Jag tycker snarare att det historiska är en stor del av charmen. Att Lovecrafts en gång toppmoderna sci fi har blivit gammal ger nu settingen en helt unik touch. Det tror jag att många gillar. För mig är det mer än halva poängen.Allt det historiska materialet i CoC är kass. Stryk alltihop! Call of Cthulhu ska utspela sig i nutid. Lovecraft var en sci-fi författare som skrev om saker som var toppmoderna när han skrev, äventyren borde göra samma.
Riktigt intressant inlägg! Jag hade helt missat avhandlingen du nämner, så den ska jag definitivt kolla upp. Är sedan tidigare intresserad av just svensk polishistoria och äldre mordutredningar. (En av mina förfäder var fjärdingsman i 1800-talets Vimmerby. Ironiskt nog blev en av hans söner en av landets mest omskrivna och eftersökta lönnkrögare.)Kom nyligen en avhandling ang polisens (snåriga) historia i Sverige som ev kan vara intressant för de som vill gå den mer ultrarealistiska vägen gällande polisen (tex står om polisens roller i rural jämfört urban miljö etc, men står iofs också i exempelyrken i CoC). ( Polisfrågan i svensk politik : Reformer och institutionell förändring 1875-1965 (diva-portal.org) ). Finns även organisationsträd i den för perioderna som jag slängde in. Tror ej det är för alla, men vissa gillar försöka gå mot mer realism.
Sedan det du skriver Oscar är något jag också är intresserad av, tex vilka "typiska" svenska källor finns det till mystik etc. och den utmaning jag stött på när jag klurat på detta tror jag är anledningen till varför settingen är ca 1920 USA, där jag tror anledningen är Lovecrafts berättelser. Han har skapat en fiktiv onaturlig sammanhängande ny verklighet i USA vi kan ha som bas. För att göra motsvarande skulle vi väva in onaturliga händelser i vår historia under samma period och kalla dem sanningar (i rollspelet), och det är det vi gör bäst genom att själva skapa äventyr (eller att förlita oss på Eloso till det).
Inget stoppar såklart oss från att göra det, men pseudohistoria är svårt för det kräver en viss kunskap hos författaren. Bra exempel är ju nu tex Stunde Null som arbetas på, vilket om jag förstår rätt skapar tex några sådana möjliga "organisationer". Man kan ju även tex utgå från andra litterära verk som rör Sverige, och i "Necronomicon i Sverige" har bla "Count Magnus" och "The Dead Valley" vävts samman med en fiktiv historia om Necronomicon.
När jag själv efterfrågade exempel på dessa inför klurerier om ett "Svenskt Delta Green" lyftes exempelvis: häxprocesserna, spökraketerna, meteoriter, Frimurare, hus byggda i form av pentagram, götiska förbundet, men även tex Anders Fagers Svenska kulter. Frågan blir ju bara vad (om något) som man vill (och kan, tex juridiskt) göra officiellt i tex CoC.
För övrigt, intressanta funderingar i inläggen generellt!
View attachment 16827
Jag har lättare för att skapa äventyr med bra bakgrundsmaterial så som historia, ockulta skrifter och annat (som är tidsödande åtminstone för mig), än tvärtom (alltså hur man skapar äventyr men med bristfällig bakgrundstext). Tycker regelboken är riktigt bra, förutom att sidantalet med ibland väggar av text är en tröskel, återigen för mig.CoC Sverige innehåller en hel del material om mellankrigstidens Sverige. Alltså den sortens info som man enkelt kan hitta i historiska översiktsverk eller stadsmonografier. Eller på Wikipedia. Hur det går till när man gör Lovecraftianska utredningar i just Sverige får man inte veta så mycket om. Det hade i mina ögon verkligen motiverat en svensk version. Jag tycker alltså inte att det räcker att veta att det finns exempelvis bibliotek och kulter, utan vill veta mer om hur sådant funkar i just den svenska settingen. Att lista ut det bakvägen genom de utgivna äventyren räcker inte i mina ögon. Jag tycker att spelet i sig uttryckligen ska ge stöd för sådant. Visst kan jag själv hitta på mycket, men då undrar jag ju också vad jag ska ha den svenska versionen till.
