Nu diskuteras mest begreppen trad kontra indie, och jag ser en stor poäng med att kategorisera "det gamla vanliga, hederliga" för sig och att dela in "det andra" i en egen kategori. Varför? Jo, för att i stort sett alla (mindre raljerande: många) förutsätter att det är det här man pratar om när man frågar om någonting:
1. En spelledare
2. Spelaren har i uppgift att kontrollera sin rollperson och vinna äventyret/intrigen, men samtidigt rollspela sin karaktär
3. Låta SL beskriva världen och allt runtomkring rollpersonerna, men aldrig rollpersonerna
4. FatE - Inget måste, men ändock vanligast - Beskriv vad du försöker göra, och slå sedan en tärning/dra ett kort/gör x armhävningar för att se om du lyckas
5. Spelledaren kan säga "Nej, det går inte" (på ett eller annat sätt).
Om jag inte explicit skriver att det inte är så här jag spelar kommer majoriteten av befolkningen på rollspel.nu förutsätta att det är så här jag spelar. En omdiskutabelt etablerad term som då kan användas för mina punkter är Trad. Andra termer jag kan använda är Story Now/indie, men de säger egentligen inte supermycket mer än att "jag spelar inte Trad". Trad används för att beskriva hur jag inte spelar. Det är ju rätt kajko egentligen, men det behövs för annars tror merparten att det är just de här punkterna som jag pratar om. Jag kan skriva hur jag spelar istället, men det är något som "trad-spelare" inte behöver göra, och det är tidsödande att behöva gå in på det i en diskussion om t ex Magiregler.
Jag kan bli lite grinig på att det just förutsätts att man går med på de här punkterna bara för att man pratar rollspel. Jag tycker på intet vis att de här punkterna är dåliga, det är bara annorlunda ifrån hur jag (oftast) vill spela. Det är liksom Rollspel = Trad, Indie = Indie, och jag vill kunna använda begreppet Rollspel på samma sätt som "tradspelarna".
Om trad känns som en negativ term för att beskriva vanliga, hederliga rollspel utifrån de här punkterna kanske det är för att du tycker att begreppet Rollspel räcker, men bevisligen räcker det inte eftersom flera andra spelar rollspel på andra sätt. Vill du inte kalla det trad, fine! Kalla det då något annat så att jag förstår vad som menas. Men begreppet Rollspel får gärna vara samlingsnamnet för mig, inte som det gärna blir utan de här begreppen, er del av hobbyn.