Nekromanti Vad är rollspel? Vad är friform?

Skuggvarg

Hero
Skuggvarg påpekar:

Amber Diceless RPG använder sig inte av tärningar, men är ändå ett rollspel. Dock ett rollspel som ligger mer åt Storytelling-hållet. Att definiera ett spel som friform, om det inte använder tärningar, är ett felaktigt antagande. En del spel använder sig ju av kortsystem, och är ändå rollspel. Friform karaktäriseras av att reglerna är få och ganska diffusa, eller har man inga regler överhuvudtaget.
Som du påpekade, så har SL alldeles för mycket makt i friform, men samtidigt kan SL välja att strunta i tärningsresultat, när han så känner för det. Det är dock ovanligt att det händer, men SL har ändå den absoluta makten, oavsett vilket spel man spelar. Känns en regel fel, så ger SL fasen i att använda den regeln, osv.
Ingen kommer att spanka SL´s ass om han struntar i att tärningarna visade det eller det resultatet, och istället hittar på en egen, bättre, storyline, men visst är det så att man oftare vill förlita sig på tärningarna än att vara enväldig (ibland korrumperad) domare.

/Skuggvarg

Rickard

Urverk speldesign
Re: Hjälp! Jag har huvudet UNDER spiken!

"En enda rad hade räckt för att förflytta det ur limbot till något praktiskt definierat."
Så om SL hade skrivit ner det i sin bok hade du accepterat det? SLs ord är ju faktiskt nåt man ska rätta sig efter.

'Det är alltid lika trist när en sådan plan inte fungerar, bara för att några dumma plastbitar inte landat som man velat. Historien hade ju tjänat på det!'

Det är, om man ska vara petig, ungefär lika trist som när ens fina plan inte fungerar för att spelledaren hade en annan och "bättre" ståry planerad.
"
Nu skrev Rising om en plan, inte ståry. En spelares plan kan en friformsSL godkänna lika mkt som en regelSL kan sabba den (genom att höja svårighetsgraden på manövern).

"...frågan är om man har en partisk eller opartisk slumpgenerator (SL eller tärning)." - Sabelkatten
"En skillnad finns dock - man kan inte skylla på spelledaren om det är plastbitarnas fel." -Krille
(Svarar på båda)
Jo, det finns en skillnad, men det är svårare att märka det. Som jag skrev innan. Det är bara för SL att sätta en svårighetsgrad som är näst intill omöjlig.
Bluffar man kan SL bara höja svårighetsgraden (sänka FV i DoD). Är det strid kan SL sätta skyhöga värden på motståndarna.

/[color:448800]Han</font color=448800> som tyvärr själv har gjort det för svårt för spelarna ett antal ggr

Örnie_UBBT

Swordsman
Re: Vidare..

Trivialt påpekande:
Det förekommer förmodligen stolta spelare i precis lika stor utsträckning som det förekommer stolta spelledare. En del _spelare_ skulle också må bättre av lite ödmjukhet och förmåga att sätta sina egna preferenser åt sidan när spelledaren faktiskt vet bättre...

Vem som ska ”svälja stoltheten” beror ju alltid på vem som beskriver situationen. En spelare kanske blir frustrerad och sur för att spelledaren blockerar hans smarta, smidiga och dramatiska lösning - fast det kanske inte behöver ha att göra med att spelledaren inte tillåter någon annan tolkning än sin egen, det kan ju precis lika gärna ha att göra med att lösningen inte är så smart, smidig och dramatisk som spelaren tror...

mvh
Örnie

MrG

Swashbuckler
Hjärtligt välkomna!

Nån hänvisade till denna gamla tråd och efter skummat den hittade jag en sak jag bara måste kommentera (förhoppningsvis utan att dra igång resten av diskutionen)

Så, antag att du sitter på konvent som spelledare, med mig, Marco och ett par fanatiska regelspelare till. Vi sätter oss ner vid spelbordet, spänner ögonen i dig och fräser "roa oss!" Vad gör du? Hur ska du få oss att ha kul?
För det första hjärtligt välkomna att göra det nån gång :gremwink:!

Jag skulle hugga Niklas, slänga ut en miljö, låta er hyfsat fritt berätta vad Ni spelar och så köra fritt med mycket samberättande från er och till och från rulla en d20 (enda kruxet är att jag och Niklas brukar tolka resultatet olika). Tror jag gärna skulle göra något episkt/äventyrligt...

Alternativt fega och köra tronkrig i Amber, eller en sväng Münchhaussen, eller nått annat lätt systemigt.
... eller ha en lång diskution om hur att bygga lightsystem.

Quadrante

Grisbonde
Skillnaden mellan rollspel och friform är som förhållandet mellan mjölk och laktuos, går man på affärn och köper mjölk får man förmodligen något av bägge.
Men det krävs ett aktivt val om man bara vill ha det ena.