Conan
انتفاضة
Du skrev inget om att din räkneövning gick ut på enbart palestinska förslutster (varför gör den det förresten?) varför jag påvisade felaktigheten i det givna påståendet.Arfert;n98015 said:Det är skillnad på arabiska förluster och palestinska. I totalen räknas exempelvis egyptiska, syriska och jordanska reguljära trupper med. Flertalet med andra ord. De flesta källor säger ca 22000 döda palestinier sedan 1948. (...dödade av Israel, en massa palestinier har dödats av Jordanien och Libanon också. Förmodligen fler.)
Att israelerna är judar (och dessutom allierade med USA) har naturligvis ett nyhetsvärde. Hade israelerna exempelvis varit någon form av araber så hade ingen brytt sig ett skit. Eller om de hade allierat sig med Sovjet. Det kunde hänt, Sovjet var ett av de första länderna som erkände Israel och flörtade med den unga nationen. Då hade vänsterrörelsen på 70-talet hejat på israelerna och fördömt de aggressiva, reaktionära palestinierna och deras allierade, arabländerna.
Hade israelerna varit araber tror jag inte heller att någon brytt sig lika mycket. Att man bryr sig mer nu tror jag inte har att göra med att judarna är just judar (och kritikerna antisemiter såsom du försöker påskina) utan den zionistiska rörelsen i grunden är en eurpeisk rörelse och att Israel ockupation av Palestina delvis ses som en rest av ett kolonialt eurpeiskt arv. Att Israel har en så stark allians med USA förstärker säkert denna uppfattning.