, rev eller stiltje, med resulterande skador på båten, som tvingar dem till omvägar eller att söka sig till obebodda öar för reparationer. Kanske vattnet tar slut? Maten är förgiftad? Myteri? Hamnar de i mitten av en enorm batalj mellan två styrkor som inte bryr sig alls om dem?
Eller så kommer de helt enkelt från A till B den här gången utan vidare missöden!
Kanske något så enkelt som matiga slumptabeller med allt ovanstående. Kanske något mer elegant.
Och gärna praktiska tips på hur man får strider till sjöss att vara spännande och levande. Kanske en smal referens, men jag minns båtresan i början av bok 12 i ensamma vargen serien som ett bra exempel på det jag vill åt. I början av den boken är man på en båt, slåss mot havsmonster, utkämpar en strid mot ondingar på däck, under däck, i havet när båten sjunker och sedan på stranden med brinnande vrak i bakgrunden.
Gärna system/SL tekniker/vadsomhelst som återskapa, fast då såklart mindre rälsat än vad ett soloäventyr erbjuder