Re: Det BÄSTA någonsin!!! Varför lämna?
Det känns som om du läser in/svarar på saker/frågor som inte finns i mina inlägg (dvs du gör samma fel som Targon).
Hawkmoon1 said:
Re: Det BÄSTA någonsin!!! Varför lämna?
Var någonstans står det att jag ska lämna DnD???
Hawkmoon1 said:
det D&D gör är att de erbjuder en fantasy värd som är som serier/filmer.
Finns det något rollspel som INTE gör detta?
Hawkmoon1 said:
till en början kan det kännas som om man levlandet gör värden ologisk men faktum är att det gör spelet mer likt en tv serie eller film. ta starshipp troppers i början av filmen så har de grovva problem med att döda en enda "bug" men mot slutet mejar de ner hela horder (dvs levlande),
I samtliga rollspel som jag sett finns det regler för hur man blir bättre (det finns säkert rollspel där ute där man inte blir bättre, men jag har inte hunnit lägga min lortiga tassar på dem ännu).
DnD använder sig av levels för att göra rollpersonerna bättre, andra system har andra lösningar - men de har fortfarande samma syfte.
I nästan samtliga rollspel som jag sett så börjar rollpersonerna som nybörjare som knappt kan klara av en fiende, för att till slut bli så bra att de kan meja ner horder av fiender.
På vilket sätt skiljer sig levels från andra rollspels sätt att göra rollpersonerna bättre och varför skulle levels vara en bättre/sämre lösning än andra system?
Hawkmoon1 said:
För att detta ska gå att föreställa sig dock får man se hp mer som uthållighet än liv....
Alla rollspel som jag känner till har någon form av hp (jo, health levels i WoD är en form av hp).
Om man t.ex. delade ut mer health levels i WoD, så ger väl det samma effekt som ökande hp ger i DnD?
Hawkmoon1 said:
i D&D bygga nya monster/ karaktäre
I samtliga rollspel som jag sett kan spelledare och spelare skapa nya saker, i vissa spel kan det vara lättare i andra svårare.
Vad skiljer i sånt fall DnD från övriga rollspel?
Hawkmoon1 said:
D&D är även ett spel om balans och reglerna är balanserade om de används på rätt sätt och powerkreapen i spelet är väldigt liten och system är väl testat
Varför är balans ett mål i sig?
För mig är spelreglerna rollspelsvärldens naturlagar.
Jag ser inget direkt fel med obalanserade regler så länge man låter rollspelsvärldens innevånare anpassa sig efter den.
En obalanserad regel i sig är inget fel, en värld där innevånarna inte anpassat sig efter den obalanserade regeln är däreomt väldigt fel.
Ja DnD 3,5 är antagligen världens mest speltestade rollspel - men det är bara ett naturligt resultat av att det är världens största rollspel.
Hawkmoon1 said:
Dessutom är D20 som många har sagt som ett smörrgåsbord men det avnjutes som bäst när det är ett stort smörgåsbord.
Även WoD och GURPS är som smörgåsbord, även om d20 är det största smörgåsbordet.
Skulle d20 vara ett bättre smörgåsbord bara för att det är större?
Om du anser att d20 är bättre, men inte för att det är större - på vilket sätt skulle det vara bättre?
Hawkmoon1 said:
Min främsta anledning till att spela det är att D&D serverar ganska mycket gratis,
Syftar du på SRDn när du säger gratis?
Hawkmoon1 said:
skulle jag byta system skulle jag nog ägna massa tid åt att lära mig det och ytterligare en massa tid att få det balanserat,
Alla rollspel har en inlärningströskel och de flesta rollspelare har husregler.
Det argument som du använder för att inte byta från DnD är samma argument som många andra spelare använder för att inte byta till DnD.
Mao så säger du:
"man ska bara lära sig ett rollspel och sedan aldrig mer mer lära sig något annat".
Hawkmoon1 said:
men med D&D slipper man en massa otydligheter då det liksom magic har bra explicita / enkla regler.
Lustigt nog så så säger många anti-DnD spelare att DnD är för komplicerat.
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
Återigen:
- Jag är ute efter ERA förklaringar vad
DnD-känslan är för något (om ni försöker förstå vad jag tycker DnD-känslan är av mina inlägg i den här tråden så kommer ni antagligen dra felaktiga slutsatser).
- Framför allt så tycker jag inte om "luddiga svar" - eftersom det inte hjälper mig ett jota.