Nekromanti Vad bör man tänka på när man börjar spelleda i Eon

Foggmock

Myrmidon
Re: Farliga strider

Att vara snäll i början är fel väg att gå - slakta hellre ett par rollpersoner så att spelarna fattar. Låt de göra samma typ av rollperson igen och 'försöka igen'.

Jag hade problemet i Neotech (nästan identiska regelsystem) då spelarna fick för mycket hollywood-action och för lite grym rå realism och de började göra dumma saker. Då började jag ge dem riktiga konsekvenser som hade kunnat gett upphov till schyssta vidareutvecklingar om de inte tallat sig igen och blivit nerskjutna/fängslade.

Mitt problem är att vi inte spelar tillräckligt ofta, de hinner förtränga att Neotech/Eon har det dödligaste systemet när vi spelar, och att när jag spelleder är jag som mest nitisk med E - N - O-systemen. Deras Neotechkaraktärer har en lägre förväntad livslängd än en karaktär i CoC.

Börja lugnt med regler och bygg ut efterhand du känner dig säkrare, och lägg spelet på ER nivå. Tycker ni om att leva rövare och komma något sånär undan med det kan du ju ta let lugnt med bygarden eller adelsmän som skickar ut lynchmobbar. Beter de sig hopplöst.. häng dem, sänd dem på landsflykt alt. låt dem snacka sig ur situationen.

Lycka till!

nicole

Warrior
Re: Farliga strider

Håller med...Det är också lättare att döda karaktärer i början. Det kan ju ta emot att döda någon som en spelare lagt ner massor med tid och energi på...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Läkande med magi

Magi i Eon är jättebra för att läka skador, men det tar väldigt långt tid.
Man kan vanligtvis 1 läkande besvärjelser på en person per dag. Oftast behöver man kasta flera, och därför så tar det flera dagar innan den skadade är på benen igen.

Men magi gör verkligen att man börjar läka väldigt snabbt.

Litet räkneexempel:
Federick har 15 poäng "skada". Han läker 1 poäng "skada" naturligt varje dag. Federicks goda vän Jesana lägger sin helande besvärjelse på Federick. Den läker i snitt 7 poäng "skada", med denna kan hon endast kasta 1 gång per dag. Alltså så kommer Federick ha 7 poäng skada efter en dag och 0 poäng skada efter två dagar. Inte illa pinkat, eftersom det skulle tagit honom 15 dagar att läka ihop utan magi.

Så magi snabbar upp läkandet ämlans kvickt, men det tar oftast dagar innan någon är fullt helad. Inga CLW, CMW eller CCW alltså.

/Naug, spelar Jesana

Perenna

Swordsman
Strid & skador

Jag tänkte bara påpeka att skadesystemet kan vara lite tidskrävande, på samma sätt som resten av stridssystemet.

När det gäller stridssystemet, så är det bara att strunta i de flesta 'frivilliga regler', vilket folk redan påpekat.

När det gäller skadesystemet, så rekommenderar jag att strunta helt och hållet i skadetabellen då det gäller 'oviktiga dussinskurkar' och liknande. Blir skadeslaget högt, så är skurken nere. Det känns ganska onödigt att slå på skadetabellen för att se exakt vilka organ som skadas, om käken slås ur led (dvs den exakta mängden Trauma, Smärta och Blödningstakt).
Skadetabellen räcker gott åt rollpersoner och viktiga skurkar.

När vi ändå är inne på ämnet, så finns det en förenklad skadetabell i 'Monster & varelser', men jag måste erkänna att jag inte tycker att det är värt att skaffa modulen på grund av det. Dessutom tycker jag att det fungerar minst lika bra att göra som jag beskrev ovan.

Helmgast
Skymningshem

Eller köra Krilles förenklade variant i gratisspelet Skymningshem. Slå skada, skriv in den på vardera trauma, smärta och blodförlust. Addera halva skadeverkan på trauma vid hugg, smärta vid kross och blödningstakt vid stick. Obs! Detta ger till skillnad från M&V inte samma genoimsnittsresultat, men på ett ungefär.

