Re: Att boxa eller inte boxa...
Fast, ekonomiska argument åsido, så saknar jag boxarna. De var en sån bra ursäkt för tillverkarna att stoppa i en massa härliga extraprylar (i alla fall för TSR, som är det företag jag köpt klart flest boxar från).
En jämförelse: Forgotten Realms Campaign Setting till D&D3 är en bok med en karta i. Motsvarigheten till 2nd ed var en box med tre böcker i: en med allmän information om FR, en med en rundtur i världen, och en med en ingående beskrivning av Shadowdale plus ett sunkigt äventyr. Dessutom fick man med fyra stora kartor: Två som gav en helhetsbild av Faerûn, och två som fokuserade mer på The Heartlands (Western Heartlands, Cormyr, Sembia, Dalelands, Moonsea). Förutom dessa kartor och böcker fick man med en hel hög handouts med en massa symboler och annat skoj på, samt två "overheads" med hexagonmönster på, för att använda vid förflyttning på kartan.
Ett annat bra exempel var Dark Sun Revised edition, som innehöll två relativt tjocka böcker (en med regler och en med världsbeskrivning) samt två tämligen tunna (en med psi-regler - samma som fanns i Skills & Powers) och en med ett introäventyr. Dessutom fanns det två papperskartor och en karta tryckt på tyg. Original-Dark Sun var inte så illa heller: Återigen två stora böcker (regler + världsbeskrivning), och en tunn bok. I den tunna boken fanns en liten novell som fungerade som bakgrund till introäventyret. Introäventyret i sin tur använde så kallade "flipbooks" - böcker i den amerikanska motsvarigheten till A5-format, spiralbundna längs toppen. Varje sida motsvarade en "scen", och spelarna fick en egen bok som fungerade som handouts - när man kom till en oas så sa SL "Slå upp sidan 13 så får ni en bild av oasen". Dessutom fanns det flera kartor: "världs"-karta dels i färg och dels i svartvitt med hexmönster på, samt en färgkarta över staden Tyr. Mycket mums.
Men men, den tiden är nog över... idag skulle man väl få punga ut med en bra bit över 500 för något sådant.