Du tycker inte att det är viktigt vilken typ av bakgrundstext det handlar om? Jag har inget emot bakgrundstext, men det är väsentligt vad man får information om. I det här fallet vill jag veta mer om det ockulta (och även kulter) i mellankrigstidens Sverige. Och om polisen. Och kulter och hemliga sällskap. Och därtill hade jag också velat ha en drös riktigt användbara SLP:er. En Wikipedia-beskrivning av kvarteren i Malmö kan möjligen vara basalt användbar, men vad säger den om utredande av det ockulta? I princip ingenting. Texten hade lika gärna kunnat ingå i ett läromedel om Malmös historia.Jag har lättare för att skapa äventyr med bra bakgrundsmaterial så som historia, ockulta skrifter och annat (som är tidsödande åtminstone för mig), än tvärtom (alltså hur man skapar äventyr men med bristfällig bakgrundstext). Tycker regelboken är riktigt bra, förutom att sidantalet med ibland väggar av text är en tröskel, återigen för mig.
Lovecraft byggde ingen sammanhängande ny verklighet. Han försökte inte ens.Sedan det du skriver Oscar är något jag också är intresserad av, tex vilka "typiska" svenska källor finns det till mystik etc. och den utmaning jag stött på när jag klurat på detta tror jag är anledningen till varför settingen är ca 1920 USA, där jag tror anledningen är Lovecrafts berättelser. Han har skapat en fiktiv onaturlig sammanhängande ny verklighet i USA vi kan ha som bas. För att göra motsvarande skulle vi väva in onaturliga händelser i vår historia under samma period och kalla dem sanningar (i rollspelet), och det är det vi gör bäst genom att själva skapa äventyr (eller att förlita oss på Eloso till det).
Men Lovecraft skrev skönlitteratur. Han behövde därför inte erbjuda andra en sammanhållen och överskådlig värld, utan kunde utgå ifrån saker han hittade på längs vägen. Håller dock med om att hans berättelser kan flyttas till andra miljöer än USA. Tror dock inte att någon har ifrågasatt det.Lovecraft byggde ingen sammanhängande ny verklighet. Han försökte inte ens.
Han återanvände en del namn och idéer, men det var i stort sett allt.
Han hittade på övernaturliga händelser och varelser vartefter de behövdes för berättelserna, och brydde sig inte så mycket om ifall de passade ihop med andra berättelser.
Merparten av Lovecrafts berättelser kan med rätt små ändringar flyttas till någon annan tid eller plats - de är inte särskilt hårt knutna till USA eller 20-talet.
Håller helt med om att det är ett misstag att försöka få allt att hänga ihop. Att försöka bygga en förståelig mytologi tillför inget och förstör mycket.Lovecraft byggde ingen sammanhängande ny verklighet. Han försökte inte ens.
Han återanvände en del namn och idéer, men det var i stort sett allt.
Han hittade på övernaturliga händelser och varelser vartefter de behövdes för berättelserna, och brydde sig inte så mycket om ifall de passade ihop med andra berättelser.
Merparten av Lovecrafts berättelser kan med rätt små ändringar flyttas till någon annan tid eller plats - de är inte särskilt hårt knutna till USA eller 20-talet.
Jag skulle snarare säga att det handlar om att ge möjligheter för utredningar av det ockulta i mellankrigstidens Sverige. Personer, platser, kulter, sällskap, ledtrådar och händelser. Det jag saknar är en verktygslåda med olika typer av förslag som passar den Lovecraftianska settingen. Hur saker och ting hänger ihop kan variera, även om det behöver vara hyfsat specifikt i varje enskild kampanj.Håller helt med om att det är ett misstag att försöka få allt att hänga ihop. Att försöka bygga en förståelig mytologi tillför inget och förstör mycket.
Jag menar att den historiska kontexten är superviktig för att förstå de teman han utforskar - en värld efter ett djupt upprivande världskrig, som ledde till radikala kulturella och sociala förändringar. Ny kunskap som ställer alla konventionella föreställningar om världen på ända. Nya idébyggen som suddar ut gränserna mellan rasbiologi, politik, naturvetenskap, och esoteriska strömningar. Frö som sås till nya fruktansvärda krig och folkmord.Merparten av Lovecrafts berättelser kan med rätt små ändringar flyttas till någon annan tid eller plats - de är inte särskilt hårt knutna till USA eller 20-talet.
