Tomatalven
Hero
Alltså magin i Harry Potter är rätt DnD:ig och inte så mystisk och okänd om du frågar mig. Så du säger emot dig själv lite tycker jag.
Jag har kunnat läsa mig till att när The Hobbit kom ut (1937) så användes inte termen fantasy, och att Michael Moorcock myntar termen sword & sorcery 1961 för att beskriva Conan och liknande. Han lär ha föreslagit "epic fantasy" först, så termen fantasy kommer på banan under 40- eller 50-tal.krank said:Kallades Conan för fantasyböcker (som i genre), när böckerna först kom? Jag har dålig koll på ordets utveckling här. Inte för att det nödvändigtvis är fel att retroaktivt applicera etiketter, men jag blev lite nyfiken.
Nja, det är bara för att jag skrev väldigt otydligt. Jag exluderar inte DnDs magi, utan snarare att jag räknar in mycket mer än sån magi när jag använder termen "magi".Tomatalven said:Alltså magin i Harry Potter är rätt DnD:ig och inte så mystisk och okänd om du frågar mig. Så du säger emot dig själv lite tycker jag.
Klart det är så. Jag kan tänka mig att Janne Guillou inte skulle vilja hamna där även om han tog med nåt direkt övernaturligt i nån bok.Arfert said:Inne på samma spår. Sen finns det säkert författare som inte vill kallas fantasy, fast de skriver fantasy.
Ah! Det mejkar ju sense, som de säger åver där.Arfert said:Tja, man började använda termen fantasy i "dagligt tal" först i slutet av 70-talet. Innan dess fanns så få fantasyböcker att köpa i Sverige att det var ingen idé.
Jag såg termen först i en antologi av Sam J Lundwall kanske 1976. Sen i en bokhandlare i London -78.DeBracy said:Ah! Det mejkar ju sense, som de säger åver där.Arfert said:Tja, man började använda termen fantasy i "dagligt tal" först i slutet av 70-talet. Innan dess fanns så få fantasyböcker att köpa i Sverige att det var ingen idé.
Bra grävt, Moorcock efterlyste dock ett namn på genren och Fritz Leiber (Fafhrd & The Grey Mouser) var den som myntade begreppet.DeBracy said:Jag har kunnat läsa mig till att när The Hobbit kom ut (1937) så användes inte termen fantasy, och att Michael Moorcock myntar termen sword & sorcery 1961 för att beskriva Conan och liknande. Han lär ha föreslagit "epic fantasy" först, så termen fantasy kommer på banan under 40- eller 50-tal.
Ja, så var det ju! Så går det när man bara skummar för man har för sig man minns hur det låg till.Rob said:Bra grävt, Moorcock efterlyste dock ett namn på genren och Fritz Leiber (Fafhrd & The Grey Mouser) var den som myntade begreppet.DeBracy said:Jag har kunnat läsa mig till att när The Hobbit kom ut (1937) så användes inte termen fantasy, och att Michael Moorcock myntar termen sword & sorcery 1961 för att beskriva Conan och liknande. Han lär ha föreslagit "epic fantasy" först, så termen fantasy kommer på banan under 40- eller 50-tal.
S Conan är inte fantasy? Obs: Har bara sett Arnoldfilmen.stenhöna said:Episka inslag med storpolitik, och en kamp mellan gott och ont (eller ont mot ont)? Jag skulle inte kalla Odyssén för fantasy. Å andra sidan uppfanns inte vad som idag kallas realism förrän på 1800-talet.
Och så tycker jag väl fortfarande.Dante said:Fantasy är för mig berättelser som inte försöker vara realistiska (dvs. efterhärma verkligheten) utan just fantastiska. Berättelser som innehåller övernaturligheter eller på andra sätt tar sig friheter med vår kända världs naturlagar. Berättelser med en mer eller mindre förvetenskaplig syn på världen.
De kan utspela sig i främmande världar eller vår egen värld i en fiktiv forntid. Till och med i en fiktiv nutid eller framtid. Gemensamt är att de (i allmänhet till skillnad från science fiction) på något vis innehåller element som inte kan förklaras i naturvetenskapliga termer.
Ett annat kriterium är att berättelserna ska vara skrivna i modern tid. Jag tycker inte det känns meningsfullt att försöka genrebestämma Bibeln, Iliaden eller Gilgamesh-eposet utifrån moderna genrekonventioner.
Om berättelserna sedan innehåller krut, tåg eller t.o.m. rymdvarelser spelar egentligen ingen roll.
Så för åtta år sedan skrev du ett inlägg som idag inte bara är helt "on topic" utan dessutom lyckas bemöta en del av de saker som kommit upp i tidigare inlägg i den här tråden på ett relevant sett?Dante said:
It’s the ciiiiiiircle of life!Rymdhamster said:Så för åtta år sedan skrev du ett inlägg som idag inte bara är helt "on topic" utan dessutom lyckas bemöta en del av de saker som kommit upp i tidigare inlägg i den här tråden på ett relevant sett?
Jag är sjuuuuukt imponerad!