Nekromanti Vad är kul?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Luras

Ingenting är som det verkar. Spelarna tror att det är ett vanligt simpelt döda-skurken-rädda-byn äventyr men upptäcker snart att det finns lika många versioner av sanningen som det finns bybor. Låt oss anta att en liten by har drabbats av otur och diverse försvinnaden. Ett antal av byns avvikande invånare har utpekats som skyldiga men nästan alla är inblandade på det ena eller andra sättet. Ska rollpersonerna försöka sätta dit de verkliga skurkarna eller låta sig köpas av den som betalar mest. Inga eller väldigt få monster men istället en massa otrevliga och minst lika farliga människor.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hur det säljer?

Har ingen aning om hur mycket d20-saker säljer, men skulle bra gärna vilja veta. Ska återkomma när mitt experiment är klart, om ett år eller så. /M

userfriendly

Warrior
Säg mig ...

... under vilket konvent är äventyret tänkt att spelas? Det är
nästan värt att åka dit, bara för ditt äventyr. Finns det annars
någon chans att det läggs upp på internet?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tyvärr, hemligt konvent

Men jag lovar att det kommer att göras en specialversion ett tag efter konventet, med input från spelarna som spelar äventyret. Och den versionen ska ut på Internet, på ett eller annat sätt. /M

Troberg

Sinister eater
Personligen tycker jag att en bra, karismatisk skurk är inspirerande. Vad hade James Bond varit utan skurkarna?

Överhuvudtaget så är alltid minnesvärda NPCs bra.

Oväntade twists är alltid kul. ("Vänta lite nu, det blev visst lite fel här...") Kombinera gärna med lite konspirationer. ("Vänta lite, det kanske är vad de vill att vi ska tro att de vill att vi ska tro!")

Man kan alltid ha kul med att plocka attityd från andra spel. Min favorit är cyberpunkinspirerad fantasy, där rika höjdare har bodyguards boostade till max med magiska föremål (motsvarande cybernetik) och man kör imagegrejan från cyberpunk.

En annan av mina favoriter är att ge spelarna alla pusselbitar de behöver från början, men lägga upp det på ett sådant sätt att de först senare förstår vad de egentligen innebär. Palladiums 'Island at the end of the world' (tror den heter så i alla fall) innehåller ett underbart exempel på detta (som är för långt för att jag ska orka dra det här).

En grej jag länge tänkt köra men inte hunnit är en fantasy-ripoff på 'Heart of darkness' (Joseph Conrad), men med någon kul twist på slutet. Min användning av den är i första hand tänkt som en upptrappning av en kampanj när karaktärerna kommit över nybörjarstadiet och det är dags att mörka ner världen lite och ge ett tuffare motstånd.

DanielSchenström

Swashbuckler
Personligen tycker jag väl att konventsäventyr kommer i två varianter, både med existensberättigande. Det ena är klassiska äventyr av det snitt som förväntas av ett äventyr till spelet, det andra är experimentella och annorlunda äventyr. Skulle jag själv åka på konvent skulle jag inte vilja spela äventyr mall 1A som jag kan göra hemma när jag vill utan något som är annorlunda.

Sen att jag själv hellre gör intrigäventyr än monsterdunk är en annan sak. Trevligt att vi är överens om att det ska vara meningsfulla strider och inte enbart för att det är förväntat.

Men så mycket kan jag säga att de gånger strider i ett rollspel känts spännade kan jag räkna på min ena hand och då har jag spelat i lite mer än 15 år nu. De gånger mysterier och intriger känts spännade har varit långt fler.

Och eftersom det redan finns monsterdunkaräventyr i mängder så varför göra ett till?

walium

Ganska töntig, faktiskt
"En grej jag länge tänkt köra men inte hunnit är en fantasy-ripoff på 'Heart of darkness' (Joseph Conrad), men med någon kul twist på slutet. Min användning av den är i första hand tänkt som en upptrappning av en kampanj när karaktärerna kommit över nybörjarstadiet och det är dags att mörka ner världen lite och ge ett tuffare motstånd."

