Nekromanti Vad använder ni?

Rickard

Urverk speldesign
91:ans upplaga (DoD4) har ju en mängd olika moduler och själv har jag alltid varit kritisk till hur ofärdiga vissa element i modulerna är.. Det skulle väl vara "Krigarens..." som jag anser vara mest "färdig" av dem alla.. Vad i modulerna använder ni såpass regelbundet att ni bestämt er för att utöka det och vad tänkte ni direkt "Det här kommer jag aldrig att använda" när ni läste modulen och varför tänkte ni så?

För min tänkte jag mest svara utifrån EDD/DoD4, men Chronopiabor och pseudoDoD6vikingar kan ju går in och svara också.. Kan vara intressant att få se vad som rekommenderas från de andra versionerna..

Nytta av (utökat)

Vild magi
Minimagi
Stridskonsterna (ur Krigarens...)
Stadsintermezzo (tjänat som inspiration till fulla scenarior eller till delar av scenarior)
Skräcktabell
Snedtändningstabell
Särskilda förmågor
Magikerstavar
Hjälteförmågor

Heh, mycket till magi här.. :gremtongue:

Onytta av<dl><dt>Alla raser (från alla moduler)</dt><dd>Jag använder redan monsterböckerna..</dd>

<dt>Drakar (hela modulen faktiskt, förutom fjärilsdraken)</dt><dd>Allt i boken är så himla über så om jag för in någonting från boken känns det som om hela spelet blir obalanserat.. Fjärilsdraken (Kittys drake?) är dock söt.. Angående drakraserna, se punkten ovan..</dd>
<dt>Kaos Väktare (hela modulen)</dt><dd>Samma anledning som Drakar..</dd>
<dt>Hjältarnas Handbok (hela modulen)</dt><dd>Samma anledning som Drakar..</dd>
<dt>Benmagi (från Svartfolk)</dt><dd>Den är mest menlös.. Jag hade hellre sett en vettig shamanskola..</dd>
<dt>Stridsreglerna till havs (Kopparhavets kapare)</dt><dd>Alltför tunggrodda för att användas..</dd>
<dt>Alkemireglerna (alla versioner)</dt><dd>Jag haatar långa listor utan någon inspirationsmöjlighet..</dd>
<dt>Magiska cirklar (Magikerns...)</dt><dd>Jag kör med de gamla magiskolorna och där finns symbolism.. Dessutom så är cirklarna bara till för demonologi, vilket jag har rätt stora svårigheter att få in användningsområden för..</dd>
<dt>Magiska pergament (Magikerns...)</dt><dd>Mest menlösa saker för min del..</dd>
<dt>Handlingsystemet (Krigarens...)</dt><dd>Att välja mellan ett detaljerat system som inte funkar och ett mindre detaljerat system som inte funkar så väljer jag det senare.. :gremsmile:</dd>
<dt>Smärtpoängsssystemet</dt><dd>En onödig detalj som bara tar tid.. Jag har faktiskt spelat en kampanj med smärtpoängsreglerna..</dd></dl>/Han som har sitt utökade material på sin hemsida (och om ni får en pop-up-fönster om ni besöker sidan så borde ni ta en sväng förbi denna sida)

cogitare

Swashbuckler
Jag tycker generellt att modulerna till DoD91 sög rätt duktigt. Det fanns en del undantag såsom Svartfolk och Tjuvar och lönnmördare. Annars var det bara en inflation i maffiga prylar, häftiga förmågor osv. Som för min del inte ger spelet någon ytterligare dimension om man inte är lagd åt det mer munchkinaktiga hållet då mycket innehåll säkert var kanonbra.

Vad har jag använt och gillat?

Svartfolk(mer eller mindre hela modulen)
Tjuvar och lönnmördare(mer eller mindre hela boken, gillar organisationerna då sånt brukar tilltala mig och kunna leda till intressanta historier)
Kaos Väktare(lite blandat)
Drakar(lite blandat även om jag ifrågasättar om det verkligen måste finnas 24 olika draksorter i en värld?)

Sånt som direkt fick mig att kräkas(nästan i varje fall :gremsmile: )
Alver(jag menar kom igen Alviska papper och penna som gör att man blir bättre på att skriva? Eller att allt mer eller mindre bara är bättre än alla andra motsvarigheter och då tänker jag på allt från yrken till prylar)
Drakar(återupplivningen, fy och usch! Bort med det)
Magi(åter igen så blev det lite för maxat men jag gillade Lärling och sen är ju Minimagi en fiffig uppfinning)
Hjältarnas handbok(hara bara en kommentar *kräkas*)
Krigarnas handbok(och då främst stridskonster som kunde få vilken strid som helst att balla ur och smärtpoäng)

Det var ett tag sedan jag SL:ade både DoD-91 och Chronopia. Men jag kan säga att om jag jämför modulerna som givits ut till de båda spelen så tycker jag att Chronopia-modulerna är bra mer balanserade(även om det självklart även i dem finns inslag av förmågor, varelser och liknande som bara är bättre och tuffare än vad som finns i t.ex. grundboken) än vad som gavs ut till DoD-91 där det mesta kretsade kring att boffa upp de raser/varelser/yrkestyper som beskrevs istället för att ge lite flärd och spelförhöjande information omkring dito.

C.

Johan K

Gammal & dryg
För min del så skulle jag absolut vilja använda Grymkäfts fällor-modul.. Dock är det ju ett litet proble, jag har den inte. Dock så skulle jag absolut använda den ifall jag hadde den i mn ägo.
Sedan så får jag ju svara lite på vad jag använder till DoD6..
Den bok som jag har haft mest nytta av är Jorges Bestarium, den boken är ruggit bra att ha tillhands när man lirar.
Sedan så kommer jag att få använfning av magioboken till DoD6, den boken gav ju en ett antal mer upplägg till just magin ju. Gillar då speciellt de olkia formerna av magi som tas upp där..
Sedan har vi ju världsmodulerna som jag inte har använt jättemycket, men har fungerat mer som inspirationsgivare, rena faktaböcker om kultur & sådan. De böckerna har gettt en en lite mer djupare insikt än grundboken om just detta..

