APM
Bläckfisk
- Joined
- 9 Jul 2015
- Messages
- 482
Hej!
Jag tycker det är svårt att försöka skapa varierade rollpersoner – både som spelledare och när man spelar mycket indiespel där man gör nya karaktärer typ varje spelpass. Många spel har ju verktyg för att slumpmässigt skapa rollpersoner, men jag tycker mest det är ganska ytliga aspekter som utseende och bakgrund i form av yrken och så. Jag gillar character arc-komponenterna som K M Weiland pratar om (Ghost, Lie, Want och Need). De tycker jag ger rätt djupa och intressanta karaktärer. Men problemet är att man ofta själv lämnas att komma på allt det där själv i rollspel.
Personen ska t ex ha en traumatisk upplevelse bakom sig, okej... Kanske... en misshandel? en svår separation? hen har blivit bedragen? hen har sett något övernaturligt? osv... Och sen ska man komma på detaljerna kring det man till slut väljer också. Det är en rätt svår grej att bara hitta på om man inte har någon inspiration att gå på. Och särskilt när man gör det för typ 20e gången och vill komma på något nytt.
Jag har själv försökt leka med det här lite i min speldesign men det har ofta slutat med att det överlåts helt till spelarna att hitta på (som i Fall t ex). En idé som jag har försökt få snurr på var att göra som en Tarot-läsning av rollpersonen för att på så vis slumpa fram vem hen är, men ändå överlåta till spelaren att pussla ihop den inputen till en färdig karaktär. Här finns ett utkast för den som är intresserad. Den är lite klumpig att göra under ett spelmöte för man behöver i så fall varsin kortlek (jag bytte ut Major Arcana till vanliga spelkort för att göra den mer lättillgänglig). Jag tycker den funkar rätt bra i syfte att tvinga sig att tänka annorlunda, men den är som sagt lite tidsödande. Kan ju funka till spel där man lägger ett spelmöte på att skapa karaktärer dock, eller om man som spelledare sitter och förbereder NPCer mellan spelmöten. Har ni åsikter eller synpunkter får ni gärna yttra dem här i tråden också.
Men min huvudsakliga fråga är: Vet ni några spel eller verktyg som gör det här bra? Eller har ni kanske någon metod som ni använder som spelledare för att komma på icke-stereotypa NPCer som är intressanta?
Jag vet att kwarnberg har tänkt en hel del kring detta i Skrômt, men även där ges man inga direkta verktyg som hjälper en att komma på intressanta – och framförallt varierade – identiteter.
Så ja, hit me with your best tools!
Jag tycker det är svårt att försöka skapa varierade rollpersoner – både som spelledare och när man spelar mycket indiespel där man gör nya karaktärer typ varje spelpass. Många spel har ju verktyg för att slumpmässigt skapa rollpersoner, men jag tycker mest det är ganska ytliga aspekter som utseende och bakgrund i form av yrken och så. Jag gillar character arc-komponenterna som K M Weiland pratar om (Ghost, Lie, Want och Need). De tycker jag ger rätt djupa och intressanta karaktärer. Men problemet är att man ofta själv lämnas att komma på allt det där själv i rollspel.
Personen ska t ex ha en traumatisk upplevelse bakom sig, okej... Kanske... en misshandel? en svår separation? hen har blivit bedragen? hen har sett något övernaturligt? osv... Och sen ska man komma på detaljerna kring det man till slut väljer också. Det är en rätt svår grej att bara hitta på om man inte har någon inspiration att gå på. Och särskilt när man gör det för typ 20e gången och vill komma på något nytt.
Jag har själv försökt leka med det här lite i min speldesign men det har ofta slutat med att det överlåts helt till spelarna att hitta på (som i Fall t ex). En idé som jag har försökt få snurr på var att göra som en Tarot-läsning av rollpersonen för att på så vis slumpa fram vem hen är, men ändå överlåta till spelaren att pussla ihop den inputen till en färdig karaktär. Här finns ett utkast för den som är intresserad. Den är lite klumpig att göra under ett spelmöte för man behöver i så fall varsin kortlek (jag bytte ut Major Arcana till vanliga spelkort för att göra den mer lättillgänglig). Jag tycker den funkar rätt bra i syfte att tvinga sig att tänka annorlunda, men den är som sagt lite tidsödande. Kan ju funka till spel där man lägger ett spelmöte på att skapa karaktärer dock, eller om man som spelledare sitter och förbereder NPCer mellan spelmöten. Har ni åsikter eller synpunkter får ni gärna yttra dem här i tråden också.
Men min huvudsakliga fråga är: Vet ni några spel eller verktyg som gör det här bra? Eller har ni kanske någon metod som ni använder som spelledare för att komma på icke-stereotypa NPCer som är intressanta?
Jag vet att kwarnberg har tänkt en hel del kring detta i Skrômt, men även där ges man inga direkta verktyg som hjälper en att komma på intressanta – och framförallt varierade – identiteter.
Så ja, hit me with your best tools!