Är inte upplägget i Apocalypse Now snott ifrån "Heart of Darkness"? Det vore en utmärkt ide att använda i ett äventyr i sådana fall. Man kan använda den långa flodfärden till att bygga upp stämmningen och skrämma skiten ur spelarna.

DanielSchenström

Swashbuckler
Um, det är väl som med vissa andra artiklar att det lagras för användning vid lämpligt tillfälle. Eller är Codex framtid osäker?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
För att vara dig...

...var det där ändå väldigt oförståeligt. Fast ok, jag spikar upp en massa katter i mitt nästa äventyr. ;-)

Staffan

Myrmidon
Re: Tyvärr, hemligt konvent

Är det superhemligt så att du inte kan säga något alls om det, eller kan du släppa lite information i alla fall?
Är det ett svenskt konvent?
Är det ett av de större konventen?

Staffan

Myrmidon
Ja, med tanke på att Portal som ju äger Codex nu för tiden har konkat så skulle jag nog säga att Codex framtid är rätt osäker. I en annan tråd läste jag att snubben som köpte Codex av Neogames (och sedan sålde vidare till Portal) var intresserad av att köpa ut Codex ur konkursboet, men vi får väl se hur det blir med den saken.

Rev

Warrior
Nu ska jag vara tråkig och kritisk (det är enklare än att vara kreativ), så här är en lista på vad som INTE borde finnas med.

* Drow. Finns med i så gott som varenda f*rbannade (A)D&D-scenario, i någon form.

* Orcher, goblins och andra kanonmatsmonster.

* Ultraoptade template-monster (Chaotic Fiendish Fire Elemental Half-Dragon/Troll)

* Omotiverade monster över huvud taget.

* Skurkar som är Chaotic Evil. Vore intressant med en huvudmotståndare som är Lawful Good, för en gångs skull...

Nu har jag gnällt klart.

-R

Troberg

Sinister eater
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Är inte upplägget i Apocalypse Now snott ifrån "Heart of Darkness"? Det vore en utmärkt ide att använda i ett äventyr i sådana fall. Man kan använda den långa flodfärden till att bygga upp stämmningen och skrämma skiten ur spelarna.

<hr></blockquote>

Jovisst. Min tänkta twist är att, till skillnad från originalet, så är det inte i första hand mänskligheten som är "the horror, the horror", utan det faktum att mänskligheten tvingats bli sådan för att möta ett värre hot och i slutänden är frågan vilket som är värst.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Låter som en smaskig, lite lagom kuslig äventyrsidé. Skulle det vara ett äventyr till DnD eller?

Troberg

Sinister eater
Skulle kunna vara men troligen inte. Jag gillar idén för att det är en bra story som drivs av personer, inte av horder av monster. En fiende som är farlig för att han/hon är smart är mycket roligare än en fiende som är farlig för att han/hon har ett stort tillhygge och tål massor av stryk.

Jag kommer att köra det i mitt eget system, vilket troligen blir GURPS med ett massivt modifierat initiativsystem, skadesystem och magisystem (se inlägg om improviserad magi för mer info om detta). Det är möjligt att jag dessutom ändrar om lite i grundegenskaperna (splittar dem till lite fler, ev lägger till någon). Världen är egen men med viss inspireration från Palladium (som faktiskt har en bra värld, även om spelsystemet suger apanaler med ett ovanligt grovt sugrör).

När jag tänker efter så har jag nog inte kört något i huvudsak omodifierat spelsystem på över tio år...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hur skulle ni tycka detta smakade?

Ingredienser: ett urgammal slott, ett bröllop, massor med gäster från olika håll i kungriket, hemliga gångar, spöken, galamiddagar, bal på slottet, galna släktingar, dammig och bortglömda korridorer, ett sprängfyllt bibliotek. Spelarna ska ta rollen av slottets gycklare (bard), en ung väpnare (fighter), en magikerlärling (wizard) och en ung präst (cleric). Tillsammans ska dessa fyra lösa ett mystiskt... hmmm, ja, mysterium faktiskt. Vem vill stoppa bröllopet och varför? Preliminär titel: Kärleksskörd. /M