Nekromanti vad brukar ni ha för namn på era rp;s

Basenanji

Postd20modernist
Mina tipz...

Ok, håll i er, Basenanji dundrar:

Det är helt enkelt svårt med riktigt bra namn. Därför kan jag förstå dina spelare som inte kommer på något bra. Jag tycker aldrig att jag får till det, förutom nångång kanske...
Men man kan analysera lite, för att få ett bättre grepp om situationen! Pröva att dela in namnen i olika typer först:

Nordiska wanna-be-namn:
Arnljot, Fjodor, Sverig, Aslög, Beir, Grim, Bryn, Alf mm

Namn med attribut-lån:
Stor-Lars, Tyred Grymme, Beanor Storskägg, Biorn Starke,

Fantasy-namn med tydlig härstamning från andra europeiska språk:
Melinde, Pzon, Baum, Ville, DeMort mm

Fantasy-namn från J.R:R:
Gandalf, Aragon, Frodo, Merry

Namn som du skulle vilja vara skapade av J.R.R:
Degolas, Farngorn, Bibbin, Eriadoc

Andra exotiska fantasy-namn:
Xangorn, Zealin, Usxlin, Xyzslivne, Uell

Namn som används/är påhittade av Erik Granström (håll i dig, de här är BRA!)
Arn, Melealina, Blatifagus, Didra, Zahembra, Gottard, Trodax, Stor-Thule, Ronald, Guster, Sulidon, Perrima

Mitt tipz är att du ska analysera varför vissa namn känns bättre än andra! Varför heter de som de heter?

Jag gillar namn som inte är för mycket "high fantasy" a la AD&D.
Xyzz, Badaarn, Od( i! )n, blir fel. Man fattar att det är ett fasligt krystande som ligger bakom... Xyzz är inte coolt, men typiskt TSR (enligt min subjektiva uppfattning)

Jag har hemskt svårt för pseudo-nordiska dito:
Vindfroste, From Snömantel, Dyrin Blodyxa osv tycker jag blir opassande tunga.
Det är iofs coolt med ett namn som Blodyxa, men kan man verkligen rollspela en sån hårding? Alla äventyr lär ju inte gå ut på att rädda världen och då kommer det nog kännas krystat att "Stormvinge" och "Blodyxa" gör triviala saker...
Å andra sidan är det enkelt att göra sådana namn.
Ta läskig grej, lägg till redskap/landskap (för tex namn på stad)/djur; voila:

Skugg-

Skuggyxa
Skuggkulle
Skugghök

Dim-
Dimbälte
Dimön
Dimuggla

Ett system jag gillar är att använda en modifierad slumpprocess:
Blunda och tryck på t-bordet; durnvnsdk blev mitt omodifierade resultat, kanske för få vokaler, men ändå...

Lägg till eller dra ifrån vokaler, konsonanter eller blanda bokstäverna:
Durniv, Duranivos, Duras, Vuras, Kuras,
Dur-Saak, Vurna...
Ger helt klart originella namn.

En annan variant är att ta ett ord och sedan dra bort en bokstav. Kanske ska betoningen bytas ut?
Fröjd => Fröj
Belamra => Elamra, Belamr
Beckasin => Eckasin,

Annars brukar språkkunniga låna av andra språk, vilket ger en känsla av sammanhang.

Kolla medicinburkar! Trodax är just en medicinsk produkt!
Testa andra språk, men varning för att man alltför lätt ser varifrån namnet kommer! Latinska namn får inte vara med i min kampanj (DoD-91).

Kör hårt & Lycka till!!

/Basenanji (japp, Erik Granström är upphovsman...)

Re: Mina tipz...

Basenanji skrev visst: "...som används/ är påhittade av..." och Ronald används av Granström, eller hur?

/BD, som också läste fel först.

Nordiska wanna-be-namn:
Arnljot, Fjodor, Sverig, Aslög, Beir, Grim, Bryn, Alf mm
Både Aslög och Alf är namn som existerar idag, så jag förstår inte vad som är så wanna-be med dem?

