Har alltid tyckt att om en karaktär har ca "50%" utav ett spels färdighets nivåer... så 50% is spel som använder T100'or... 10 i spel som använder T20'or... 10 i Eon I till III... 3T6 i Eon IV... etc... så är det en karaktär som kan försörja sig på den färdigheten utan att behöva slå för det.
Det vill säga att under perioder där karaktärer (spelar- så som spelledar-karaktärer, specielt SL-karaktärerna då) spenderar tid med att inte "spelas", där de spenderar sin tid med att försöka överleva och försörja sig själva utan någon mer input från spelare eller SL än att säga "detta är vad karaktären spenderade denna tidsperioden med att göra för att försörja sig själv".
Lite av anledningen till att jag tycker det är att jag tycker mig minnas att vissa rollspel säger att man igentligen bara ska slå tärningar när situationen är "allvarlig"... om man har tidspress på sig, eller vissa grejer i det man gör har svåra moment som man lätt kan misslyckas med, eller situationer som är direkt livshotande, etc. Och i och med det, att man igenligen bara ska slå tärningar vid specifika "situationer" för att se om lyckas med det eller ej... så finns det även situationer där man inte behöver slå slag alls, där det man gör är totalt rutin, med nästan ingen tidspress och allt vad det nu än är.
Jag menar... om man tänker på något som att sitta och äta... låt oss säga att man har 99% i färdighet på att använda bestik... och varje gång man stoppar gaffeln i munnen så måste man slå ett slag för att inte sticka sig med den. Och om vi antar att man har 5 potatisar med tillbehör... och vi säget att man delar varje potatis i 4 delar när man äter, vilket get 20 bitar, där vi stoppar en bit potatis med tillbehör i munnen per gång, och låt oss också lägga till 5 extra gånger på det för att vi rensar upp talriken efteråt. Så 25 gånger stoppar du en gaffel i munnen per måltid, och 50 gånger per dag (pga lunch och middag)... det betyder att varje person skulle misslyckas och sticka sig själv varannan dag med sin gaffel. Då låter det som att soppa skulle vara ett mycket säkrare val... XD
Och det blir minst lika absurt när man börjar lägga den logiken på det mesta en människa tar för sig genom en dag, specielt om man börjar titta på något mer "allvarligt" än våran förmåga att hantera bestik... sådant som att köra bil eller något.
Så... vad jag försöker förmedla här är att där finns saker som vi gör i vårat liv där vi inte igentligen behöver slå ett slag, åtminstone inte särskilt ofta i alla fall... kanske ett slag i månaden, eller ett om året, per vecka, eller något, beroende på svårigheten i det man gör. Det är endast när man sätter press på situationen där ett faktiskt slag måste för varje enskils handling vi gör... så... om vi tar äta mat exemplet från ovan, låt oss säga att personen är oerhört hungrig, och är också totalt sen till vad det nu än är de ska gå på, där de är tvugna att bara skyffla in maten så fort som möjligt för att hinna med bussen eller något... det är i en sådan situation där chansen är större att personen faktiskt råkar sticka sig själv med gaffeln, en situation där ett tärningsslag skulle eventuellt behövas.
För mig representerar en karaktärs färdighetsvärde inte deras förmåga när situationer är lugna, när man gör sitt dagliga bruk för att försörja sig, när allt går på nästan ren rutin... för mig representerar en karaktärs färdighetsvärdet deras förmåga att hantera vad de gör i stressiga situationer där utkomsten av handlingen kan ha stora konsekvenser. Man kan kanske kalla en karaktärs färdighetsvärde i en färdighet för deras "Stress färdighetsvärde", där det värdet representerar hur väl de kan göra den saken när det verkligen gäller, när stressen sätter sina spår pga en eller annan anledning.
Så... pga det så tycker jag att om en karaktär har ca "50%" i värde utav det spelets färdighetsnivåer... så är karaktären antagligen tillräckligt kompetent med det för att åtminstone försörja sig på det i vardagslivs situationer... men när personen sätts på ett verkligt prov, när personen måste prestera, or else, först då kryper deras bristande kunskaper/förmågor fram.
Visst, där finns ju vissa typer av färdigheter där att utöva den färdigheten nästan automatiskt innebär att man nästan alltid är i en allvarlig och stressig situation... som t.ex en soldat som har vapenfärdigheterna, en Formel 1 förare som tävlar, etc... men man måste ju dra gränsen någon stans i sådant här, så vissa saker kommer ju kanske hamna på en annan nivå i rollspel än vad de kanske borde vara på i verkliga livet. XD
Jaja... har babblat på för länge redan... /end XD