Nekromanti Vad behöver en dvärgisk lärling....

Zippo

Veteran
Jag funderar på att skaffa mig en lärling. Då undrar jag om det är jag som köper utrustning åt honom eller om det är han själv som köper det?

God Jul :gremlaugh:, Spez av Ghor från Khazim-Renk-Ghor

PS: Jag har gjort klart statusen för yxan Farbror Uffe :gremlaugh: Det ända som saknas nu är att du får bestämma resten utav statusen eftersom du är SL

Belgarth

Swordsman
hänger inte riktigt med vad du menar med det senaste.

men lärlingen får oftast skaffa allt han behöver själv.
han jobbar hos sin mästare och i utbyte lär mästaren honom

Ymir

Liten kantbaron
Re: Lärlingsskap

Det han behöver för sitt yrkesutövande torde din rp tillhandahålla, eftersom din rp isåfall blir hans arbetsgivare. En del i ett lärlingsskap är ju i regel att man bjuds på kost, logi och yrkesundervisning i utbyte mot att man slavar för sin mästare med sysslor som städning, matlagning, etc. Övrigt krimskrams, nöjen och dylikt får lärlingen själv stå för, kanske, men i regel är hans inkomst ju tämligen begränsad. I regel blir väl en mästare förmyndare åt sina lärlingar, och ansvarar följaktligen för deras försörjning tills de är redo att själva tjäna sitt leverbröd. Ergo, i slutändan är det du själv som avgör hur mycket du vill bjuda dina lärlingar på och hur schysst du tänker vara mot dem.

Lite om hur ett olyckligt lärlingsskap i Consaber kan gå till skrev jag i följande inlägg: http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...p;o=&fpart=

- Ymir, har själv en lärling, Eleas, i sitt tortyrmästarkall

Jimmy_SL

Warrior
Det är du som står för utrustingen. Du bör ge honom det saker som hör till arbetet, samt mat och husrum. Han får sedan köpa egna kläder, och alla andra nöjen betalar lärlingen själv. Och han gör även tjänster i hemmet och för dig, lite som en tjänare...

Eleas

Hero
Re: Lärlingsskap

"Lite om hur ett olyckligt lärlingsskap i Consaber kan gå till skrev jag i följande inlägg:"

Mästerligt, mästare! I sanning gyllene ord värda att dyrka likt Er skinande gestalt!

"- Ymir, har själv en lärling, Eleas, i sitt tortyrmästarkall"

Vad? Mästare, har jag upphöjts från träldom?! w00t!

--
Björn
- torterande underdånig