Nekromanti vad brukar ni ha för namn på era rp;s

Nikodemus

Veteran
Jag har ett litet men irreterande problem mina "spelkompisar" kan aldrig välja ett hyfsat namn, det tar dom typ 5 min att hitta på ett halv kast

men du Lord alland winn äret bra namn lol

Balderk

Swashbuckler
Det där sista förstod jag inte riktigt... Jaja, skit i det. här finns en sida med massor av ´nman till olika tidsepoker och länder. Detta är alltså inte till DoD, men det går nog att finna en hel del inspiration till namn här. Sedan att det tar lång tid spelar ju ingen roll, det ska det göra. Men annars så tycker jag att man ska låta spelarna heta vad de vill, vad man än tycker om saken (är själv spelare)... Men sedan om de belgarathh förgöraren eller nått annat fånigt kanske du ska ha ett snack med dem...

/Herr Balderk, har aldrig skrivit här förut

/Herr Balderk, har aldrig skrivit här förut
Hörrö du, Jonas, du kanske borde sluta med det? :gremwink:

Nä, skämt åsido, man borde nog låta rollpersonerna heta vad de vill inom rimliga gränser. Om det tar fem minuter att komma med ett namn kan man ju förstås hjälpa dem på traven (läs: bestämma att du héter fr.o.m. nu Madigor)...

Sedan kan man också censurera löjliga namn... men det är natuirligtvis upp till SL.

/Black Dwarf, som har köpt upp Jonas chans att lira DoD :gremwink:

Feuflux

omjonasson.se
Jag har ett litet men irreterande problem mina "spelkompisar" kan aldrig välja ett hyfsat namn, det tar dom typ 5 min att hitta på ett halv kast

5 minuter??? Ingenting ju, mina polare behöver en hel dag eller nåt (oki, inte helt sant..).

Att sno namn från en <a href="http://hem.passagen.se/nimin/ovrigt/namn.html">namnlista</a href> är ju inte alltför kreativt... jag brukar göra på ett annat sätt istället. Jag använder mig av ett <a href="http://www-lexikon.nada.kth.se/skolverket/sve-bos.shtml">svensk-bosniskt lexikon</a href> för att ge mig idéer till namn. (Det finns flera lexikon på den sidan, men bosniska funkar bäst. Kroatiska är iofs typ identiskt.)

T.ex. Min starwarskaraktär är en Cerean (de där med halvmeter panna du vet, sitter en i jedirådet). De har ett stort "huvud" som blir Glava på bosniska, jag modifierar det till Glavu (som låter coolare) och vips så har min karaktär ett förnamn.

Mer ex. En grym vattenmagiker i DoD, "vatten" blir Voda och vips så är även han döpt.

Osv osv.... funkar skitbra för mig! :gremsmile:
(kan kanske bli problem om nån i gruppen fattar bosniska.....)

Troberg

Sinister eater
Mer ex. En grym vattenmagiker i DoD, "vatten" blir Voda och vips så är även han döpt.
Och om han lär sig telpati också så blir det Vodaphone (och där rök den stämningen...)!

Johan K

Gammal & dryg
Humor & rim..

Föröker hitt på namn som har lite humor i sig & att de rimmar ltie...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
1. Sök reda på en namngenerator på nätet. Tex: http://spitfire.ausys.se/johan/names/default.htm

2. Generera några hundra namn.

3. Skriv ut.

4. Ta med listan till alla spelmöten.

5. När någon behöver ett namn så låt denne kika i listan och välja nått som passar om inspirationen tryter.

6. Upprepa steg 5 vid behov.

Rising

Vila i frid
Ändelsen -alf rular.

När jag var liten hade jag medspelare med sjukt dålig fantasi. De kom aldrig på ett endaste namn, eler så bara fuskade de till befintliga ("jag ska heta "Canan", barbaren!").

Jag kom på att ändelsen -alf var grym. Grotalf, Blaughalf, Simdalf, Heimdalf, Blotalf, Khordalf, Harngalf, osv. Allt låter hårt och bra (de var nöjda iaf). Alvkvinnor kan ha trestaviga namn som slutar på -el: Tuvindel, Calvarel, Lucindel, osv medan alvmän kan ha namn som slutar på -ion.

Ger man spelarna bara en bra ändelse så kommer de snabbt på ett bra namn.

Nu för tiden har jag som tur är lite mer fantasifulla spelare och vi har förstås frångått de här principerna för länge sedan, men det kanske kan vara ett bra tips för andra?

/Riz

Svarte Faraonen

ром и смерть
Mina namn brukar inte följa någon riktig regel, jag kommer mest på dem. Exempel har varit Kahyrn (kaotisk krigarpräst), Fjidikar Fjortonskägg (dvärgamagiker i DoD 6), Stenstjärna (alvisk krigare), Umbrian Calderso (Fafhrd, fast svart, typ) och Zykmunt Ashrat (diabolist).

Feuflux

omjonasson.se
Och om han lär sig telpati också så blir det Vodaphone (och där rök den stämningen...)!

Hörrödödö, nu ska vi inte vara sådana! :gremsmile:
Kanske tur att mina spelare inte är så "oseriösa" som du verkar vara.... eller.... det är de kanske.