Perenna

Swordsman
Re: Skymningshem

Eller köra Krilles förenklade variant i gratisspelet Skymningshem. Slå skada, skriv in den på vardera trauma, smärta och blodförlust. Addera halva skadeverkan på trauma vid hugg, smärta vid kross och blödningstakt vid stick. Obs! Detta ger till skillnad från M&V inte samma genoimsnittsresultat, men på ett ungefär.

Jo, det fungerar självklart fint det med :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt
En hel del bra tips har redan förekommit i det här inlägget. Det enda som jag har att tillägga är att det kan vara smart att antingen kopiera de sidor och tabeller som ofta förekommer eller markera sidorna de finns på med en pappersbit eller något liknande. Man kan också ge en pålitlig spelare i uppgift att kontrollera var olika skador träffar och vilken effekt det får för att snabba upp spelet ett aning.

nicole

Warrior
Det där är ett riktigt riktigt bra tips...Vi har kört en provstrid...Snacka om tabellonani i världsklass...

Helmgast
{VIKTIGT]Kom ihåg att köra så enkelt som det bara går i början. [/VIKTIGT!]

Först när ni greppat det kan ni gå in på multipla attacker, snabbhetsindex osv. Testa å se vilken detaljnivå som passar er vid olika tillfällen.

Gibbon

Veteran
Re: En varning

haha jag visste det!

att nån patetiskt liten moderatorgris skulle inkräkta på min åsiktsfrihet.

han svarar säkert "du får gärna ha åsikter men yttra dom någon annanstans".

bör tilläggas att i åsiktsfrihet tillkommer att jag får yttra mina åsikter precis varfan jag vill.

jag gav bara ett råd. vilket va skippa EON-skiten å kör med Hârnmaster istället. tydligen EON-relaterat och därför mycket passande på detta forum.

varsågod. nu kan du banna mej.

Phelan

Hero
Re: En varning

Eller så är du bara ute efter att provocera och när du inte får ett extremt aggressivt motsvar direkt så blir du själv direkt förolämpande. Jag har hört mycket gott om Harn men jag kan ju inte påstå att din kommentar på något sätt övertygar om varför man skulle vilja spela det... Var lite konstruktiv och beskriv vilka fördelar du ser med det före Eon istället - annars är det din bristande förmåga till kommunikation som är det största hotet mot din åsiktsfrihet, för ingen bryr sig om ett troll.

Mvh / Phelan

nicole

Warrior
Re: Strid & skador

Efter att ha kört en provstrid så förstår jag varför man skapar en förenklad skadetabell.

Jag kommer nog skaffa monster & varelser i vilket fall, eller rättare sagt "Monster i Mundana" som den nya kommer att heta. Det kan ju vara trevligt att veta lite om de varelser som strövar omkring i Mundana. Fram till dess kommer jag följa ditt råd benhårt.

nicole

Warrior
Det låter klokt, reglerna för strid *är* omständiga, samtidigt måste jag säga att det finns en inneboende logik i regelsystemet, så det är inte så mycket som man först skulle kunna tro.

Perenna

Swordsman

Jag kommer nog skaffa monster & varelser i vilket fall, eller rättare sagt "Monster i Mundana" som den nya kommer att heta. Det kan ju vara trevligt att veta lite om de varelser som strövar omkring i Mundana. Fram till dess kommer jag följa ditt råd benhårt.

'Monster i Mundana' lär vara en klart bättre modul. 'Monster & varelser' har fått en hel del kritik, som det kan ha varit omöjligt att bortse ifrån då man omarbetade boken...

nicole

Warrior

Okej, det är ju bra att veta. Funderade på att köpa monster och varelser i väntan på...Men då kanske det är bättre att bara vänta...

Gibbon

Veteran
får

mycket riktigt att det var en provokation. jag skulle kolla vad som krävdes för att få en varning eller vad som krävdes för att få tråden låst.

som syns så krävdes det tydligen bara att nämna ett annat rollspel som bättre än EON.

varför gjorde jag det?

jo vid ett par andra tillfällen så har andra rollspel kommit på tal i det här forumet och röster har höjts över hur mycket bättre dom va än EON. dom trådarna har omedelbart blivit låsta.

varför?

dom är ju helt tydligt EON-relaterade.

man måste få kritisera... fast det kanske moderatorerna på detta forum inte vill... det e ju "bad press".