Nekromanti Vad behövs i ett Pulp äventyr?

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Jag skriver på ett äventyr till Hollow Earth och behöver element förslag.

Jag har just nu Dinosaurier, Nazister, Onda äventyrare, spioner, infödingar, conquistadorer, pontonflygplan, Galna vetenskapsmän, ett vilset film team, Bloody bay en pirat stad, en tysk kommunistnazist som lyssnar på jazz på en veranda i djungeln och en ryss.

Vad mer behövs?

solvebring

Superhero
Va é pulp för någe?

Folk snackar ständigt om pulp och jag försöker ständigt förstå innebörden. Det verkar dock finnas så mycket att lägga in i begreppet att man inte blir klok på det ens genom lite googlande. Jag menar, vi har alltifrån en papperstyp till en filmgenre liksom en typ av litteratur att lägga in i begreppet.

Kort sagt - kan någon en gång för alla gör klart för mig vad som pulp egentligen syftar på, i de sammanhang som förekommer här på forumet?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Va é pulp för någe?

solvebring said:
Folk snackar ständigt om pulp och jag försöker ständigt förstå innebörden. Det verkar dock finnas så mycket att lägga in i begreppet att man inte blir klok på det ens genom lite googlande. Jag menar, vi har alltifrån en papperstyp till en filmgenre liksom en typ av litteratur att lägga in i begreppet.

Kort sagt - kan någon en gång för alla gör klart för mig vad som pulp egentligen syftar på, i de sammanhang som förekommer här på forumet?
Filmerna härmar litteraturen som trycktes på pappret.

Pulpmagasinen innehöll diverse äventyrsberättelser, från western och boxning till Conan, skräck och det som senare kom att utvecklas till superhjältegenren.

Här torde det finnas lite mer intressant om saken.

Pulp i rollspelssammanhang brukar för det mesta innebära over the top-äventyr med weird science, apor och nazister.

Chryckan

Swordsman
Dr. Frankenstein said:
Jag skriver på ett äventyr till Hollow Earth och behöver element förslag.

Jag har just nu Dinosaurier, Nazister, Onda äventyrare, spioner, infödingar, conquistadorer, pontonflygplan, Galna vetenskapsmän, ett vilset film team, Bloody bay en pirat stad, en tysk kommunistnazist som lyssnar på jazz på en veranda i djungeln och en ryss.

Vad mer behövs?
Du behöver en hjälte "larger than life" och en diabolisk ärkeskurk.
Speciellt skurken är oerhört viktigt i pulp äventyr.

Chryckan

Swordsman
Re: Va é pulp för någe?

DeBracy said:
solvebring said:

Filmerna härmar litteraturen som trycktes på pappret.

Pulpmagasinen innehöll diverse äventyrsberättelser, från western och boxning till Conan, skräck och det som senare kom att utvecklas till superhjältegenren.

Här torde det finnas lite mer intressant om saken.

Pulp i rollspelssammanhang brukar för det mesta innebära over the top-äventyr med weird science, apor och nazister.
Glöm inte sci-fi. Bradbury, Asimov alla de stora klassiska författarna började skriva i pulp magasin som Amazing Stories och Weird Tales.

Major Boothroyd

Veteran
En hemlig bas gärna med en stor kyrkorgel. Den måste ha en dödsfälla som avrättningsplats.

Ärkeskurken måste ha ett spännande husdjur.

Cliffhangers. Typ spelarna sitter i ett brinnande, störtande flygplan medan de slåss med rabiessmittade babianer och SL säger "Och där bryter vi ikväll. Syns nästa vecka?"