Det handlar först och främst om informationsmängden som spelledaren måste besitta för att kunna hantera spelet någorlunda ledigt. Att improvisera modifikationer eller höfta regler vid behov är okej, men hur mycket måste spelledaren förstå för att kunna nyttja reglernas finesser och visionen i spelet?
Sedan handlar det om tiden det tar i anspråk att utföra systemets moment när man hanterar grundkärnan. Även om man kan stridsreglerna utantill så är systemet fortfarande "oenkelt" om man måste beta sig igenom många moment med svåra huvudräkningar och slag utan att man upplever sig åstadkomma något. Hur lång tid tar det att skapa en ny rollperson om en dött, till exempel?
Sedan handlar det om tiden och ansträngningen det tar i anspråk att hitta, förstå och använda särskilda regler som man inte har i huvudet. Ett bra register och kortfattade, strömlinjeformade specialregler som följer ett par få och lättförståeliga mallar ökar systemets enkelhet.
Sedan handlar det om den bokföring och administration som måste utföras i systemet. Hur många variablar måste man hålla reda på samtidigt? Går det att spelleda en strid mot en rivaliserande äventyrargrupp utan att bokföra skador, ammunition, specialpoäng, initiativ, osv på papper? Var går gränsen för att man måste börja göra anteckningar, och hur många sådana behöver man göra?
Sedan handlar det om de operationer som måste göras i regelmomenten. Är det tuffa räkneoperationer, är det tidskrävande och omständiga tabellundersökningar, är det många tärningsslag?
Slutligen så handlar det om hur god överskådligheten är för att man ska kunna göra goda val i systemet. Glömmer man ofta bort att använda resurser man skulle velat använda? Märker man att man valt dålig utrustning/uppsättning av egenskaper i jämförelse med alternativ man inte visste fanns? Ställs man ofta inför taktikval utan att riktigt kunna förutsäga vad man borde kunna uppnå med de olika alternativen? Det är bra om systemet är stimulerande och osjälvklart, men när man fattar dåliga beslut bara för att överskådligheten brister så är systemet bara "svårt" istället för att vara "utmanande".
Sidantalet är inte så viktigt. Gamla Sagan om Ringen var ett ganska litet rollspel, men jag fattade mig ändå aldrig på det.