Nekromanti Vad borde jag köpa för brädspel?

Foggmock

Myrmidon
Jag kanske inte har spelat lika många gånger som dem, men jag tycker spelet har varit tillräckligt dynamiskt så långt, främst på grund av osäkerhetsmomentet med Cylonerna. Det är definitivt inget spel man spelar varje spelkväll som Carcassone, men likväl ett kompetent brädspel med intressanta och utmanande val att göra, dessutom har man som enskild spelare stort eget ansvar trots att det är ett coop-spel, eftersom Cylonerna gärna ljuger och missleder.

Pilzefrau

hon/henne
Ett någorlunda oförutsägbart spel där man bygger en stad är Tigris & Eufrates. Man bygger utifrån typ åtta olika tempelrutor på brädet från början, men ganska snabbt byggs det ihop till ett par tre olika stora städer där man konkurrerar om olika saker. Helt okej spel de få gånger jag spelat det.

Rickard

Urverk speldesign
I Shadows over Camelot spelar man riddare som söker att finna ro i riket. Det är ett co-op-spel där en av riddarna kan visa sig vara en förrädare.

Ett annat co-op-spel är Fury of Dracula där 2 eller 4 spelare försöker hitta Dracula (spelledaren) i Europa. Lite för mycket lappande av regler för min smak, men annars ett spel som skapar engagerade spelare över hur man ska lägga upp alla gubbarnas förflyttningar.

Sedan har vi standardspelen som Carcassone, Settlers of Catan och Stoneage. Stoneage fascinerar mig för det är så många aspekter av spelet som samarbetar och gör att man måste planera sina drag. Det finns en del olika taktiker att ta till (vad man ska satsa på) och ingen är direkt överlägsen alla andra. Det är alltid spännande till slutet vem som ska vinna. Ett välbalanserat spel.

/Han som annars är lockad av det gamla spelet Intrigue där man försöker locka elever till skolor genom att muta och göra pakter med andra skolor - en sjukt enkel mekanik som skapar flera nivåer av tänkande