Nekromanti Vad blir nästa steg efter AW?

Magnamund

Warrior
Måns;n160845 said:
Det håller varken jag eller AW med om.
För mig är spelsystemet mestadels ren mekanik. Färdigheter, grundegenskaper, sifferexercis. Sen om man använder slump i form av tärningskast, tabeller, spelkort, spelmarkörer el dylikt är helt irrelevant.

Magnamund

Warrior
Måns;n160847 said:
Min personliga åsikt är att system som bygger på att "SL är duktig" är hyfsat dassigt, ja. Jag ser gärna att ett spel hjälper till så mycket som möjligt.
Du är med andra ord ganska lat? ????

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej!

Som jag brukar säga, "stay on target, stay on target." Alltså, lämna OT och starta istället egna trådar om det. Läs det ursprungliga inlägget, och fundera på hur ditt nästa inlägg passar med det.

Och droppa alla "skämtsamma" förolämpningar ett tag nu, jag ser ju att folk tar illa vid sig, och det är inte bra.

Vänliga hälsningar

/Magnus

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Xyas;n160852 said:
Så jag hade hoppats på en trend där spelmotorer görs med ett liknande designtänk som AW, dvs designa för en genre, men gör det från grunden istället för att försöka hacka AW.
Det håller jag helt med om och det skulle jag definitivt vilja se. Vi har ju sett det till viss del i vissa neotradspel - i mina ögon är Gumshoe ett bra exempel även om jag inte gillar det systemet själv. AW är ju egentligen rätt traddigt i att man har en SL, spelare som har rollpersoner, och så vidare. AW känns för mig som ett sätt att låna in system matters-tänket till tradkontext för att fokusera på just eskalerande drama, som du säger. Gumshoe importerade system matters-tänket för att fokusera på CSI-brottslösar-struktur.

Jag skulle gärna se mer sånt. I andra genrer. Inte för att jag personligen är intresserad av alla genrer, men ju snabbare vi rollspelare inser att det är skillnad på genre och spelmiljö desto bättre... Man får t.ex. inte ett Narniaspel genom att skriva ihop Narniaspelvärlden till BRP. BRP är ett system som skapar ett visst fokus, en viss typ av berättelse. Det funkar okej om det man vill göra är att spela traditionella äventyrargrupper som gör lite av varje, och om man har en SL som antingen har tillgång till tonvis av bra färdigskrivna äventyr eller en oändlig fantasi. Annars inte.

Ram

Skev
Jag tror nästa stora grej är att vi får ett system som är helt sammanvävt med en setting och som förmår driva i settingen. Att systemet vet såpass mycket om världen eller är så hårt integrerat i den att den kan generera trovärdig input och output baserat på händelser i världen. Ett system som stödjer evolution utifrån en startpunkt. Att nästa grej till en sådan setting blir att skriva plugins till den världen.

Playbooks ++

Mogger

Hipsteranka
Magnamund;n160875 said:
Du är med andra ord ganska lat? ????
Oh ja! Och jag hoppas verkligen att nästa generations rollspel blir betydligt enklare att förstå och spela. Den mängden jobb jag lagt ner på mina kampanjer har visserligen varit givande men är även orsaken till att jag idag drar mig för att drapera mig i SL-capen. Det är helt enkelt en jävla massa jobb! Jag vet inte riktigt hur man skär ner på det. Visst kan jag improvisera hyfsat fritt med vissa spel som gör det enkelt för mig, och i kortare kampanjer, men om jag vill åt den där maffiga kampanjen så vet jag inte riktigt hur man ska göra.

Och det är också orsaken till att jag inte riktigt kan se att rollspel har en framtid. Det är helt enkelt så mycket mer effektivt att spela Skyrim eller nått istället. Eller bara gå på krogen.

Björn den gode

Swashbuckler
Jag tror att vi kommer se två tydliga trender i kommande svenska spel:

Den ena bygger på att folk inte har lika mycket tid längre men ändå vill spela kampanjer. Dessa kommer att tillgodses genom spel som designas för att spelas som en kombination av skype-träffar och 'mellanspel' där mycket av kampanjandet snarare sker på forumsliknande sajter, internet blir helt enkelt en intrigerad del av spelandet. Jag tänker att svavelvinters skuggspel och den där in-game siten som fanns till Hunter är tidiga tecken på den här trenden.

Vi kommer att få se ett fantasyspel där rollerna är högt uppsatta adelspersoner och mycket av spelandet sker via brev och truppförflyttande i en lagom avancerad simulator och som sen bryts upp med skypeträffar som ofta är bröllop där en huvudperson ofta dör. Vi kommer att se ett liknande upplägg för ett Cthulhu-spel och förstås ett cybermutant där mycket verkligen utspelar sig i 'cyberrymden'.

Den andra trenden kan tyckas gå emot den första, och det gör den. Det handlar om att handgester kommer bli det nya svarta. Det är helt enkelt en uppsättning regelmekaniker som gör spelen mycket smidigare och dessutom när de är bra implementerade kan bidra till stämningen. Tidiga exempel på den här trenden är Utpost där tärningar symboliskt skickas och tas emot och Svart av kval, vit av lust, där bestkommandot sker genom att tydlig peka med hela handen. Vissa mindre spel kommer ta det ett steg längre och göra det mer taktilt (hålla handen för att hjälpa någon med en handling osv) men de kommer aldrig att slå.