Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Det där är en fundering jag har haft ett tag. Konventionell erfarenhet säger att det handlar om två saker, nämligen hur känd skaparen är och hur många konvent det sprids på. Har ni koll på några fler?
Jag skulle säga att ett indispel är ett spel utan ett förlag i ryggen.Möller said:Tänker du definiera indiespel närmare? Är Saga och/eller Supergänget indiespel?
Jag har en favorit-restaurang i Uppsala som jag talar väl om och rekommenderar till alla jag känner, trots det så är det inte det mest välbesökta stället i Uppsala (eller änns speciellt välbesökt).solvebring said:Massans betyg påverkar folk vilket gör att det folk pratar om är också det man ser och själv blir nyfiken att titta på.
Om man går tillbaka till det jag skrev först, att bara det utmärker sig nog, så tror jag nog att det är så. Med andra ord, vore den här restaurangen så bra att också hela din bekantskapskrets också snackade om den, recenserade den på nätet, länkade, tog med sig provsmaker av den när de åkte bort osv. så skulle den sannerligen få massor med uppmärksamhet.Tony.M.Meijer said:Jag har en favorit-restaurang i Uppsala som jag talar väl om och rekommenderar till alla jag känner, trots det så är det inte det mest välbesökta stället i Uppsala (eller änns speciellt välbesökt).solvebring said:Massans betyg påverkar folk vilket gör att det folk pratar om är också det man ser och själv blir nyfiken att titta på.
Min poäng med det är att något inte behöver laddas ner mycket bara för att folk pratar om det, om det inte är rätt folk som pratar om det. Jag är rätt människa när det kommer till datorer, då lyssnar min bekantskapskrets, men inte när det kommer till restauranger.
Ergo, vad övertyggar vissa, viktiga, rollspelsröster att sprida budskapet vidare?
Du skrev förövrigt känt, inte älskat eller dylikt. Med andra ord antog jag att det inte spelade någon roll hur mycket folk faktiskt spelade spelet, utan mer hur mycket uppmärksamhet det fick på hela brädet så att säga; att spelet hade ett rykte.Min poäng med det är att något inte behöver laddas ner mycket bara för att folk pratar om det, om det inte är rätt folk som pratar om det.
Att spelet är bra, vilket vill säga att spelet är roligt att spela. Att det är ett spel som håller massor med kvalitet ingame gör grejen. Det är i alla fall grejen för mig. Ett spel får vara hur snyggt det vill med vilket namn som helst på omslaget. Suger det så suger det, no matter. Fast det är så klart att varje liten bit spelar in. Är det ett bra spel enligt många med schysst layout, bra pris och ett känt namn så reagerar ju folk positivt.Ergo, vad övertyggar vissa, viktiga, rollspelsröster att sprida budskapet vidare?
Hur många exemplar Genesis köper?Tony.M.Meijer said:Vad avgör hur känt ett indie-rollspel blir?
Du menar: om det är snygga illustrationer och kvalitetstryck är det INTE ett indiespel?Möller said:Tänker du definiera indiespel närmare? Är Saga och/eller Supergänget indiespel?
Jag tror att spelets, som Fenix kallar det, intryck kan spela en viss roll. Snygga illustrationer, hög-kvalitativt tryck etc. Supergänget tror jag har det ovanliga formatet en del av sin spridning att tacka.
Det handlar uteslutande om hurvida creddiga indiepersoner snackar om spelet eller inte. I Sverige finns knappt några sådana personer dessutom.Tony.M.Meijer said:Det där är en fundering jag har haft ett tag. Konventionell erfarenhet säger att det handlar om två saker, nämligen hur känd skaparen är och hur många konvent det sprids på. Har ni koll på några fler?
Det tror jag inte på.Möller said:Snygga illustrationer, hög-kvalitativt tryck etc.
Ehh ... Två kända indiespel är ingen trend. Det jag säker är att intrycket kan hjälpa ett indiespel att bli känt, inte att ett bra intryck är nödvändigt.anth said:Både Solar System och Apocalypse World står i min bokhylla och inget av dem skulle ens ställa upp i en skönhetstävling - men kända är de.
Om jag får vara så otrevlig så missar EB proffsstämpeln i min bok. Det är bättre än något jag har gjort, men det faller kort om du jämför med exempelvis Noir.Möller said:Evolutionens Barn och Null State är andra exempel. Krank körde ganska mycket promotion här på forumet där han visade upp de snygga illustrationerna han kom att använda i spelet.
Lägg till:Magnus Edlund said:Jag gissar att det beror på flera faktorer:
* Hur aktiv spelskaparen redan är i communityt.
* Att spelet nämns i rätt forum och på rätt bloggar.
* Att skapandet av spelet sker hyggligt öppet, med en massa förhandstittar, diskussioner om regeltänk etc. Antingen på spelskaparens egen blogg, eller på forum.
* Hur pass "coola" artiklar som skrivs om spelet innan släpp (typ actual play och liknande).
* Att spelet faktiskt är bra och snyggt eller erbjuder något nytt.
* TUR.
Så i praktiken så ska man ha get ut ett par tre rollspel redan?Arfert said:Lägg till:Magnus Edlund said:
* Skaparen ska ha cred i rätt grupper redan.