/ Johan K, som kanske kan räknas som en pseudoDoD6viking ?

Olle Linge

Snigel
Grymkäft

För min del så skulle jag absolut vilja använda Grymkäfts fällor-modul.. Dock är det ju ett litet proble, jag har den inte. Dock så skulle jag absolut använda den ifall jag hadde den i mn ägo.
Ett annat probelm är att du inte kan använda den så många gånger, eftersom nästan alla fällor slutar med döden. Det är hur man dör som är det intressanta, inte ifall man klarar det eller inte. Imho är det här supplementet nästan värdelöst att använda i ordentligt spel. Möjligen om man körde riktigt taktiskt grottröj att den skulle kunna användas, men samtidigt är det ingen konst att komma på klurigare och mer stimulerande (för spelarnas hjärnor, inte för spelledarens sadistiska inre) fällor själv. Nu hindrar inte allt det här boken att vara ganska underhållande ändå :gremsmirk: Jag fick tag på den för 20 kronor på en loppmarknad för nästan tio år sedan och det var den värd.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Grymkäft

Ett annat probelm är att du inte kan använda den så många gånger, eftersom nästan alla fällor slutar med döden.
Nä, iof.. Det har du ju rätt i.
Dock skulle jag vilja använda fällor just till att skapa en kännsla av att det är skitfarligt att traska omkring i t. ex ett hus eller liknande. Så jag tänkte just använda Grymkäfts Fällor till att få lite inspiration till att skada mina spelar lite lätt, så de får den där osäkerhetskännslan.. :gremgrin:

Jag fick tag på den för 20 kronor på en loppmarknad för nästan tio år sedan och det var den värd.
Bara att grattulera....
Man kanske skulle ta sig en titt på lite loppmarknader & sådant. man vet ju aldrig vad som kan dyka upp.

/ Johan K, som sitter & lyssnar lite på Bob Marly

morkbollen_UBBT

Warrior
ehh, va fan jag anvander ju allt:p

Jag vet att manga tillaggs bocker ar valdigt, ja...mysko eller bara obalanserade. Dock tycker jag att alla DoD bockerna ar bra bara man har lite kontroll over det hela.

halelr med om att krigarens ar kanske en av de mer kompletta bockerna, men om jag ska vara arlig sa ar det en jag har minst anvandning av. Varfor? Jo, for den ger mig bara en massa nya regler. Jag foredrar latt mysko regler fran kaos vaktare eller t.o.m uber drakar som faktiskt har nagra bra kapitell an ett daligt stridsystem(jag har ocksa kort en kampanj med smartpoang).

Du sa att du inte har ett bra anvandnings omrade for demoner, i den senaste kampanjen jag korde(det var den femte konfluxen) sa korde jag hart pa reglerna(mina regler) sa jag tankte att alla ska fa kora vad dom vill. En kille som alltid vill spela magiker korde en demolog.

Det fungerade bra(mina spelare kanske motsatter sig detta), dock blev han dodad av sina medspelare efter att han varit for oforsiktig med att frammana demoner och inte verkat sa angerfull...

Jag vet att det ar svart, men om demonerna kommer jaga efter dig sa snart dom ar fria sa ar det inte lika kul. Sen visst manga demoner ar uber feta i boken, men va fan det ar ju bara att skippa dom delarna. Den gav iaf mig bra inspiration nar det kom till att forklara for spelarna hur varlden hanger samman.

Fran magikerns hand bok anvander jag inget, kanske natt litet uppslag, men jag anser att magi boxen till expert(tror iaf det) ar tusen ganger battre.

Till rollspel anser jag att det som kommer vara anvandningsbart tar man med, resten lagger man pa hyllan tillsvidare.

Faktiskt nar vi anda kommit sa har langt i diskutionen sa far jag val saga att hela DoDs regelsystem ar inkomplett, men det ar det som far mig gang pa gang aterga till det. Det ar ett system som har stor potential om det hanteras ratt, man kan valja nagra regler och skapa en hel del nya. Systemet ar latt och har en valdigt bra kansla(som manga andra inte har).

och nu har jag pratat pa allt for lange....(

Ett annat probelm är att du inte kan använda den så många gånger, eftersom nästan alla fällor slutar med döden.
Detdär påminner mig om en liten episod i mitt tidiga liv som rollspelare. Vår grupp (jag var väl 16 på den tiden) skulle spela vårt absolut sista äventyr, eftersom vår SL skulle flytta flera mil bort (närmare bestämt 10). Han var vänlig nog att berätta att han hade använt Grymkäfts rejält i det sista äventyret, och naturligtvis hamnade vi mitt i en labyrint. Vi kom aldrig halvvägs genom hans äventyr, och jag hann gå igenom tre rollpersoner på det äventyret. Vanligtvis tillät han inte sånt, men "eftersom det var sista gången" så fick jag dö hela tre gånger på en kväll.

När jag tänker på det nu, så var det hela jävligt boffrigt, men sådant var spelet på den tiden. Det var enormt frusterande att aldrig komma igenom labyrinten.

/BD, minns

Black_Ocean

Veteran

Nu känner jag mig träffad. Men det var ett kul äventyr som SL då man för en gångs skull fick släppa lös alla sina dolda sadistiska tendenser :gremgrin:

Men ja, Grymgäft kan kännas lite onödig. Har bara använt mig av ett fåtal fällor från den boken, varav de flesta i en modifierad form.