Nekromanti Vad blir nästa steg efter AW?

Mogger

Hipsteranka
Måns;n160009 said:
Ingen. OSR-nostalgin är hobbyns sista dödsryckningar :)
Rättelse. Jag tror att nya DoD kommer att skaka lite liv i hobbyn, men det kommer också vara sista gången det sker.

Krille

Super Moderator
RasmusL;n159999 said:
Så, rollspelssverige håller på att AW-ifieras, vad är nästa steg efter detta?
Precis samma som när Forge var ballt: tradspelen snor det bästa ur AW och tutar sedan på som vanligt.

Sen kommer någon på något nytt som alla går helt bananas kring, från vilket tradspelen snor det bästa, och så går karusellen runt.

RasmusL

Champion
Krille;n160150 said:
Precis samma som när Forge var ballt: tradspelen snor det bästa ur AW och tutar sedan på som vanligt.

Sen kommer någon på något nytt som alla går helt bananas kring, från vilket tradspelen snor det bästa, och så går karusellen runt.
Jag tänker mig att det är precis det som sker nu och funderar över nästa diskontinuitet! "Vad är det vi kommer att gå bananas kring!?", _det_ är frågan!

Arfert

Facit
AW har måhända varit stort de senaste åren (i synnerhet på ett visst svenskt rollspelsforum), men har det inte släppts ännu fler Fate-baserade spel?

RasmusL

Champion
Arfert;n160179 said:
AW har måhända varit stort de senaste åren (i synnerhet på ett visst svenskt rollspelsforum), men har det inte släppts ännu fler Fate-baserade spel?
Jag har jättedålig koll på Fate, har vi några svenska lir som hämtat mycket därifrån?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag skulle vilja att någon gjorde ett riktigt intressant taktiskt spel, där de moment som jag normalt tycker kan bli långtråkiga (framför allt strid) blev roliga eftersom man som spelare, och eventuellt även som spelledare, ställdes inför svåra val. Det skulle helt enkelt vara ett rollspel där spelmomenten tog över i vissa situationer.

Det här är något som knappt har utforskats, förutom av D&D4 (och där gjordes det på ett sätt som inte riktigt passade mig), men som skulle kunna bli något, i alla fall om fler tycker att det känns lika intressant som jag.

kloptok

Pensionerad astrolog
RasmusL;n160186 said:
Jag har jättedålig koll på Fate, har vi några svenska lir som hämtat mycket därifrån?
I Sverige verkar inte Fate så populärt men ute i världen skulle jag säga att det är större än PbtA-spelen. Fate har nått ut till tradspelare på ett sätt som inte PbtA-spelen gjort. Gällande svenska spel kommer jag att tänka på Svenska Kulter och Svavelvinter, som båda, tycker jag, har lite Fateinspirerad mekanik med delar som är väldigt lika Fates aspekter för att beskriva rollpersonerna.

erikt

Hero
RasmusL;n159999 said:
Så, rollspelssverige håller på att AW-ifieras, vad är nästa steg efter detta?
Rollspelssverige eller den lilla del av rollspelssverige som hänger på rollspel.nu?

(Själv har jag fortfarande aldrig spelat AW, och inte heller fått riktigt klart för mig vad som skall vara så bra med AW.)

RasmusL

Champion
erikt;n160195 said:
Rollspelssverige eller den lilla del av rollspelssverige som hänger på rollspel.nu?

(Själv har jag fortfarande aldrig spelat AW, och inte heller fått riktigt klart för mig vad som skall vara så bra med AW.)
Välj du, jag är mer intresserad av visionära framtidsutsikter än hårklyveri över terminologi.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tror inte så mycket efter som jag är sjukt dålig på att förutspå saker så här. Plus att jag är rätt oinsatt på det stora hela. Men jag hoppas i vart fall på att nästa stora grej kommer vara att jobba mer med miljöerna runt omkring rollpersonerna, och näst intill göra dessa till karaktärer i sin egen rätt.

Jag har fått intrycket av att fate har börjat med detta (eller i alla fall vissa fatespel) genom att ge även omgivningar aspekter. I vart fall var det vad jag gick i gång på och började fundera över efter att ha blädrat i någon fatebok.

Så om ett område har aspekten "Laglöst" så torde det vara lättare att hitta någon smugglare där, och detta borde gå att utveckla ännu mer tänker jag.

Mogger

Hipsteranka
erikt;n160195 said:
Mutant: År noll och Kult: Divinity Lost är två spel som har ett väldigt starkt släktskap med AW. Som redan sagts :)

Arfert

Facit
Svenskt Fate? Skulle också säga Svenska kulter och Svavelvinter. Men på engelska finns det som sagt hur mycket som helst.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Bland svenska grejer med Fate-inspireration bör Magneter och Mirakel nämnas. Det är väl det inhemska spel som tagit aspekt-biten längst.

