Björn Wärmedal
Björning Wheel
Jag vet att det här varierar extremt med spel, spelvärld, stämning, genre och annat, men jag söker era åsikter.
Förutsättningarna:
Medeltidsfantasy, någonstans mellan high och low. Ett regelsystem som bygger på listor av besvärjelser alt. effekter som kan kombineras till besvärjelser (liknande Eon). (Har du en idé på ett system som är fritt improviserande á la Mage eller Ars Magica, men inte lämnar några lösa trådar som kan leda till långa diskussioner om vad som är möjligt och inte så beskriv gärna det i en annan tråd! Jag är intresserad av att läsa det.)
Vad borde en magiker kunna göra? Kasta eldbollar? Sväva? Teleportera sig/andra? Utrota arméer? Göra illusioner av hela städer? Reanimera lik? Hela skador?
Var gärna så uttömmande som möjligt och beskriv både vad du tycker att en magiker MÅSTE kunna, vad som vore roligt om den kunde och vad en magiker absolut INTE borde kunna. Ett annat alternativ är att du beskriver vad du tycker är viktigt att tänka på när man skapar ett system för magi.
Förutsättningarna:
Medeltidsfantasy, någonstans mellan high och low. Ett regelsystem som bygger på listor av besvärjelser alt. effekter som kan kombineras till besvärjelser (liknande Eon). (Har du en idé på ett system som är fritt improviserande á la Mage eller Ars Magica, men inte lämnar några lösa trådar som kan leda till långa diskussioner om vad som är möjligt och inte så beskriv gärna det i en annan tråd! Jag är intresserad av att läsa det.)
Vad borde en magiker kunna göra? Kasta eldbollar? Sväva? Teleportera sig/andra? Utrota arméer? Göra illusioner av hela städer? Reanimera lik? Hela skador?
Var gärna så uttömmande som möjligt och beskriv både vad du tycker att en magiker MÅSTE kunna, vad som vore roligt om den kunde och vad en magiker absolut INTE borde kunna. Ett annat alternativ är att du beskriver vad du tycker är viktigt att tänka på när man skapar ett system för magi.