Aha! Jag letade böcker om polisens historia när jag för ett antal år sen filade på ett poliser-slåss-mot-demoner-på-70-talet-rollspel, men kunde tamejfan inte hitta ett dyft. Kul att det nu finns något!Kom nyligen en avhandling ang polisens (snåriga) historia i Sverige som ev kan vara intressant för de som vill gå den mer ultrarealistiska vägen gällande polisen (tex står om polisens roller i rural jämfört urban miljö etc, men står iofs också i exempelyrken i CoC). ( Polisfrågan i svensk politik : Reformer och institutionell förändring 1875-1965 (diva-portal.org) ). Finns även organisationsträd i den för perioderna som jag slängde in. Tror ej det är för alla, men vissa gillar försöka gå mot mer realism.
Sedan det du skriver Oscar är något jag också är intresserad av, tex vilka "typiska" svenska källor finns det till mystik etc. och den utmaning jag stött på när jag klurat på detta tror jag är anledningen till varför settingen är ca 1920 USA, där jag tror anledningen är Lovecrafts berättelser. Han har skapat en fiktiv onaturlig sammanhängande ny verklighet i USA vi kan ha som bas. För att göra motsvarande skulle vi väva in onaturliga händelser i vår historia under samma period och kalla dem sanningar (i rollspelet), och det är det vi gör bäst genom att själva skapa äventyr (eller att förlita oss på Eloso till det).
Inget stoppar såklart oss från att göra det, men pseudohistoria är svårt för det kräver en viss kunskap hos författaren. Bra exempel är ju nu tex Stunde Null som arbetas på, vilket om jag förstår rätt skapar tex några sådana möjliga "organisationer". Man kan ju även tex utgå från andra litterära verk som rör Sverige, och i "Necronomicon i Sverige" har bla "Count Magnus" och "The Dead Valley" vävts samman med en fiktiv historia om Necronomicon.
När jag själv efterfrågade exempel på dessa inför klurerier om ett "Svenskt Delta Green" lyftes exempelvis: häxprocesserna, spökraketerna, meteoriter, Frimurare, hus byggda i form av pentagram, götiska förbundet, men även tex Anders Fagers Svenska kulter. Frågan blir ju bara vad (om något) som man vill (och kan, tex juridiskt) göra officiellt i tex CoC.
För övrigt, intressanta funderingar i inläggen generellt!
View attachment 16827
Det finns en del av Björn Furuhagen och Stefan Nyzell (som spelade Rogue i min senaste DnD5-kampanj), deras viktigaste verk finns i litteraturlista i avhandlingen som @verec berättar om. Jenny Langkjaer har skrivit om övervakningen av socialister och utlänningar runt 1900. Mer info borde finnas i boken Hur riket styrdes. Det finns också en fet gammal bok om Överståthållarämbetet i Stockholm, som har mycket om polisen och dess föregångare där fram till 30-talet.Aha! Jag letade böcker om polisens historia när jag för ett antal år sen filade på ett poliser-slåss-mot-demoner-på-70-talet-rollspel, men kunde tamejfan inte hitta ett dyft. Kul att det nu finns något!
Förstod inte först vad du menade men nu så. Jag håller verkligen med. Som ett "deckar spel" så är ju det minst 50 % av spelet. Super viktig infoMen problemet är ju inte att det som du just nämnde finns med, utan att grundspelet inte i tillräckligt hög grad stödjer Lovecraftianskt utredande i just mellankrigstidens Sverige. Hur söker man information där? Hur arbetar den svenska polisen vid den här tiden? Hur ser den undre världen ut? Vilka styr där? Hur ser marknaden för ockulta skrifter ut i exempelvis Stockholm? Vilken typ av personer kan tänkas ingå i en svensk kult? Vad vill de? Vilka kan ha makten i det ockulta Sverige? Hur fungerar den akademiska världen i Lund och Uppsala? Vilka personer (namngivna eller typer) kan tänkas bidra med ledtrådar i en utredning? Vem eller vilka skulle kunna anlita utredare? Ingen av dessa frågor blir riktigt besvarade i spelet. Det tycker jag är en högst påtaglig brist.