Nekromanti Vad definierar Steam punk?

Arfert

Facit
Vanligt... kanske. Obligatoriskt, nej.

De är snarare nånting som ger lokalfärg, eftersom både anarkister och agitatorer är ett "vanligt" (nåja) inslag på sent 1800-tal.

Steampunk är ju Cyberpunk på 1800-talet.. ånga, kugghjul istället för elektronik. Och Punk in Cyberpunk kommer från ordets ursprungliga betydelse; crininal, hoodlom, worthless person, "slyngel". Som i klassiker som Neuromancer eller When Gravity Fails.

Feliath

Swashbuckler
Na ja, nu ville jag alltså inte mena, att Verne helt saknade samhällskritiska inslag i hela sin oeuvre, utan valde tvärtom Från Jorden till Månen därför, att det var den av hans böcker jag på rak arm kunde komma på, som hade minst av den varan, och likväl en god skopa fantastisk teknologi. En Världsomsegling under Havet minns jag i jämförelse som ganska oratorisk.

Kanhända minns jag fel om Månen, men jag vågar nog ändå påstå, att oavsett Vernes egna åsikter om samhället, är bokens figurer knappast några rebelliska »punks«.

/Feliath — om det inte varit för tekniken hade jag nog exemplifierat med Resan till Jordens Medelpunkt, istället

Feliath

Swashbuckler
Det förnekar jag inte. Se mitt svar till Mekanurg.

/Feliath — Gauloises är inte frukost, Jean-François