Mogger
Hipsteranka
Problemet är väl att spelet bör ha en hook som är dels enkel att pitcha och dels griper tag i läsaren. För egen del blev jag på bara några få sidor, snygg layout och en enkel karta helt upp över öronen förtjust i Lady Blackbird*. Där behövdes det inte mer. Och det räcker alldeles utmärkt för att spela spelet som det är tänkt att spelas. Men om jag verkligen ska fastna för ett spel, alltså läsa lite i det på kvällarna, fundera på det på dagarna och googla om något spelrelaterat när jag står i kön på ICA så behövs det lite mer. Samtidigt vill jag inte att spelet slår mig i huvudet med sin tegelsten till lärobok. Jag vill gradvis sugas in i settingen och fördjupa mig efter behov. Så jag läser gärna de där 50 sidorna världsmaterial, men inte vid första genomläsningen. Kanske inte ens inför första spelomgången. Jag måste först bli jävligt sugen att fördjupa mig. Det bör alltså inte vara ett tvång, utan en morot. Och om världen då visar sig bygga på hemligheter som jag får reda på först i en annan modul så tappar spelet all behållning. Om spelet inte visar sig hålla för fördjupning så tappar det också all behållning. Det måste alltså vara genomtänkt och konsekvent. Inte fördjupning för dess egen skull.
Så det är med andra ord inte så jävla lätt att göra mig nöjd! Och kanske därför jag gillar historiska miljöer, som ju faktiskt funkar exakt på det viset jag vill.
*http://www.onesevendesign.com/ladyblackbird/ (som visserligen har broderats ut en aning sedan jag läste det först)
Edit: Såg att både Zire och Lupus Maximus varit inne på det här redan.
Så det är med andra ord inte så jävla lätt att göra mig nöjd! Och kanske därför jag gillar historiska miljöer, som ju faktiskt funkar exakt på det viset jag vill.
*http://www.onesevendesign.com/ladyblackbird/ (som visserligen har broderats ut en aning sedan jag läste det först)
Edit: Såg att både Zire och Lupus Maximus varit inne på det här redan.