Troberg

Sinister eater
Kanske tur att mina spelare inte är så "oseriösa" som du verkar vara
Jag brukar tillåta något ännu mer oortodoxt. Jag bruka tillåta att spelarna speler ett spelmöte eller så utan namn på karaktären. Karaktären har naturligtvis ett namn, men det är bara känt av de i spelvärlden, spelare och spelledare vet det inte. När man får lite känsla för karaktären är det lättare att hitta på ett namn.

Jag brukar förresten tillåta samma sak till viss del när det gäller karaktärsbeskrivning och bakgrundshistoria. Man spelar till sig en känsla för karaktären och fyller i luckorna efter hand.

Feuflux

omjonasson.se
Jag brukar tillåta något ännu mer oortodoxt. Jag bruka tillåta att spelarna speler ett spelmöte eller så utan namn på karaktären. Karaktären har naturligtvis ett namn, men det är bara känt av de i spelvärlden, spelare och spelledare vet det inte. När man får lite känsla för karaktären är det lättare att hitta på ett namn.

Jag brukar förresten tillåta samma sak till viss del när det gäller karaktärsbeskrivning och bakgrundshistoria. Man spelar till sig en känsla för karaktären och fyller i luckorna efter hand.

Har hänt en gång att en spelare spelade ett äventyr utan namn på sin person... men det var för att jag hade glömt bort att han inte döpt den än. :gremsmile: Han panik-kom-på ett namn till nästa speltillfälle har jag för mig, fullständigt omöjligt att uttala ordentligt blev det iaf....

Mina spelare (inte alla iofs) vill inte skriva bakgrundshistoria alls... så jävligt har jag det. :gremcrazy:

Troberg

Sinister eater
Mina spelare (inte alla iofs) vill inte skriva bakgrundshistoria alls... så jävligt har jag det.
Har du funderat på att prova att demonstrera att pennan är mäktigare än inget svärd med en välvässad blyertspenna? :gremgrin:

Balderk

Swashbuckler
vad nu? jag skrev ju såhär: Men annars så tycker jag att man ska låta spelarna heta vad de vill, vad man än tycker om saken (är själv spelare)...

Den där sidan var ju till för att spelarna själva skulle kunna ta en titt och komma på namn. Om de vill ha hjälp alltså. Jaghar själv använt sidan fast då till Vampire: DA, funkar kanske lite bättre till det. :gremwink:

/Black Dwarf, som har köpt upp Jonas chans att lira DoD

VA? Så kan du ju inte göra Robin! Nu är ju mitt liv helt utan mening! Arrrrrg!

Nu skulle jag lika gärna kunna vara en viljelös zombie!

Edit: Men frågan var ju: Vad brukar du heta! Ojojojooj, Balderk såklart! I alla fall i Dungeons and Dragons, som nog är det närmaste DoD jag spelar (läs:spelat, det sker inte ofta nu för tiden)... iaf, där hade jag ju ett tiotal dvärgar med efternamnet: Balderk, snacka om dålig fantasi, men jag var maniskt förtjust i det namnet ett tag. Däremot hade de inte så mycket med varandra att göra (fast nån kände ju en annan osv.)... Varockså i det skedet jag joinade dessa forum. :gremsmile: :gremwink:

/Jonas, som hittade tråden när han forumsspottade mitt i nattan :gremsmile:
Kankse borde börja hänga här lite oftare? Hmmm... :gremsmirk:

Svarte Faraonen

ром и смерть
"Nä, skämt åsido, man borde nog låta rollpersonerna heta vad de vill inom rimliga gränser."

Mycket rimliga gränser i så fall, jag vill inte spela med Lucius Cassius, Harald Hildursbane, Cimfariol och Tvexqu Nestvagl... från samma land.

bigtimekiller

Veteran
Jag brukar inte hålla på med några ord-lekar, jag bara tänker typ på en bokstav och försöker göra ett fräckt namn av det...
som Wish-Wisha tillexempel, inte jättebra men det funkar till en alvmagiker...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Min senaste Alv-Bard heter Mjau.
Hans idol heter Koko. :gremsmile:

Men jag har ganska lätt för att komma på ordentliga namn, vilket är rätt skönt när man är spelledare och ska improvisera (eftersom mina spelare älskar att fråga vad alla heter bara för att jävlas :gremlaugh: ).

Tarill

Warrior
Kratanakos...fast man ska uttala det Kratanos - livvakt.
Lerion - ismagikern från norr.
Furst Deval - förut känd under ett namn som man kan koppla till en smidig nyfiken gnagare (iller), men det var när han var tjuv.
Gahrak - Pirat med lite demonblod.

Tyvärr måste jag fundera en liten stund när jag ska komma på namn, men jag är inte värst i alla fall.

Berserk

Warrior
Exempel

Arbjörn, son av Ramger - Människa, Helig krigare DoD6

Gotram Hårdborst - Halvorch, Spelare DoD4

Tondo Batali - Halvlängdsman, Andebesvärjare DoD4

Lavoldariliona "Ladir" Lith-arem - Alvkvinna, Jägare DoD4

Jezam den Fantastiske - Människa, Fingerkonstnär DoD4

Arthimos af Winther - Människa, Sprätthök DoD4

Kapten Laros Ockelbacke - Människa, Soldat (Kapten) DoD4

Jag har i allmänhet ganska lätt för att komma på namn. Ibland blir namnen dock ganska löjliga när jag spelleder och snabbt ska improvisera fram många.