Fantasy-namn från J.R:R:
Gandalf, Aragon, Frodo, Merry

Namn som du skulle vilja vara skapade av J.R.R:
Degolas, Farngorn, Bibbin, Eriadoc

Andra exotiska fantasy-namn:
Xangorn, Zealin, Usxlin, Xyzslivne, Uell
Javisst, och Xangorn är jätte-exotiskt och inte alls likt Fangorn :gremwink: (eller Farngorn, som du hade i ditt exempel på wanna-be Tolkiennamn)

då kommer det nog kännas krystat att "Stormvinge" och "Blodyxa" gör triviala saker...
Blodyxa kan vara en barbar från norr, som har dödat minst tio män i sitt liv. Dessutom är han sur och vresig och ingen gillar honom, men alla står ut med honom tack vare hans erfarenhet i strid. :gremooo:
Stormvinge kan dessutom vara en snabbfotad alv, som har jobbat som kurir mellan två alvstäder, och är känd för att ta sig fram snabbt som vinden.

I övrigt har jag inga kommentarer :gremwink:

/BD, anser att det är bra att klaga ibland.

den sidan suuger jalla fall till skolarbete spansk-svenska grajen har ju bara typ hälften av dom vanliga orden :gremmad:
anars så tipset om att anvenda det till namn e ok :gremgrin:

Basenanji

Postd20modernist

"Både Aslög och Alf är namn som existerar idag, så jag förstår inte vad som är så wanna-be med dem?"

Ok, det kanske märks att jag, personligen, inte gillar när mina spelare säger att deras rollpersoner ska heta sånt som Aslög, Tjor, Grim och allt vad de kan hitta på.
Med "wannabe" menar jag ett namn som vill andas nordisk mytologi!
Att Aslög och Alf existerar idag är jag i allra högsta grad medveten om.

Men varför stör jag mig på denna koppling till det nordiska då?

Tja, allt med en tydlig språklig koppling riskerar att bära med sig oönskad information. "Biorn Ormason" för alldeles för mycket tankarna till en viking. Alltså känns det inte så innovativt... Kan Biorn vara helare och en äventyrare i Felicien?
Knappast, man kommer hela tiden se den här vikingen framför sig. Vilket stör. Förstår du vad jag menar då?

Det här är dessutom ett av problemen med Trudvang- man har laddat språket/världen/reglerna med så många tydliga referenser (Bauer tex) att det blir svårt att skapa "vilka äventyr/kampanjer som helst". Det är synd tycker jag, då Ereb Altor var av klassiskt high fantasy-snitt och alltså tillät alla möjliga sorters kampanjer. Och jag som hade hoppats på att RiotMinds skulle göra en nyutgåva av DoD...

"Javisst, och Xangorn är jätte-exotiskt och inte alls likt Fangorn (eller Farngorn, som du hade i ditt exempel på wanna-be Tolkiennamn)"

Jag kan hålla med om att mina exempel suger, men de är sedan just bara detta. Exempel. Du fattar väl själva innebörden? Eller bör jag uttrycka mig klarare?

"Blodyxa kan vara en barbar från norr, som har dödat minst tio män i sitt liv. Dessutom är han sur och vresig och ingen gillar honom, men alla står ut med honom tack vare hans erfarenhet i strid.
Stormvinge kan dessutom vara en snabbfotad alv, som har jobbat som kurir mellan två alvstäder, och är känd för att ta sig fram snabbt som vinden."

Jo, för all del, detta kan tänkas. Men är det inte lite tråkigt?

"Jag *slår sig för bröstet* heter S-T-O-R-M-V-I-N-G-E *da-da-da-dada* och jag är jätte-cool, för jag är så S-N-A-B-B, *ta-da*!"

Kan man inte heta något mindre storvulet? Något mer prosaiskt? Något i stil med: Blåfjäder, Svartkorp, Himmelsflyge ?
Vad jag försökte säga är, att ett så kaxigt namn som Stormvinge OCKSÅ bär med sig för tydliga referenser. I min spelgrupp får sådana rp svårigheter att interagera med slp.
Exempel:

Stormvinge: -Ge mig det bästa mjöd du har, värdshusvärd!
Värdshusvärd: -Gärna, men först ska jag servera min vän mjölnaren.
Stormvinge: -Så säger man inte till STORMVINGE! Fram med mjödet! Nu!
Värdshusvärd: Ehh, vad sa du att du hette sa du? storm...vaddå? Nej, ska du vara otrevlig kallar jag på vakterna!

Känns det igen?

"BD, anser att det är bra att klaga ibland"

Visst, såklart att du ska klaga! Så jag får replikera...

Kom ihåg att detta är mina funderingar och åsikter! Jag äger inte rätten till Sanningen. Minns också att jag tycker att det är svårt att skapa bra namn och av den anledningen lätt blir kritisk!

Kör hårt!
/Bas