Nekromanti vad är khelataar för något rollspel?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Rättigheterna till Khelataar

"Nåväl, det är likväl såpass många år att det knappast är aktuellt för någon av oss. Kanske för våra barnbarn eller liknande..."

Vaddå? Ska inte du spela rollspel när du är 95 bast? :gremsmile:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Re: Rättigheterna till Khelataar

Vaddå? Ska inte du spela rollspel när du är 95 bast?
Det vore väl i och för sig rätt coolt om man kunde...
Tänkte ju dock på att för att tiden då rättigheterna till verket löper ut är så lång, och det är ju efter upphovsmännens död. Lite drastiskt må jag säga...

"I intend to live forever. So far so good..."

/Ulfgeir
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Är det dags att damma av böckerna?

Man blir faktiskt lite sugen på att damma av de gamla böckerna, tyckte inte riktigt om spelet för för tio år sedan så det hamnade på hyllan men idag kanske det skulle funka' om inte annat så blir det kanske lite rolig läsning.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Khelataar och Eon (främst Marco och Rosen)

Hur mycket är gemensamt mellan Khelataar och Eon? Vad skiljer?

// avatarex, som fått för sig att det finns en del likheter, men har aldrig kollat in Khelataar, därav frågvisheten
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Khelataar och Eon (främst Marco och Rosen)

Hur mycket är gemensamt mellan Khelataar och Eon? Vad skiljer?

Spelvärldarna har inte speciellt mycket gemensamt alls - en del brukar tala om Mundana som en lowfantasy-värld, men den är rejält mycket mer high än Khelataars. Båda erbjuder gott om möjligheter att spela intriger och små politiska omvälvningar, men det kan man ju göra i WoD också...

RP-skapandet - grundegenskaper och färdigheter och allt dylikt - har väl iofs klara likheter, men det liknar ju hur man gör i ett dussin andra spel också. De delar av systemen där de mest påminner om varandra är väl strid och skador; man rollspelar strider på ungefär samma sätt, och skador/läkning/uthållighet fungerar ungefär likadant.* Magisystemen liknar däremot inte varandra ett dugg (fast om Khelataar Ed.2 hade blivit av skulle den faktiskt ha fått ett helt nytt där likheterna hade varit lite större).

* Det finns något som - dumt nog - heter "Kroppspoäng" i Khelataar, men det har inga likheter med KP i DoD o dyl; de mäter skadechock och motsvarar närmast Eons Trauma.

--
Åke, som fö är rätt förtjust i Marcos beskrivning av Khelataar som "en fantasyversion av Viking".
 
Top