Jag förstår inte riktigt vad det här handlar om, om jag ska vara ärlig. Jag skrev att jag tycker att genren vinner på en viss sorts resonemang - men att dessa bör abstraheras.CapnZapp;n187272 said:Nu faller du ju i fällan, Krank.
Med den definitionen av "hård scifi" har ni ju förlorat redan på förhand.
"Hård sci-fi" för mig innebär inte "måste syssla med tråkiga saker".
"Hård sci-fi" för mig innebär att man berättar en historia som inte lutar sig mot kryckor i form av dogfighting, ljussablar, Da Forss, etc.
Alltså: bara för att din sci-fi är hård innebär det inte att spelarna automatiskt blir helt okritiska vad gäller handlingen, persongalleriet, "the stakes", karaktärsutveckling och så vidare. Det innebär inte att alla plötsligt tycker det är okej att skippa allt det saftiga i en bra story för att istället lägga tiden på reservdelsfetishm och omloppsbaneporr.
Jag förstår inte riktigt vad det är för "fälla" jag faller i.
Jag hade inte tänkt ha någon rymdstrid alls, faktiskt. Men ja, OM jag hade haft med rymdstrid så hade jag skött det offscreen och inte som en egen aktivitet.CapnZapp;n187272 said:Om rymdstrid logiskt borde vara hopplöst odramatiskt och att alla beslut fattas av elektroniken - skippa rymdstrid som egen aktivitet. Det ska ju bara bli en rapport från centraldatorn "två oidentifierade ekon har bedömts farliga och har neutraliserats. Skeppet återkommer till angiven kurs om 17 sekunder." och istället då fokusera på sådant som mänskorna fortfarande förväntas göra: "okej, lägg om kursen, låt oss kolla vad det var för några".
Ja? Alltså, de dörrar du sparkar in här var väl redan rätt så vidöppna? Jag förstår inte riktigt vad det är du argumenterar emot om jag ska vara ärlig.CapnZapp;n187272 said:Om FTL känns mjukt och såpigt, basera historien i solsystemet eller ombord ett generationsskepp. Som The Expanse - minus den faktiska handlingen, då ;-)
Det är ju det jag pratat om hela tiden. Att abstrahera, att hitta sätt att ge spelarna känslan av att vara smarta rymdingenjörer utan att kräva att de faktiskt är det eller kräva att de utför faktisk matte eller så.CapnZapp;n187272 said:Om samtliga närvarande kring bordet är lika inne i genren, kan man ju måla upp beskrivningar. Och kanske t.o.m använda ytterst generaliserade färdighetsbeskrivningar: "Pilotfärdigheten låter mig slingshotta Jupiter, jag slår 23 så jag kommer klart innanför vektorn". Mer detaljerade beräkningar än så hålls på behörigt avstånd, om nu ni inte alla sitter redo med var sin grafräknare...
Den känslan verkar bero på att du tolkat mitt andra inlägg rätt annorlunda mot för hur jag menade det =)CapnZapp;n187272 said:Ditt första inlägg känns därför mycket mer relevant än detta ditt andra, Krank.