Hur är det, har Ligan ändrat sig om Coriolis eller är det fortfarande ett Fate-derivat?

PAX

Jordisk Äventyrare
Beskriv kort Fate och AW för oss stackare som inte vet grunderna i systemen.

Zire

Swashbuckler
Visst är väl lite av grejen med AW att det formaliserar "meta-regler" på ett tydligare sätt än många andra spel? Det känns som att det har växt fram som ett svar på behoven att hjälpa spelledaren med att reglera makten över berättelsens utveckling, utan att spelledaren själv tar över berättelsen.

Jag skulle gissa/hoppas att nästa steg är system som hjälper till att hålla konsekvensen i berättelsen. Alltså som håller reda på bakgrunden på något enkelt och smidigt sätt för att se till att saker hålls konsekvent. Som hjälper till att svara på frågan hur världen reagerar på det rollpersonerna tar sig för.

NilsK

Ligist
DeBracy;n160213 said:
Bland svenska grejer med Fate-inspireration bör Magneter och Mirakel nämnas. Det är väl det inhemska spel som tagit aspekt-biten längst.

Hur är det, har Ligan ändrat sig om Coriolis eller är det fortfarande ett Fate-derivat?
Nope, vi ändrade oss efter speltest. Coriolis är numera byggt på M0-motorn och med andra ord ligger det närmare AW (om än ganska avlägset vid det här laget, det är väldigt mkt mer trad än vad PbtA-spel är).

RasmusL

Champion
PAX;n160220 said:
Beskriv kort Fate och AW för oss stackare som inte vet grunderna i systemen.
Väldigt kort om AW:

* Formaliserad spelledarroll. Du har en uppsättning verktyg för att konstruera och hålla reda på världen, sätta saker i rörelse och hålla reda på deras status/konsekvenser samt interagera med spelarkaraktärerna. "Jaha! En ska alltså göra _exakt_ som det står att en ska göra!" är en vanlig reaktion.

*Playbooks för rollspersonskapande. Onödigt att förklara då det är lättare att visa:

http://apocalypse-world.com/AWplaybooks1ed.pdf

*Inga tärningsslag med binära utfall. Alla slag ger mer input än bara "ja/nej" och varje gång tärningen slås så kommer något att hända. Spelarna slår alla slag, spelledaren får agera beroende på utfallet.

Vad jag upplever att Vincent Baker gör i AW är att samla ihop en massa best practices från tradspelande och fisktankmanagement och kokat ner detta till ett holistiskt ramverk som inte kräver att en "fyller i tomrummen" i samma utsträckning som andra tradlir..

Mogger

Hipsteranka
Egentligen borde man kanske istället prata om hur svenska mainstramspel (alltså de stora i färg som säljer mest, ni fattar) under senare år har indiefierats, genom att låna in drag från spel som Apocalypse World, The Shadow of Yesterday, FATE (kanske inte riktigt indie, men inte sällan blir det en mer indiefierad variant av FATE) o.s.v. Vi kan även börja ana att OSR kommer att ta ett kliv in bland de storam inte minst iom DoD, så rimligtvis är nästa stora grej OSR. För oss som har lite koll är det ju inte riktigt nästa stora grej, men det tar ju 5-10 år innan trender slår igenom. Så nästa grej, efter OSR? Shit, vi snackar ju 2025 då, typ. Jag har ingen aning. :)

Nya Neotech kanske? (inte enbart för att det tar låång tid, utan för att jag faktiskt tror att det kan vara lite nyskapande)

gustaf s

Warrior
I mina ögon är det tydligaste draget för nutidens Rollspelsvärld och Rollspelssverige nog crowdfunding. Snarare det än något specifikt spel, oavsett om vi ser AW's inflytande i första hand som en regelapproach eller en designapproach. (Och jag håller fö inte med om att vi ser någon egentlig AW-fiering av Rollspelssverige.)

Jag tänker mig, som en del redan varit inne på, att nästa grej för rollspel kommer vara förhållandet till teknik. I takt med att PbP eller Roll20/Google+/etc blir ett mer "normalt" sätt att spela kommer spel använda de förutsättningar som ges där. Min uppfattning är att onlinespelande fortfarande "härmar" bordsspelandet, men jag gissar att givet lite tid kommer den vi få se ett större fokus på användandet av teknik i och runt spel och att detta kommer driva utveckling. Det finns ju redan exempel på spel som är exklusiva för Google+ eller motsvarande (tappar namnet nu, men kanske petar in det här om jag kommer på det).

PAX

Jordisk Äventyrare
Måns;n160236 said:
Nya Neotech kanske? (inte enbart för att det tar låång tid, utan för att jag faktiskt tror att det kan vara lite nyskapande)
Vad tänker du på då?