En regel kan väl beskrivas som ett tvingande påstående, men din invändning är rimlig. Jag borde använt ordet föreskrift. Ska göra det fortsättningsvis.
Reglerna är så de formuleras i regelböckerna. Tillämpning hur de används i spel. Eftersom reglerna då används och kommer tillämpas olika i olika grupper som trots allt spelar rollspel utifrån samma böcker och skulle hålla med varandra om att de spelar samma rollspel.
Köper man inte den distinktionen hamnar man i den märkliga problematiken att antingen a) typ ingen som uppfattar sig spela ett visst rollspel kan sägas spela det, eftersom de inte exakt följer reglerna så som någon utvald person tolkar deras ”sanna” föreskrifter, eller b) att alla varianter på reglerna i ett visst rollspel som förekommer i olika spelgrupper är samma sak som de regeltexter som förekommer i böckerna, eftersom man kallar alla tillämpningar som föreskrifter i samma bemärkelse som formulerade regler.
Vi skulle ju inte säga att hur jag monterar bokhyllan Billy (tillämpning) är en del av Ikeas instruktioner. Varför skulle vi då säga att hur jag tillämpar D&D-reglerna är en del av reglerna?
Skall man vara petig här så tror jag att man bör skilja mellan tolkning av regler och tillämpning av regler.
Det kommer naturligtvis ofta att finnas olika tolkningar av regler, i synnerhet i kombination med andra regler. Det är närmast ofrånkomligt dels då vanligt språk inte alltid är tillräckligt precist, och dels då en regel inte alltid kan formuleras helt exakt och samtidigt vara användbar för alla situationer där man vill att den skall kunna användas.
Ibland så finns det en auktoritet som avgör vilken av flera motstridiga tolkningar som är den riktiga, men ofta gör det inte det. Finns det inte en sådan auktoritet så går det inte alltid att avgöra vilken tolkning som är den "rätta".
Till slut så brukar dock en given grupp bestämma sig för hur en viss regel skall tolkas i en viss situation, varpå den tolkningen är regeln för den gruppen.
Så ett visst spel kan mycket väl spelas med olika regler i olika grupper, då den faktiska spelregeln för gruppen utgörs av regeltexten plus tolkningen av denna regeltext.
Därefter skall regeln tillämpas och då finns det egentligen bara ett par olika saker att göra:
1) Följa regeln (enligt den tolkning som man hade bestämt sig för var den som gällde)
2) Inte följa regeln
3) Konstatera att regeln inte är relevant för just det sammanhanget.
Eftersom det kan finnas olika tolkningar av regler så kan det naturligtvis uppstå situationen att person A anser att han följer en viss regel, medan person B anser att A bryter mot samma regel. Här finns det tyvärr ingen universell och objektiv metod för att avgöra vem av A och B som har rätt.
Allt det här gäller för i princip alla typer av regler - rollspelsregler, brädspelsregler, fotbollsregler, lagar, instruktioner för montering av bokhylla, mm.