Nu var det förstås sent när jag skrev min post, så jag kan ha fel. Men jag tror att mitt inlägg utgick från:
a) min syn på trad/indie/friform (alltså den ursprungliga fråga 2, som jag tog mig friheten att besvara)
b) den inledande texten i din post där du skrev "Det som jag tycker är spännande är att det som återkommer starkast i den här tråden är deltagarnas roller, inte agenda eller regler, utan vem man är när man sätter sig ner och spelar rollspel."
Jag påstår
INTE att du tycker så. Jag tror inte heller att jag någonstans i min post skriver att du skulle tycka så. Jag tror heller inte att jag i min post påstår att du (eller någon annan utpekad person) skulle ha varken den ena eller den andra åsikten. Jag påstår bara att min förståelse av kategorierna inte utgår från den trend, som du beskriver.
Om jag i min tidigare post påstår att du (eller någon annan, förutom mig själv) hävdar antingen det ena eller det andra ber jag om ursäkt.
Jag vill alltså inte kategorisera spel, mitt förslag är att vi slutar med det, vad jag vill förstå är varför vi gör det. Det "trad" som det talas om på detta forum ter sig för mig som något som händer i spel, inte en bok.
Vi kan gärna sluta kategorisera spel. Men även utan kategoriseringar anser jag att "spelandet" och "boken" hänger ihop.
Herregud, hur djupt sitter reflexen att kategorisera spel på detta forum, om bägge de första svaren utgår från att det är det jag vill göra, trots vad som faktiskt står i inlägget?
Det som faktiskt står i inlägget är (bland annat) "Kanske vad vi borde säga är "Jag gillar att spela med traditionell SL-roll" istället för "Jag gillar tradspel"?
Detta kan visserligen vara ett sätt att inte kategorisera spel(som i produkten spel). Men det blir fortfarande en kategorisering. Problemet är att vissa (många) rollspelsprodukter skriver "såhär ska du använda denna bok". Alltså flyter produkten spel och handlingen spel ihop. Åtminstone ibland.
Angående kategoriseringssuget vet jag tyvärr inte hur djupt denna reflex sitter. Jag ville föra fram en de-essensialistisk åsikt.
Jag ber om ursäkt att den var illa formulerad.